Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Как да се спасим от абонаментни капани?

15.05.2017

3,5 милиона европейци са попаднали в нежелани капани за абонамент на различни стоки и услуги през последните три години. Това показва проучване, проведено в Швеция, Норвегия, Финландия, Холандия, Белгия и Австрия. Именно в тези страни колегите от местните Европейски потребителски центрове получават и най-много оплаквания, свързани с такива казуси.

До абонаментни капани обикновено се стига, след като хората са приели оферта онлайн или през социалните мрежи. Близо една пета (19%) от потребителите избират да продължат да плащат, когато компанията им иска пари, въпреки че смятат, че не са поръчали нищо. Проучването показва, че средната цена на абонаментен капан за европейските потребители е била 115,7 евро.

Преди да отговорите на дадена реклама, уверете се дали сте проверили следното:
- С кого си имате работа? Проверете сайта на компанията за пълните детайли на търговеца, включително пощенски адрес и имейл.

- Къде е базирана компанията? Не разчитайте, че разширението на сайта е сигурен знак за това къде е базиран домейна – т.е. не винаги .de или .uk означава съответно търговец в Германия или Великобритания. Мрежата от ЕПЦ не може да помогне, ако компанията е извън ЕС, Норвегия и Исландия.

- Прочетохте ли общите условия? Особено частта, където се обяснява как може да прекратите договора, включително и дребния шрифт. Внимавайте да не се получи така, че несъзнателно да се съгласите с абонамент при условия и такси, които не ви удовлетворяват. В случай че условията не са достатъчно ясни в рекламното послание, отидете на сайта на компинята, за да ги прочетете внимателно. Не забравяйте да си направите копие.

- Проучете компанията. Дори бегла проверка в интернет за отзиви за този търговец може да ви спести доста главоболия. Бъдете внимателни и при твърде позитивна обратна връзка – това не винаги е гаранция за липса на проблеми.

- Проверете крайната цена – уверете се дали има допълнителни такси и други разходи.

- Документирайте поръчката си. Направете скрийншот на рекламата и на всяка стъпка от процеса по поръчка, запазете доказателствата за условията, при които сте се съгласили.

- Уверете се, че това е защитен сайт – преди да въведете банкова информация, проверете дали URL адресът започва с https:// .

- Платете с кредитна карта. При проблем може да се свържете с банката, за да поискате оспорване на плащането.

 

Не забравяйте!

- Внимавайте при въвеждането на лична информация (имена, банкови детайли, домашен адрес), за да не се стигне до злоупотреба.

- Имайте предвид, че ако всичко звучи прекалено хубаво, то най-вероятно не е така!


Какво да правите, ако сте попаднали в капана на нежелан абонамент?

- Не използвайте продукта, след като ви го доставят.

- Проверете дали сте обвързани с поръчката, която налага заплащане. Вие сте обвързани с поръчка, която води до задължение за плащане, само ако това задължение е било обявено преди поръчката и вие сте изрично сте се съгласили.

- Проверете дали можете да се откажете от покупката. Имате право на 14-дневен период на размисъл и връщане на стока, купена от разстояние - по интернет или телефон, в рамките на ЕС.

- Използвайте правото си на отказ като го изпратите по имейл или обикновена поща. Не забравяйте да запазите копие.

- Върнете неизползвания продукт, като пазите товарителница за това. Имайте предвид, че трябва да платите транспортни такси.

- Поискайте възстановяване на парите. Имате право да си получите парите, които сте платили за продукта, включително доставката.

- Ако компанията продължава да изисква плащане, може да уведомите търговеца, че вече сте оспорили фактурата.

- Ако ви потърсят от колекторска фирма, трябва писмено да я уведомите, че вече сте оспорили фактурата. В някои страни колекторите не изискват плащания за фактури, които са оспорени.

- Какво да правите, ако търговецът продължава да тегли пари от вашата карта или банкова сметка? След като сте се отказали от поръчката, споразумението се прекратява и търговецът вече няма право да тегли пари отбанковата ви сметка. Ако все пак това се случи,провете в банката си за възможността да направите сторниране, както и дали можете да анулирате банковата си карта. Имайте предвид, че за това можете да бъдете таксувани.

Проучването може да видите тук
Снимка: www.pexels.com

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Еко лагер учи младежи на европейски ценности и старинни фототехники

    Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов присъства на представянето на фотографии и мини-уеб сайтове, създадени от ученици по време на обучителен еко лагер. Мероприятието беше организирано съвместно от Центъра за развитие на човешките ресурси, Информационен център „Европа Директно” ...

  • Пресконференция

    Директорът на Европейски потребителски център България Игнат Арсенов ще се включи в пресконференцията на Комисията за защита на потребителите, която ще се проведе на 31 август, четвъртък. Събитието започва в 11 ч и ще се състои в пресклуба на БТА в София.

  • Мога ли да отменя почивката си в Барселона?

    Вижте какви са нашите съвети, ако имате планирано пътуване в района на Барселона, Испания, след терористичната атака там на 17 август.

  • Изтеглят от пазара опасни калъфи за iPhone

    Производителят MixBin Electronics предприема доброволни мерки по изтегляне от пазара на калъфи за iPhone от марката Victoria's Secret поради риск от нараняване. Информацията за кампанията постъпи в Комисията за защита на потребителите по системата за обмен на нотификации за опасни стоки на територията на ...

  • Какво трябва да знаем, ако ни загубят куфара на летището?

    От началото на годината през летище София са преминали над 3,7 млн пътници, което е рекордe​н ръст с 42% спрямо същия период на 2016 г. Това показват данните на аерогарата в столицата. Само през юли обслужените пътници там са били над 611 000. Във време, когато въздушният транспорт се ползва все повече и от много ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [43]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре