Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Вижте как работи платформата за онлайн решаване на спорове

26.07.2016

Безплатно, бързо и лесно. Това са трите основни качества на платформата за онлайн решаване на спорове, която работи от февруари 2016 г. Тя се администрира от Европейската комисия и целта ѝ е да се разрешават спорове за онлайн покупки на стоки или услуги между потребители и търговци в рамките на целия Европейски съюз.

Безплатно, бързо и лесно. Това са трите основни качества на платформата за онлайн решаване на спорове, която работи от февруари 2016 г. Тя се администрира от Европейската комисия и целта ѝ е да се разрешават спорове за онлайн покупки на стоки или услуги между потребители и търговци в рамките на целия Европейски съюз.

Търговците, предлагащи стоките и услугите си в интернет, е важно да знаят, че трябва да сложат линк към платформата на достъпно място в своя сайт. Необходимо е още да се оповести и имейл за връзка с тях. Тези изисквания са задължителни и за фирми, които изплозват събирателни онлайн платформи като Ebay или Booking например. В случай, че фирмата предлага своите стоки/услуги чрез имейли, в тях задължително трябва да има и линк към онлайн платформата.

Как работи?

Цялата процедура е безплатна и за потребителя, и за търговеца. Най-дългият срок за онлайн решаване на спора е приблизително 120 дни. За сравнение – една съдебна процедура може да се проточи с години.

За да започне процедурата, трябва да се попълни електронно заявление на който и да е официалните езици на ЕС. В него трябва да се оставят данни за контакт, да се уточни на какъв език ще се води процедурата и да се опише вида на стоката/услугата, както и по какъв начин са закупени – чрез сайт или чрез други електронни портали. Необходимо е още да се уточни цената, датата на покупката, дали спорът е бил отнасян вече към съда или друг извънсъдебен орган. Платформата моментално препраща правилно попълненото заявление до другата страна с уведомлението, че за да бъде разгледан спорът, двете страни трябва да се споразумеят към кой орган за алтернативно решаване на спорове (АРС) да бъде препратена жалбата. Ответната страна – търговецът, трябва да отговори до 10 дни, предлагайки такъв орган.

В България органите за АРС се наречени помирителни комисии. Съществуват 24 такива комисии, които са разделени по икономически браншове и региони. От тях жалби чрез платформата могат да получават 15, които са базирани в София. Всички те се администрират от Комисията за защита на потребителите.

След като страните определят помирителната комисия, платформата автоматично изпраща случая до представителите й, за да започнат неговото разглеждане.

Комисията разглежда споровете в рамките на 90 дни, неприсъствено и обменът на документи е онлайн или по пощата.

За да са наясно какво точно се случва, именно органът за АРС разяснява предварително на двете страните процедурните правила.

В най-добрия случай спорът между потребителя и търговеца може да завърши със споразумение между тях преди да се разгледа от помирителната комисия. Другата възможност е органът на АРС да даде своето предложение за решение на казуса. В България помирителното предложение става задължително за потребителя и търговеца, само ако и двете страни изрично го приемат и го одобрят.

В други държави от ЕС съществуват и органи, които издават задължителни решения. Повече информация можете да намерите на сайта на платформата за АРС или да ни попитате на нашия имейл: info@ecc.bg.

Органи за онлайн решаване на спорове работят във всички държави от ЕС, с изключение на Румъния, Испания, Люксембург, Полша и Хърватия. Най-често контактни звена по този проект са Европейските потребителски центрове в съответните страни. Само през първата седмица на юли сайтът е бил посетен от близо 93 000 души, показва статистиката на мрежата от ЕПЦ – ECC-Net.

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Най-най в ЕПЦ България

    Европейският потребителски център става все по-популярен сред българските потребители и все повече хора ни търсят, за да им помогнем при проблеми с търговци в ЕС, Исландия или Норвегия. Доказателство за това е увеличаването на жалбите, които разглеждаме всяка година, както и все по-големият интерес към наши ...

  • От какво се оплакват българите, когато пазаруват онлайн?

    При пазаруване онлайн българите срещат най-големи трудности да намерят информация за гаранциите и потребителските си права, заради срока на доставка, както и заради получаването на сгрешени или повредени стоки. Това показват данните от проучване на Евростат за нагласите на интернет-потребителите в Европейския съюз ...

  • Проучване: Трудностите при онлайн пазаруване извън ЕС

    Все повече и повече европейци пазаруват онлайн, но въпреки това тяхното доверие в пазара извън ЕС остава ниско. Ново проучване показва, че причините за това са свързани с факта, че потребителите нямат информация и срещат трудности, когато нещо се обърка при покупката им.

  • Без по-високи такси за трансграничните плащания

    Ot 13 януари 2018 г., когато потребителите извършват трансгранично плащане с кредитна или дебитна карта в рамките на ЕС, търговците и банките не могат да ги таксуват повече, отколкото ако операцията е в рамките на държавата. Това важи за покупките онлайн и на място. Правилата са регулирани в ревизираната Директива ...

  • Как да върнем нежеланите подаръци?

    Подарили ли са Ви блуза в млечно розово, което ненавиждате? Или пък сте натрупали още един миксер за годишнината от сватбата? Вижте нашите съвети как може да върнете нежелания подарък.

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [49]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре