Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

ЕК предлага по-строги правила за защита поверителността на онлайн съобщенията

13.01.2017

Европейската комисия предлага стриктни правила във връзка с неприкосновеността на личния живот при всички електронни комуникации и актуализира правилата за защита на данните за институциите на ЕС.

Целта на новото законодателство, предлагано от Комисията, е да се осигури по-добра защита на неприкосновеността на личния живот при електронните комуникации, като същевременно се открият нови възможности за стопанска дейност.

Мерките са насочени към актуализиране на сега действащите правила, като обхватът им се разшири така, че да включи всички доставчици на електронни съобщителни услуги. Те имат също така за цел създаването на нови възможности за обработка на съобщителни данни и укрепването на доверието и сигурността в цифровия единен пазар — ключова цел на стратегията за цифров единен пазар. В същото време предложението осигурява съответствие между правилата за електронните комуникации и новите стандарти в Общия регламент на ЕС относно защитата на данните, които са на световно ниво. Комисията също така предлага нови правила, гарантиращи, че когато институциите и органите на ЕС обработват лични данни, правото на неприкосновеност на личния живот се ползва със същата защита като тази, осигурена от държавите членки по силата на Общия регламент за защита на данните, и определя стратегически подход към въпросите, свързани с международното предаване на лични данни.

Предложеният регламент за правото на неприкосновеност на личния живот и електронните комуникации ще увеличи защитата на правото на личен живот на гражданите и ще открие нови възможности за стопанска дейност:

  • Нови участници: 92 % от европейците заявяват, че е важно техните електронни писма и онлайн съобщения да запазят поверителността си. Въпреки това действащата в момента Директива за правото на неприкосновеност на личния живот и електронните комуникации се прилага само за традиционните далекосъобщителни оператори. Правилата, защитаващи това право, вече ще обхващат и новите доставчици на електронни съобщителни услуги като WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage и Viber.
  • По-строги правила: Посредством актуализирането на действащата в момента директива с пряко приложим регламент всички граждани и предприятия в ЕС ще се ползват с еднаква степен на защита при електронните комуникации.От полза за предприятията ще е и съществуването на един-единствен набор от правила в целия ЕС.
  • Съдържание на съобщенията и метаданни: Правото на неприкосновеност на личния живот ще бъде гарантирано както за съдържанието, така и за метаданните, извлечени от електронните съобщения — (например времето на повикването и местоположението). В тези два компонента се съдържат множество лични данни, като според предложените правила те трябва да се анонимизират или заличат, ако потребителите не са дали съответното съгласие, освен ако тези данни са необходими за други цели — например за фактурирането.
  • Нови възможности за стопанска дейност: След като е дадено съгласие за обработката на данните от съобщенията — съдържание и/или метаданни — традиционните далекосъобщителни оператори ще имат повече възможности да използват данните и да предоставят допълнителни услуги. Те могат например да изготвят „топлинни“ карти, показващи присъствието на физически лица, за да подпомогнат публичните органи и транспортните дружества при разработването на нови инфраструктурни проекти.
  • Опростени правила относно „бисквитките“: Предвижда се рационализиране на т. нар. „разпоредба за бисквитките“, която доведе до претоварване с искания за съгласие до интернет потребителите. Новите правила ще осигурят на потребителите повече контрол над техните настройки, като им предоставят лесен начин да приемат или отхвърлят проследяването на „бисквитките“ и други идентификатори в случай на риск за правото на неприкосновеност на личния живот. В предложението се пояснява, че няма да се изисква съгласие за „бисквитките“, които не нарушават правото на неприкосновеност на личния живот, а служат за улесняване на интернет потребителите (например запомняне на историята на кошницата с покупки). За „бисквитките“, пращани от даден посетен уебсайт с цел преброяване на посетителите на уебсайта, вече няма да се изисква съгласието на потребителя.
  • Защита срещу спам: С представеното днес предложение се забраняват нежеланите електронни съобщения под каквато и да е форма — например електронни писма, кратки текстови съобщения (SMS) и, по принцип, телефонни обаждания, ако потребителите не са дали съответното съгласие. Държавите членки могат да изберат вариант, който дава на потребителите право да възразят срещу получаването на гласови обаждания с цел пазарно проучване — например като регистрират номера си в забранен за обаждане списък. При извършването на пазарни проучвания по телефона номерът на извършващия проучването трябва да бъде видим или да се използва специален префикс, който да показва, че става въпрос за пазарно проучване.
  • По-ефективно правоприлагане: За прилагането на правилата за поверителност в регламента ще отговарят националните органи за защита на данните.

При представянето на предложенията Комисията призовава Европейския парламент и Съвета да работят бързо и да осигурят безпроблемното им приемане не по-късно от 25 май 2018 г., когато влиза в сила Общият регламент относно защитата на данните. Намерението е до тази дата на гражданите и предприятията да се осигури напълно действаща и цялостна правна рамка за правото на неприкосновеност на личния живот и за защитата на данните в Европа.

Още информация може да видите тук: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-16_bg.htm

Снимка: www.pexels.com
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • 10 съвета как да избегнете неприятните изненади при резервиране на почивка онлайн

    Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“. Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Абонаментът за онлайн услуги ще важи и в чужбина

    Гражданите на ЕС, които посещават друга страна в Общността, често губят достъпа си до онлайн съдържание като филми, телевизионни сериали, музика, игри или спортни събития, за които са платили абонамент в родната си страна.

  • Без роуминг след 15 юни. Въпроси и отговори

    След 15 юни 2017 г. отпадат таксите за роуминг. Когато използвате вашия мобилен телефон в други страни от ЕС, ще заплащате по същата тарифа като националната. Всеки съществуващ или нов договор, който включва роуминг услуги, ще се превърне в договор за "роуминг като у дома".

  • Как да се спасим от абонаментни капани?

    3,5 милиона европейци са попаднали в нежелани капани за абонамент на различни стоки и услуги през последните три години. Това показва проучване, проведено в Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия, Белгия и Австрия. Именно в тези страни колегите от местните Европейски потребителски центрове получават и най-много ...

  • ЕПЦ съветва: Копирайте касовите си бележки и ги пазете 2 години

    Всяка стока, която се купува в рамките на Европейския съюз, има 2 години законова гаранция. Търговецът обаче може да предостави и допълнителна гаранция, която не отменя законовата и може да предоставя само по-изгодни условия от нея. Винаги копирайте касовата си бележка, когато купувате стока, защото с времето тя ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [38]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре