Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Десет съвета при пазаруване от онлайн платформа

05.02.2018

Напоследък в Европейски потребителски център България се получават все повече запитвания и жалби от потребители, които са купили продукт от т.нар. маркетплейс. Някои от тях не са получили телефона си навреме. Други искат да върнат телевизора в рамките на 14-дневния период за размисъл, защото са променили решението си. На трети се налага да ремонтират продукта, защото е спрял да работи. Общото между тях е, че хората много често не знаят към кого да се обърнат. Причината е, че в тези онлайн платформи има различни търговци и понякога потребителите не са сигурни от кого точно са направили своята поръчка.

Има най-различни варианти за онлайн платформи, където се предлагат мобилни устройства, стоки за дома и градината, дрехи или обувки:

  • В един от  случаите платформата активно се управлява от даден търговец, а продавачите и купувачите използват неговата система за плащане. Става дума за платформите от типа на Amazon, в които потребителите се ползват от защита, гарантирана от търговеца, собственик на платформата.
  • Разновидност на горния вариант е платформа, където се продават стоки основно от даден търговец, но успоредно с това се предлагат и продукти на негови партньори.  В този случай е важно да се следи кой точно е продавачът, защото той може да бъде дори фирма от друга страна.
  • Има и друг вариант, при който платформата е нещо като дъска за обяви. Тя не играе никаква роля в сделката, с изключение на това, че предоставя място, където купувачът и продавачът се срещат, а плащането и обмяната на стоки се извършва директно между тях. В този случай продавачът може да бъде и частно лице, което продава еднократно някаква стока, а не фирма.

 Независимо от платформата, която ще използвате, вижте нашите съвети:

  1. Проучете реалния търговец.  Може да сте влезли на даден сайт и да мислите, че купувате стока от този търговец, но в същото време срещу вашия избор да стои името на друга фирма. Заради това внимателно проверете от кого купувате в действителност. Срещу името на продавача обикновено има линк, който може да се отвори.
  2.  Ако срещу стоката стои друга фирма, е добре да проверите и отзивите за този търговец, както бихте го направили за всеки един онлайн продавач. Помнете, че дори платформата да е коректна, тя може да бъде подлъгана, а съответно и вие.
  3. Прочете общите условия на платформата. Там ще разберете какви са нейните отговорности, в случай че искате да върнете своя продукт или да предявите рекламация. Имайте предвид, че платформата може изобщо да няма ангажимент за посредничество в случай на проблем с търговеца, от където искате да купите телефона или градинската си помпа.
  4. Искането да платите извън установената форма на платформата може да бъде рисково. Измамниците често предлагат подобна схема, затова колкото и да ви изкушава леко намаление в цената, по-добре не се доверявайте.
  5. Плащайте сигурно. Ако използвате кредитна карта, бихте могли да оспорите плащането, в случай че не получите стоката си. Другият вариант е да платите едва при доставката (наложен платеж).
  6. Някои от платформите като Еbay предлагат свои собствени механизми за уреждане на спорове между купувачи и продавачи. Заради това при наличие на спор, проверете дали може да го отнесете към платформата.
  7. Ако искате да върнете стоката в размките на 14-дневния период за размисъл, трябва да се свържете с продавача – фирмата, чието име стои на касовата ви бележка, а не към платформата.
  8. Същата е и процедурата, ако стоката, която сте поръчали, окаже дефектна. Обърнете се към продавача, на когото сте платили.
  9. Имайте предвид, че ако сте купили стока от частно лице, правилата за защита на потребителите не важат. Така че освен ако не сте се уговорили допълнително, нямате право да се откажете от договорката и нямате право на гаранция и рекламация.
  10.  Ако не сте доволни от отговора и предложеното решение от търговец от друга страна в ЕС, Исландия или Норвегия, можете да подадете жалба до Европейски потребителски център България.
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Как да разпознаем некоректните електронни търговци?

    Хелоуин е време за маскарад, скелети по улиците и вещици из заведенията. За съжаление, понякога такива дебнат и онлайн. Да пазаруваш през интернет е лесно, удобно и често пъти – много изгодно. Заради това вижте нашите съвети как да познавате некоректните електронни търговци или с други думи - онлайн чудовищата.

  • Индекс за развитие на пазарите: Европейците все още нямат достатъчно доверие в услугите

    Европейската комисия публикува своя индекс за развитие на пазарите на дребно от 2018 г., с който се следи как потребителите от ЕС оценяват функционирането на 40 сектора на стоки и услуги, става ясно от съобщение до медиите.

  • Директорът на ЕПЦ изнесе лекция пред онлайн търговци

    Директорът на Европейски потребителски център Игнат Арсенов изнесе лекция пред български търговци, които биха искали да стъпят или вече предлагат стоките си в Румъния. Той представи правните особености, на които трябва да отговарят всички онлайн продажби в ЕС, и в частност - в северната ни съседка по време на ...

  • Информационна кампания Европейски мрежи без граници

    Информационна кампания за разясняване на правата на българите, когато искат да пазаруват или пътуват, да работят или да учат в друга държава от ЕС започва на 8 октомври от град Гоце Делчев. След това информационното турне "Европейски мрежи без граници“ ще премине през градовете Девин, Батак и Велинград.

  • Airbnb вече ще казва цялата цена за наем на имот

    В отговор на призива, отправен през юли от Европейската комисия и органите за защита на потребителите в Европейския съюз, платформата за споделени нощувки и отдаване на имоти под наем Airbnb се съгласи да представя по-ясно и коректно цените за крайния потребител. Това трябва да се случи до края на 2018 г. за ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [59]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре