Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

ЕК предлага по-строги правила за защита поверителността на онлайн съобщенията

13.01.2017

Европейската комисия предлага стриктни правила във връзка с неприкосновеността на личния живот при всички електронни комуникации и актуализира правилата за защита на данните за институциите на ЕС.

Целта на новото законодателство, предлагано от Комисията, е да се осигури по-добра защита на неприкосновеността на личния живот при електронните комуникации, като същевременно се открият нови възможности за стопанска дейност.

Мерките са насочени към актуализиране на сега действащите правила, като обхватът им се разшири така, че да включи всички доставчици на електронни съобщителни услуги. Те имат също така за цел създаването на нови възможности за обработка на съобщителни данни и укрепването на доверието и сигурността в цифровия единен пазар — ключова цел на стратегията за цифров единен пазар. В същото време предложението осигурява съответствие между правилата за електронните комуникации и новите стандарти в Общия регламент на ЕС относно защитата на данните, които са на световно ниво. Комисията също така предлага нови правила, гарантиращи, че когато институциите и органите на ЕС обработват лични данни, правото на неприкосновеност на личния живот се ползва със същата защита като тази, осигурена от държавите членки по силата на Общия регламент за защита на данните, и определя стратегически подход към въпросите, свързани с международното предаване на лични данни.

Предложеният регламент за правото на неприкосновеност на личния живот и електронните комуникации ще увеличи защитата на правото на личен живот на гражданите и ще открие нови възможности за стопанска дейност:

  • Нови участници: 92 % от европейците заявяват, че е важно техните електронни писма и онлайн съобщения да запазят поверителността си. Въпреки това действащата в момента Директива за правото на неприкосновеност на личния живот и електронните комуникации се прилага само за традиционните далекосъобщителни оператори. Правилата, защитаващи това право, вече ще обхващат и новите доставчици на електронни съобщителни услуги като WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage и Viber.
  • По-строги правила: Посредством актуализирането на действащата в момента директива с пряко приложим регламент всички граждани и предприятия в ЕС ще се ползват с еднаква степен на защита при електронните комуникации.От полза за предприятията ще е и съществуването на един-единствен набор от правила в целия ЕС.
  • Съдържание на съобщенията и метаданни: Правото на неприкосновеност на личния живот ще бъде гарантирано както за съдържанието, така и за метаданните, извлечени от електронните съобщения — (например времето на повикването и местоположението). В тези два компонента се съдържат множество лични данни, като според предложените правила те трябва да се анонимизират или заличат, ако потребителите не са дали съответното съгласие, освен ако тези данни са необходими за други цели — например за фактурирането.
  • Нови възможности за стопанска дейност: След като е дадено съгласие за обработката на данните от съобщенията — съдържание и/или метаданни — традиционните далекосъобщителни оператори ще имат повече възможности да използват данните и да предоставят допълнителни услуги. Те могат например да изготвят „топлинни“ карти, показващи присъствието на физически лица, за да подпомогнат публичните органи и транспортните дружества при разработването на нови инфраструктурни проекти.
  • Опростени правила относно „бисквитките“: Предвижда се рационализиране на т. нар. „разпоредба за бисквитките“, която доведе до претоварване с искания за съгласие до интернет потребителите. Новите правила ще осигурят на потребителите повече контрол над техните настройки, като им предоставят лесен начин да приемат или отхвърлят проследяването на „бисквитките“ и други идентификатори в случай на риск за правото на неприкосновеност на личния живот. В предложението се пояснява, че няма да се изисква съгласие за „бисквитките“, които не нарушават правото на неприкосновеност на личния живот, а служат за улесняване на интернет потребителите (например запомняне на историята на кошницата с покупки). За „бисквитките“, пращани от даден посетен уебсайт с цел преброяване на посетителите на уебсайта, вече няма да се изисква съгласието на потребителя.
  • Защита срещу спам: С представеното днес предложение се забраняват нежеланите електронни съобщения под каквато и да е форма — например електронни писма, кратки текстови съобщения (SMS) и, по принцип, телефонни обаждания, ако потребителите не са дали съответното съгласие. Държавите членки могат да изберат вариант, който дава на потребителите право да възразят срещу получаването на гласови обаждания с цел пазарно проучване — например като регистрират номера си в забранен за обаждане списък. При извършването на пазарни проучвания по телефона номерът на извършващия проучването трябва да бъде видим или да се използва специален префикс, който да показва, че става въпрос за пазарно проучване.
  • По-ефективно правоприлагане: За прилагането на правилата за поверителност в регламента ще отговарят националните органи за защита на данните.

При представянето на предложенията Комисията призовава Европейския парламент и Съвета да работят бързо и да осигурят безпроблемното им приемане не по-късно от 25 май 2018 г., когато влиза в сила Общият регламент относно защитата на данните. Намерението е до тази дата на гражданите и предприятията да се осигури напълно действаща и цялостна правна рамка за правото на неприкосновеност на личния живот и за защитата на данните в Европа.

Още информация може да видите тук: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-16_bg.htm

Снимка: www.pexels.com
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Какво не можем да върнем, ако сме го купили онлайн?

    През целия месец януари празниците продължават с пълна сила. Купуването на подаръци също. Какво обаче да правим, ако това, което са избрали нашите близки не ни допада? Ако подаръкът е купен онлайн, имаме 14 дни от доставката, за да го върнем. Подобна опция предлагат и по-големите големи физически магазини. Какво ...

  • По-лесен онлайн достъп до тв предавания и филми

    Преговарящите от Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета постигнаха политическо споразумение по предложеното законодателство относно авторското право върху телевизионните и радиопрограми, съобщиха от Европейската комисия в прессъобщение до медиите.

  • Дискусия за онлайн търговията със студенти от СУ

    Офисът на Европейски потребителски център стана арена на дискусия със студенти. Младежите, които са първи курс, специалност "Стопанско управление" с немски език в Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски", гостуваха на екипа ни, за да се запознаят с основните права и задължения на търговци и потребители при ...

  • Новият ECC-Net Travel App: Презареждане

    Неочаквани премеждия по време на почивката може да ви развалят настроението. Предварително резервираната кола под наем не е налична? Или хотелът е по-скъп от това, на което сте се съгласили? Заради инцидент трябва да отидете спешно на лекар? Ако всичко това се случи, докато сте в чужбина, проблемът с езика може ...

  • Над 1 милиард души са летели със самолет през 2017 година в ЕС

    Над 1,043 млрд. души са пътували със самолет през 2017 г. в Европейския съюз, което е с 7% повече в сравнение с 2016 г. Това е и с 39% ръст спрямо пасажерите през 2009 г, показват данни на Евростат.

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [62]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре