Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Често задавани въпроси

  • Вероятно съм станал жертва на измама при пазаруване по интернет. Какво да направя?
  • Мошениците могат да бъдат много изобретателни и много решителни. Бъдете скептични!!! Не изпращайте пари на никого, освен ако не сте сигурни, че искането за плащане е абсолютно достоверно - дори ако мислите, че познавате лицето, но само въз основа на ваша интернет кореспонденция. Малко вероятно е да възстановите парите си, загубени в подобни измами. За повече информация, може да видите http://www.cybercrime.bg/bg .

    Ако смятате, че сте жертва на интернет измама:

    ! Не изпращайте пари. За съжаление, парите, които може би вече сте изпратили, най-вероятно няма да бъдат възстановени.

    ! Прекратете цялата комуникация с измамника веднага, вместо да се опитвате да разрешите проблема директно. Ако се чувствате застрашени, свържете се с местната полиция (по вашия постоянен или настоящ адрес) веднага. Не се опитвайте да възстановите загубените средства лично. Свържете се със съответните органи за решаване на въпроса. Преценете рисковете, ако желаете да пътувате в държавата на търговеца, за да решите спора на място.

    ! Докладвайте въпроса незабавно до Официалния сайт за борба с компютърни престъпления http://www.cybercrime.bg/bg , както и до полицията в случай на нужда от незабавно съдействие или тел. 112.

    ! Ако измамата е чрез даден уебсайт, уведомете администраторите на този уебсайт.
  • Искам да купя употребяван автомобил по интернет, но продавачът предлага да платя аванс на трета фирма - гарант за сделката, която да достави автомобила. Има ли рискове?
  • Купуването директно от продавача на превозни средства – леки коли, каравани, мотори и други,  вместо да минава сделката през автокъща има своите предимства - може да спестим пари. Но има и недостатъци – може да загубим до 2–3 хиляди лева в случай на измама.

    В действителност повечето продажби са законни и безпроблемни, но има процент от тях, които се оказват измама. Причината е най-вече в развитието на онлайн търговията и въвличането на повече бизнеси в нея.

    В ЕПЦ се наблюдава значителен ръст на жалбите, свързани с покупки на леки автомобили по интернет.

    Ето и някои ситуации, при които препоръчваме да сте внимателни, за да избегнете измами при покупка на автомобил втора ръка:

    • Ако офертата е твърде хубава, за да е истина, то тя вероятно не е! Не се подвеждайте по ниската цена. Ако видите оферта за цена много по-ниска от пазарната, то почти е сигурно, че става въпрос за измама, независимо какви обяснения ви дава продавачът.
    • Продажби, при които продавачът и автомобилът не се намират на едно и също място. Често се дава обяснение, че продавачът се е преместил и поради това продава колата си и макар това да звучи достоверно, в повечето случаи хората продават автомобилите си доста преди реално да се пренесат на друго място. Имайте предвид, че автомобилите са скъпи, поради което ви съветваме не само да направите реален оглед на място, но и да направите техническа инспекция преди да закупите автомобила.
    • Продавачи, които предлагат трета страна – гарант на сделката. Обикновено се предлага компания, която осигурява и транспорта на автомобила. Но имайте предвид, че много често тези компании не осигуряват такива услуги или осигуряват само на автомобили, закупени от тяхната интернет страница. Така, че ако ви се предлагат услуги на трета страна по сделката като гарант, която страна обаче не продава автомобила, то това означава, че най-вероятно става въпрос за измама.
    • Продавачи, които променят условията в последния момент. Не се доверявайте на търговци, които искат бързо да приключат сделката или често сменят условията – например продажбата да стане чрез друг сайт, чрез друг човек или фирма. Този сценарий се среща рядко при законните продажби.
    • Продавачи, които искат предварително плащане или използват системи за парични преводи. При пазаруване на място няма проблем, тъй като едновременно с плащане на цената получаваме и стоката. Плащане в аванс е допустимо само в един случай, а именно когато се ползва добре позната на купувача трета страна или се ползва ескроу банкова сметка. Продавачи, които искат авансово плащане или плащане чрез системи за парични преводи, най-вероятно извършват измама. Особено когато става въпрос за авансово плащане на голям процент от цената на автомобила, например над 10%.

    Ако считате, че сте станали жертва на измама от друга държава в ЕС, подайте жалба до Европейския потребителски център и сигнализирайте полицията.


  • Искам да се възползвам от много изгодна оферта по интернет, но търогвецът иска да платя с Western Union. Мога ли да се доверя?
  • Western Union оперира в над 200 държави, където може да изпращате и получавате пари. Но бъдете внимателни! Този метод на плащане не е много сигурен. Получателят може да вземе парите като единствено предостави удостоверителен код, който вие му кажете, а и не винаги се проверява неговата самоличност. Именно поради това лица, занимаващи се с измами, често ползват този сравнително анонимен начин, като ви предлагат стоки по интернет и искат плащане чрез Western Union. След това те изчезват. Трябва да знаете, че не се предлага защита на изпращащия и Western Union не носи отговорност, ако сте били измамени.
    Western Union съветва своите клиенти да използват услугите им като изпращат пари на лица, които познават (приятели, деца и др.). Ето защо ви съветваме да не използвате Western Union при покупки по интернет, когато не познавате лично продавача.
  • Резервирах хотел по интернет. Мога ли да отменя резервацията? Какви са ми правата?
  • От правна гледна точка, когато правите резервация, вие сключвате договор с хотелиера, който трябва да спазвате. Ако искате да отмените резервацията, управителят не е задължен да го стори, тоест вие няма да можете да отмените резервацията. Въпреки това в Общите условия на хотела може да е предвидено, че търговецът приема отказ от резервацията, съответно със или без неустойка. Например - може да е предвидено, че вие имате право да се откажете от резервацията без да дължите нищо до 24 часа преди настаняване, в противен случай ще ви бъде удържана неустойка в размер на стойността на една нощувка. Хотелиерът не е задължен да включва подобни клаузи и във всички случаи вие ще трябва да спазвате правата и задълженията си по договора и общите условия. Обикновено когато управителят на хотела отмени резервацията, независимо от причината, вие имате право да получите платеното обратно, но нямате право на допълнително обезщетение за вреди.

Новини

  • Анкета на Европейската сметна палата: Знаем ли си правата като пътници? Анкета на Европейската сметна палата: Знаем ли си правата като пътници?
  • Нов клип на ICPEN представя правата на потребителите Нов клип на ICPEN представя правата на потребителите
  • Какви права имаме при проблем с полет заради лошо време и сняг Какви права имаме при проблем с полет заради лошо време и сняг
  • Ръководство за оцеляване по време на зимната почивка Ръководство за оцеляване по време на зимната почивка
  • Седем важни неща, които трябва да знаете преди покупките за Коледа Седем важни неща, които трябва да знаете преди покупките за Коледа

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре