Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Вижте как работи платформата за онлайн решаване на спорове

26.07.2016

Безплатно, бързо и лесно. Това са трите основни качества на платформата за онлайн решаване на спорове, която работи от февруари 2016 г. Тя се администрира от Европейската комисия и целта ѝ е да се разрешават спорове за онлайн покупки на стоки или услуги между потребители и търговци в рамките на целия Европейски съюз.

Безплатно, бързо и лесно. Това са трите основни качества на платформата за онлайн решаване на спорове, която работи от февруари 2016 г. Тя се администрира от Европейската комисия и целта ѝ е да се разрешават спорове за онлайн покупки на стоки или услуги между потребители и търговци в рамките на целия Европейски съюз.

Търговците, предлагащи стоките и услугите си в интернет, е важно да знаят, че трябва да сложат линк към платформата на достъпно място в своя сайт. Необходимо е още да се оповести и имейл за връзка с тях. Тези изисквания са задължителни и за фирми, които изплозват събирателни онлайн платформи като Ebay или Booking например. В случай, че фирмата предлага своите стоки/услуги чрез имейли, в тях задължително трябва да има и линк към онлайн платформата.

Как работи?

Цялата процедура е безплатна и за потребителя, и за търговеца. Най-дългият срок за онлайн решаване на спора е приблизително 120 дни. За сравнение – една съдебна процедура може да се проточи с години.

За да започне процедурата, трябва да се попълни електронно заявление на който и да е официалните езици на ЕС. В него трябва да се оставят данни за контакт, да се уточни на какъв език ще се води процедурата и да се опише вида на стоката/услугата, както и по какъв начин са закупени – чрез сайт или чрез други електронни портали. Необходимо е още да се уточни цената, датата на покупката, дали спорът е бил отнасян вече към съда или друг извънсъдебен орган. Платформата моментално препраща правилно попълненото заявление до другата страна с уведомлението, че за да бъде разгледан спорът, двете страни трябва да се споразумеят към кой орган за алтернативно решаване на спорове (АРС) да бъде препратена жалбата. Ответната страна – търговецът, трябва да отговори до 10 дни, предлагайки такъв орган.

В България органите за АРС се наречени помирителни комисии. Съществуват 24 такива комисии, които са разделени по икономически браншове и региони. От тях жалби чрез платформата могат да получават 15, които са базирани в София. Всички те се администрират от Комисията за защита на потребителите.

След като страните определят помирителната комисия, платформата автоматично изпраща случая до представителите й, за да започнат неговото разглеждане.

Комисията разглежда споровете в рамките на 90 дни, неприсъствено и обменът на документи е онлайн или по пощата.

За да са наясно какво точно се случва, именно органът за АРС разяснява предварително на двете страните процедурните правила.

В най-добрия случай спорът между потребителя и търговеца може да завърши със споразумение между тях преди да се разгледа от помирителната комисия. Другата възможност е органът на АРС да даде своето предложение за решение на казуса. В България помирителното предложение става задължително за потребителя и търговеца, само ако и двете страни изрично го приемат и го одобрят.

В други държави от ЕС съществуват и органи, които издават задължителни решения. Повече информация можете да намерите на сайта на платформата за АРС или да ни попитате на нашия имейл: info@ecc.bg.

Органи за онлайн решаване на спорове работят във всички държави от ЕС, с изключение на Румъния, Испания, Люксембург, Полша и Хърватия. Най-често контактни звена по този проект са Европейските потребителски центрове в съответните страни. Само през първата седмица на юли сайтът е бил посетен от близо 93 000 души, показва статистиката на мрежата от ЕПЦ – ECC-Net.

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Нови правила в защита на потребителите

    Европейският парламент и Съветът постигнаха политическо съгласие по предложението на Европейската комисия за подобряване на механизма за сътрудничество в целия ЕС за защита на потребителите. Тези нови правила ще въведат механизъм за бързо и по-ефективно трансгранично сътрудничество между националните ...

  • КЗП с препоръки за покупката на скейтборд и кънки

    От Комисията за защита на потребителите представиха важни препоръки към родителите, които ще избират и купуват скейтборд или кънки за децата си това лято.

  • ЕП с препоръки за онлайн платформите

    Режимът на отговорност на онлайн платформите трябва да бъде допълнително разяснен, тъй като е основен стълб на цифровата икономика на ЕС. Важно да се предприемат действия срещу разпространяването на фалшиви новини. Онлайн платформите трябва да водят борба с незаконните стоки, незаконното съдържание и нелоялните ...

  • Дрехи и спортни стоки: най-популярните онлайн покупки в ЕС

    Шест от всеки десет души, които пазаруват по интернет, са си поръчали дрехи и/или спортни стоки през 2016 г., което поставя тази категория на първо място при онлайн покупките в Европейския съюз. Другите най-често поръчвани онлайн стоки и услуги са пътуванията и резервациите за ваканции и почивки, както и ...

  • Европейският парламент предлага 5 години гаранция за големи домакински електроуреди

    За всички стоки, които се продават в ЕС, да се предоставят ръководства за поддръжка и ремонт на потребителите, да се предлагат отделни резервни части вместо цялостна конструкция, а търговците да бъдат задължени да ги предоставят на разумна цена и в рамките на минимален срок. Това са част от мерките, които са ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [40]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре