Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Вижте как работи платформата за онлайн решаване на спорове

26.07.2016

Безплатно, бързо и лесно. Това са трите основни качества на платформата за онлайн решаване на спорове, която работи от февруари 2016 г. Тя се администрира от Европейската комисия и целта ѝ е да се разрешават спорове за онлайн покупки на стоки или услуги между потребители и търговци в рамките на целия Европейски съюз.

Безплатно, бързо и лесно. Това са трите основни качества на платформата за онлайн решаване на спорове, която работи от февруари 2016 г. Тя се администрира от Европейската комисия и целта ѝ е да се разрешават спорове за онлайн покупки на стоки или услуги между потребители и търговци в рамките на целия Европейски съюз.

Търговците, предлагащи стоките и услугите си в интернет, е важно да знаят, че трябва да сложат линк към платформата на достъпно място в своя сайт. Необходимо е още да се оповести и имейл за връзка с тях. Тези изисквания са задължителни и за фирми, които изплозват събирателни онлайн платформи като Ebay или Booking например. В случай, че фирмата предлага своите стоки/услуги чрез имейли, в тях задължително трябва да има и линк към онлайн платформата.

Как работи?

Цялата процедура е безплатна и за потребителя, и за търговеца. Най-дългият срок за онлайн решаване на спора е приблизително 120 дни. За сравнение – една съдебна процедура може да се проточи с години.

За да започне процедурата, трябва да се попълни електронно заявление на който и да е официалните езици на ЕС. В него трябва да се оставят данни за контакт, да се уточни на какъв език ще се води процедурата и да се опише вида на стоката/услугата, както и по какъв начин са закупени – чрез сайт или чрез други електронни портали. Необходимо е още да се уточни цената, датата на покупката, дали спорът е бил отнасян вече към съда или друг извънсъдебен орган. Платформата моментално препраща правилно попълненото заявление до другата страна с уведомлението, че за да бъде разгледан спорът, двете страни трябва да се споразумеят към кой орган за алтернативно решаване на спорове (АРС) да бъде препратена жалбата. Ответната страна – търговецът, трябва да отговори до 10 дни, предлагайки такъв орган.

В България органите за АРС се наречени помирителни комисии. Съществуват 24 такива комисии, които са разделени по икономически браншове и региони. От тях жалби чрез платформата могат да получават 15, които са базирани в София. Всички те се администрират от Комисията за защита на потребителите.

След като страните определят помирителната комисия, платформата автоматично изпраща случая до представителите й, за да започнат неговото разглеждане.

Комисията разглежда споровете в рамките на 90 дни, неприсъствено и обменът на документи е онлайн или по пощата.

За да са наясно какво точно се случва, именно органът за АРС разяснява предварително на двете страните процедурните правила.

В най-добрия случай спорът между потребителя и търговеца може да завърши със споразумение между тях преди да се разгледа от помирителната комисия. Другата възможност е органът на АРС да даде своето предложение за решение на казуса. В България помирителното предложение става задължително за потребителя и търговеца, само ако и двете страни изрично го приемат и го одобрят.

В други държави от ЕС съществуват и органи, които издават задължителни решения. Повече информация можете да намерите на сайта на платформата за АРС или да ни попитате на нашия имейл: info@ecc.bg.

Органи за онлайн решаване на спорове работят във всички държави от ЕС, с изключение на Румъния, Испания, Люксембург, Полша и Хърватия. Най-често контактни звена по този проект са Европейските потребителски центрове в съответните страни. Само през първата седмица на юли сайтът е бил посетен от близо 93 000 души, показва статистиката на мрежата от ЕПЦ – ECC-Net.

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Еко лагер учи младежи на европейски ценности и старинни фототехники

    Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов присъства на представянето на фотографии и мини-уеб сайтове, създадени от ученици по време на обучителен еко лагер. Мероприятието беше организирано съвместно от Центъра за развитие на човешките ресурси, Информационен център „Европа Директно” ...

  • Пресконференция

    Директорът на Европейски потребителски център България Игнат Арсенов ще се включи в пресконференцията на Комисията за защита на потребителите, която ще се проведе на 31 август, четвъртък. Събитието започва в 11 ч и ще се състои в пресклуба на БТА в София.

  • Мога ли да отменя почивката си в Барселона?

    Вижте какви са нашите съвети, ако имате планирано пътуване в района на Барселона, Испания, след терористичната атака там на 17 август.

  • Изтеглят от пазара опасни калъфи за iPhone

    Производителят MixBin Electronics предприема доброволни мерки по изтегляне от пазара на калъфи за iPhone от марката Victoria's Secret поради риск от нараняване. Информацията за кампанията постъпи в Комисията за защита на потребителите по системата за обмен на нотификации за опасни стоки на територията на ...

  • Какво трябва да знаем, ако ни загубят куфара на летището?

    От началото на годината през летище София са преминали над 3,7 млн пътници, което е рекордe​н ръст с 42% спрямо същия период на 2016 г. Това показват данните на аерогарата в столицата. Само през юли обслужените пътници там са били над 611 000. Във време, когато въздушният транспорт се ползва все повече и от много ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [43]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре