Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Правят единен регистър на пътниците със самолет

19.04.2016

Нова директива, която урежда ползването на резервационните данни на авиопътниците в ЕС (PNR) за превенция, разкриване, разследване и съдебно преследване на тероризъм и сериозни престъпления, беше одобрена от Европейския парламент. Според нея авиолиниите трябва да предават на националните власти данните на пътниците за всички полети от трети страни към Европейския съюз и обратно.

"Приехме важен нов инструмент за борбата срещу терористите и трафикантите. Чрез събирането, споделянето и анализирането на PNR информация, нашите разузнавателни агенции могат да следят съмнителни тенденции на поведение, които трябва да бъдат следени. PNR не е вълшебно решение, но страните, които имат национални системи за PNR показват отново и отново високата им ефективност“, каза докладчикът на Парламента Тимъти Къркхоуп (ЕКР, Великобритания).

„Има разбираеми притеснения относно събирането и съхраняването на данните на хората, но аз смятам, че директивата въвежда предпазни мерки по този въпрос и демонстрира, че законът е пропорционален на опасностите, пред които сме изправени. Сега правителствата на държавите членки на ЕС трябва да се заемат с прилагането на споразумението“, добави Къркхоуп.

Текстът беше приет с 461 гласа „за“, 179 „против“ и 9 „въздържал се“.

Държавите членки ще трябва да създадат „звена за данни за пътниците“ (ЗДП), които да управляват данните на пътниците, събрани от авиолиниите. Тази информация ще трябва да бъде пазена за период от пет години, но след шест месеца данните ще бъдат деперсонализирани. Това означава прикриване на елементите от данните, които могат да послужат за непосредствено идентифициране като име, адрес или контакти на лицето.

ЗПД ще бъдат отговорни за събирането на PNR данни от въздушните превозвачи, съхраняването и обработването на тези данни и предаването на тези данни на компетентните органи, както и за обмена на такива данни със ЗПД на други държави членки и Европол. Директивата постановява, че всички такива трансфери могат да се правят само след разглеждането на всеки конкретен случай и изключително за конкретните цели на превенция, разкриване, разследване и съдебно преследване на тероризъм и сериозни престъпления.

Директивата ще се прилага за полети до и от ЕС, но държавите членки могат да разширят приложението и до вътрешни за ЕС полети (от една държава членка на ЕС до друга), при условие че уведомят Европейската комисия за това. Държавите членки на ЕС могат също така да решат да събират и обработват PNR данни от пътнически агенции и туроператори, които предоставят свързани с пътувания услуги, тъй като те също събират и обработват такива данни.

Предпазни мерки за защита на данните

  • ЗДП ще трябва да назначат длъжностно лице по защита на данните, което да отговаря за наблюдението на обработването на резервационни данни на пътниците и за прилагането на съответните гаранции;
  • след първоначалния период на задържане на данните достъп до пълните резервационни данни на пътниците, които позволяват непосредственото идентифициране на съответното лице, трябва да бъде предоставян само при много стриктни и ограничени условия;
  • всеки случай на обработка на PNR данни трябва да бъде записван и документиран;
  • изрична забрана за обработката на лични данни, разкриващи расата или етническата принадлежност, политическите, религиозните и философските вярвания, принадлежността към синдикат, здравето, половия живот или сексуалната ориентация на съответното лице.

Преглед
Европейската комисия ще трябва да извърши преглед на директивата две години след нейното транспониране в националното законодателство. Тя трябва да обърне особено внимание на спазването на стандартите за защита на данните, необходимостта и пропорционалността на събирането и обработването на PNR данни за всяка от споменатите цели, дължината на периода на задържане на данните, „както и ефективността на обмена на информация между държавите членки“.

Следващи стъпки
След одобрението на Парламента предложението трябва да бъде официално одобрено от Съвета. След публикуването на директивата в Официалния вестник на ЕС държавите членки ще имат две години, за да я транспонират в националното си законодателство.

 
Снимка www.gratisography.com

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Най-най в ЕПЦ България

    Европейският потребителски център става все по-популярен сред българските потребители и все повече хора ни търсят, за да им помогнем при проблеми с търговци в ЕС, Исландия или Норвегия. Доказателство за това е увеличаването на жалбите, които разглеждаме всяка година, както и все по-големият интерес към наши ...

  • От какво се оплакват българите, когато пазаруват онлайн?

    При пазаруване онлайн българите срещат най-големи трудности да намерят информация за гаранциите и потребителските си права, заради срока на доставка, както и заради получаването на сгрешени или повредени стоки. Това показват данните от проучване на Евростат за нагласите на интернет-потребителите в Европейския съюз ...

  • Проучване: Трудностите при онлайн пазаруване извън ЕС

    Все повече и повече европейци пазаруват онлайн, но въпреки това тяхното доверие в пазара извън ЕС остава ниско. Ново проучване показва, че причините за това са свързани с факта, че потребителите нямат информация и срещат трудности, когато нещо се обърка при покупката им.

  • Без по-високи такси за трансграничните плащания

    Ot 13 януари 2018 г., когато потребителите извършват трансгранично плащане с кредитна или дебитна карта в рамките на ЕС, търговците и банките не могат да ги таксуват повече, отколкото ако операцията е в рамките на държавата. Това важи за покупките онлайн и на място. Правилата са регулирани в ревизираната Директива ...

  • Как да върнем нежеланите подаръци?

    Подарили ли са Ви блуза в млечно розово, което ненавиждате? Или пък сте натрупали още един миксер за годишнината от сватбата? Вижте нашите съвети как може да върнете нежелания подарък.

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [49]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре