Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

12 неща, които трябва да знаете, преди да си купите кола зад граница

28.03.2016

Независимо дали търсят кола на по-изгодна цена или за да имат по-голям избор, много потребители решават да си купят автомобил от друга държава членка на ЕС. Мрежата от Европейски потребителски центрове – ECC-Net (част от която е и Европейският потребителски център България), координирани от ЕПЦ Франция, извърши обширно проучване на пречките, пред които са изправени потребителите при трансгранична покупка на кола, независимо дали става дума за нова или за втора употреба.

Преди покупката е много важно да проверите търговеца и съществува ли наистина колата. Препоръчително е също така автомобилът  да се провери от квалифицирано лице, за да установи неговото действително техническо състояние.

По време на покупката проверете трябва ли да се плаща ДДС в страната на покупката или в България. Дали продавачът ще предостави документ за техническия преглед на колата и дали ще бъде признат у нас. Поинтересувайте се и за регистрационните табели и необходимостта от застраховка, за да я докарате до тук.

След покупката – при какви условия може да се прекрати договорът? Какви стъпки трябва да направите, за да регистрирате колата? Ако имате гаранция, трябва да проверите условията й и дали важат на територията на България.

Вижте най-важното от съветите на ECC-Net:

1. Къде мога да намеря обща информация относно трансгранична покупка на кола?

- Обърнете се към Европейския потребителски център България. Ако там не могат да ви дадат информация, вероятно ще могат да ви кажат къде да я намерите.

- Можете да потърсите съвет и от Вашата Европа http://europa.eu/youreurope/advice/index_bg.htm

2. Сравнете внимателно цените

- Направете проучване  при различни търговци. Стандартното оборудване и технически характеристики на колата може да са различни за различните пазари, затова трябва да сте сигурни, че сравнявате автомобили с едно и също оборудване и капацитет. Помислете не само за цената на колата, но и за допълнителните разходи, които може да се наложи да платите в България - такси за регистриране на колата, екотакси, застраховки…

3. Офертата валидна ли е за целия ЕС?

- Понякога оферти, направени в една държава членка, не са валидни за потребителите в друга. Това ограничение може да се отнася до самата покупка или друга услуга като търговската гаранция, например. По правило в ЕС е забранена дискриминацията въз основа на националност или място на пребиваване. Въпреки това при основателни причини  може да има различни условия за потребителите в различните страни. Става дума за разходите, направени в резултат на по-голямо разстояние, проблеми с ценообразуването и др.

4. Проверете търговеца

- Потърсете го в публичните регистри или дали е член на дадена асоциация. Ако става дума за онлайн фирма, проверете имената на нейния директор, адреса на офиса и телефона там.

- В сайта проверете общите условия, както и правилата на гаранцията и възможността за връщане на купената кола. Важно е всичко да е написано коректно и без правописни грешки.

- При покупка онлайн имате 14 дни период на размисъл, през който може да я върнете. Освен ако не е правена специално за вас според ваши изисквания.

- Можете да се свържете и с местни потребителски организации, за да проверите дали няма оплаквания срещу този търговец.

- Не се притеснявайте да се обадите и по телефона, за да проверите стандарта на обслужване на клиентите.

- Не забравяйте да разпечатате всички документи, свързани с поръчката и покупката, фактури, имейли, общи условия.

5. Проучете колата

- Поискайте информация за всички характеристики на колата - сериен номер, копие на документите за собственост, показанията на километража и фактура за покупката. Избягвайте продавачите, които ви дават повърхностни и уклончиви отговори на подобни въпроси.

- Проверете дали колата се продава с всички оригинални документи.

- Поискайте документи за всичките ремонти на колата. Не приемайте да ви ги изпратят по-късно.

6. Проверете цената

- Бъдете особено внимателни, особено, ако става дума за кола, втора ръка. Ако офертата изглежда прекалено хубава, за да е истина, има вероятност да не е. В повечето страни може да се консултирате за оценка на автомобила в автоклубове или асоциации на автокъщи (доставчици). 


7. Проверете дали колата не е открадната.

- В някои държави има публични регистри, където се вписват откраднатите коли.

8. Внимавайте с плащането.

- Внимавайте ако продавачът се опита да ви разубеди да не ползвате банковата си сметка.

- ЕСС-Net препоръчва да се избягват директни парични преводи, особено ако не сте се срещали с продавача.

- ЕСС-Net препоръчва да се използва кредитна карта като възможност  за по-голяма защита и връщане на парите.

9. Не се подписвайте под договор, който не разбирате

10. Превъртане на километража

- Превъртането на километража се прави, за да се повиши цената на колата. Преди покупката продавачът трябва да се съгласи на проверка. В някои държави това може да се направи и онлайн (Белгия, Швеция, Великобритания, Холандия и Унгария).

11. Клониране

- Това предполага, че предложеният за продажба автомобил взима „идентичността” на друга вече регистрирана кола. Сигнал за подобен случай би ви било, че цената е много по-ниска, отколкото за сравними коли, както и грешки в документацията, белези от поправяне на регистрационната табела. За клонирането може да разберете чак когато получите акт за превишена скорост или неплатен паркинг от място, където никога не сте били.

12. Къде да сигнализирате за измама

- Трябва да се свържете с полицията или прокуратурата в страната, в която живеете.

- Може да изпратите сигнал с обратна разписка и до най-близкото до продавача полицейско управление в неговата страна

- В случай, че сте станали жертва на измама, проверете в банката или при издателя на кредитната карта какви гаранции има предвидени в договора.

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • 10 съвета как да избегнете неприятните изненади при резервиране на почивка онлайн

    Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“. Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Абонаментът за онлайн услуги ще важи и в чужбина

    Гражданите на ЕС, които посещават друга страна в Общността, често губят достъпа си до онлайн съдържание като филми, телевизионни сериали, музика, игри или спортни събития, за които са платили абонамент в родната си страна.

  • Без роуминг след 15 юни. Въпроси и отговори

    След 15 юни 2017 г. отпадат таксите за роуминг. Когато използвате вашия мобилен телефон в други страни от ЕС, ще заплащате по същата тарифа като националната. Всеки съществуващ или нов договор, който включва роуминг услуги, ще се превърне в договор за "роуминг като у дома".

  • Как да се спасим от абонаментни капани?

    3,5 милиона европейци са попаднали в нежелани капани за абонамент на различни стоки и услуги през последните три години. Това показва проучване, проведено в Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия, Белгия и Австрия. Именно в тези страни колегите от местните Европейски потребителски центрове получават и най-много ...

  • ЕПЦ съветва: Копирайте касовите си бележки и ги пазете 2 години

    Всяка стока, която се купува в рамките на Европейския съюз, има 2 години законова гаранция. Търговецът обаче може да предостави и допълнителна гаранция, която не отменя законовата и може да предоставя само по-изгодни условия от нея. Винаги копирайте касовата си бележка, когато купувате стока, защото с времето тя ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [38]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре