Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Увеличение на летищни такси в Испания

23.07.2012

От 1-ви юни в Испания влезе в сила увеличението на летищните такси, одобрени със Закона за държавния бюджет от 2012 г. Разпоредбите на Закона засягат всички компании, които извършват дейност на територията на испанските летища. Увеличението засяга и пасажерите като включва не само увеличение след 1 юни, но и увеличение на цените на резервациите, направени преди тази дата.

Във връзка със зачестилите запитвания от страна на потребителите, относно увеличение на таксите на самолетните компании в Испания след резервации, ЕПЦ ви информира че:

От 1-ви юни в Испания влезе в сила увеличението на летищните такси, одобрени със Закона за държавния бюджет от 2012 г. Разпоредбите на Закона засягат всички компании, които извършват дейност на територията на испанските летища. Увеличението засяга и пасажерите като включва не само увеличение след 1 юни, но и увеличение на цените на резервациите, направени преди тази дата.

Според ЕПЦ – Испания, ефектът от тази мярка върху крайната цена повдига 3 въпроса, които трябва да бъдат анализирани:

1)  Законосъобразността на едностранно разглеждане, от страна на авиокомпаниите, на крайната цена на резервации на полети, които вече са направени и платени: в съответствие с чл. 23 на регламент с номер 1008/2008/ЕК, чл. 7.4б на директива 2005/29/ЕК и чл. 60.2б от испанския Закон за защита на потребителите, компаниите са задължени да посочват крайната цена (включително данъци и летищни такси) в резервациите на полети. От друга страна, ако крайната цена  може да бъде променена от допълнителни разходи, които не могат да бъдат калкулирани предварително, гореспоменатите правила също предоставят възможност за разглеждане на крайната цена (стига потребителите да са информирани за това). Тази възможност е уточнена в областта на пакетното пътуване, чл. 157 от испанския Закон за защита на потребителите. В резултат на това е възможно предварителното застъпване на разглеждането, от страна на компаниите, на крайната цена, когато упоменатите условия са изпълнени.

2)  Възможност за злоупотреба с Общите Условия, предлагани от авиокомпаниите: ефектът от увеличението на летищните такси върху крайната цена е отразен в Сроковете и условията, които авиокомпаниите предлагат на потребителите. Цитираме като  пример случаят Ryanair :

RYANAIR:  4.2.2 Данъци и такси, наложени при въздушно пътуване постоянно се променят и могат да бъдат въвеждани след датата, на която е направена резервацията. Ако каквато и да е такса е въведена или увеличена след като сте направили своята резервация, вие сте задължени да я заплатите преди заминаването. По същия начин, ако такава такса е премахната или намалена по начин, който вече не се отнася за вас, или е дължима по-малка сума, вие имате право да изискате възстановяване на разликата от нас

Следователно, въпросът е дали Общите Условия могат да доведат до злоупотреба. Чл. 85 на испанския Закон за защита на потребителите установява, че търговецът ще има възможността да увеличава едностранно цената, ако за такова увеличение има обективни причини и търговецът даде на потребителя възможността да анулира договора и да получи възстановяване на заплатената сума. Така, взимайки предвид чл. 85, ЕПЦ – Испания счита, че тези Общи Условия не могат да доведат до злоупотреби.

3)  Законосъобразността на ретроактивното събиране на летищни такси: ЕПЦ – Испания счита подобна практика за законна, ако търговецът позволява предишно одобрение от потребителя. С други думи, в случай на резервации, направени преди 1ви юли за дата на полет след тази, търговецът трябва да информира потребителя за увеличение от дата преди тази на полета, за да му даде възможност да избере дали да го плати или да отмени полета (включително и възстановяване). От друга страна, трябва да бъде считано за незаконно, ако компанията не е информирала за увеличението, а е начислила таксите в случай на полети, които вече са били извършени. Това е практиката, която Ryanair иска да въведе, таксувайки подобно увеличение при полети извършени между 1ви и 6ти юли, когато те са информирали за тези нови такси  от 6ти юли.

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Еко лагер учи младежи на европейски ценности и старинни фототехники

    Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов присъства на представянето на фотографии и мини-уеб сайтове, създадени от ученици по време на обучителен еко лагер. Мероприятието беше организирано съвместно от Центъра за развитие на човешките ресурси, Информационен център „Европа Директно” ...

  • Пресконференция

    Директорът на Европейски потребителски център България Игнат Арсенов ще се включи в пресконференцията на Комисията за защита на потребителите, която ще се проведе на 31 август, четвъртък. Събитието започва в 11 ч и ще се състои в пресклуба на БТА в София.

  • Мога ли да отменя почивката си в Барселона?

    Вижте какви са нашите съвети, ако имате планирано пътуване в района на Барселона, Испания, след терористичната атака там на 17 август.

  • Изтеглят от пазара опасни калъфи за iPhone

    Производителят MixBin Electronics предприема доброволни мерки по изтегляне от пазара на калъфи за iPhone от марката Victoria's Secret поради риск от нараняване. Информацията за кампанията постъпи в Комисията за защита на потребителите по системата за обмен на нотификации за опасни стоки на територията на ...

  • Какво трябва да знаем, ако ни загубят куфара на летището?

    От началото на годината през летище София са преминали над 3,7 млн пътници, което е рекордe​н ръст с 42% спрямо същия период на 2016 г. Това показват данните на аерогарата в столицата. Само през юли обслужените пътници там са били над 611 000. Във време, когато въздушният транспорт се ползва все повече и от много ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [43]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре