Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Как да избегнем абонаментните капани?

02.11.2017

Европейските потребители все по-често биват „атакувани“ от подвеждащи реклами онлайн. Важно е хората да имат по-критичен и преценяващ поглед към подобни предложения, защото в крайна сметка се налага да плащат за нежелани стоки или абонаменти. Това е и причината мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net да даде съвети как да се идентифицират и избягват абонаментните капани.

Най-често подобни зарибяващи реклами за безплатни пробни пакети или евтини оферти се срещат в социалните медии или като изскачащи банери. Тези примамливи реклами увличат потребителите в импулсивни и необмислени и дори нежелани покупки. Въпреки това ако потребителят е обвързан с оферта, за която не е дал изричното си съгласие, сделката може да се счита за подвеждаща и невалидна. Заради това е важно хората да отхвърлят подобни „наложени“ сделки, вместо да се примиряват с тях.

 

Ключът е в знанието

Умението да се идентифицира капанът, както и познаването на правата на потребителите е ключовият момент в противопоставянето на всяка нежелана сделка. Потребителите трябва да знаят кога да откажат да плащат за нежеланите стоки или абонаменти.

Мащабно проучване в 6 европейски държави (Швеция, Норвегия, Финландия, Нидерландия, Белгия и Австрия) показва, че хората все още имат ограничени познания за правата си, що се отнася до нежелана поръчка или абонаментен капан. Потребителите не са наясно с правото на отказ, както и с възможностите да поискат от банката да им върне взетата сума от кредитната карта. Според проучването средната сума на абонаментен капан, в който са попадали потребителите от шестте държави за последните 3 години, е била 116 евро.
(Проучването може да видите на английски език тук )

 

ECC-Net представя кратко видео с информация за характеристиките на капаните, в които може да попадне човек. Целта на филмчето е да даде възможност на потребителите да идентифицират по-добре тези онлайн капани и да ги избягват.





"С това видео и нашите съвети се надяваме да дадем възможност на потребителите да реагират адекватно, ако бъдат притиснати да направят покупка, както и да могат да избягват съмнителните предложения", коментира Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България.

Основните оплаквания, които получаваме в ЕПЦ България, свързани с нежелани абонаменти, са поради начисляване на по-голяма сума пари към сметката за телефон, когато потребителят разглежда различни сайтове за забавления през телефона си.  Докато сърфира, той получава SMS, че е задължен да плати определена сума за абонамент, какъвто всъщност не е искал да направи. Ако не желае да бъде абониран за услугите – трябва да изпрати нов  SMS за отказ, който също е на значителна цена.

 

5 лесни съвета

 

1. Преди да въведете името, имейл или  адрес в даден сайт, проверете дали ще бъдете обвързани с покупка или абонамент.

2. На сайта трябва да бъде ясно посочено, когато се поръчва пробна стока или услуга дали след това се сключва задължителен абонамент.

3. Не се изисква да плащате или да връщате пакет, който не сте поръчали.

4. Продавачът е този, който трябва да докаже, че Вие сте се съгласили да направите дадена покупка/поръчка.

5. Ако продавачът изтегли пари от платежна карта без Ваше съгласие, то може да подадете жалба до банката си и да поискате да Ви се възстановят.

 

 

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Договорено: Без бариери при онлайн пазаруване от други страни в ЕС

    Европейският парламент, Съветът и Комисията постигнаха политическо споразумение за прекратяване на необоснованото блокиране на географски принцип за потребителите, желаещи да купуват стоки или услуги онлайн в рамките на ЕС. Новите правила ще дадат тласък на електронната търговия в полза на потребителите и ...

  • Черният петък иде. Какво трябва да знаят потребителите?

    Тази година Черният петък ще се проведе на 24 ноември. Някои търговци предлагат и стоки с намаление на Кибер понеделник. Други удължават срока, като го превръщат в цяла поредица дни с промоции. Като се има предвид, че българските потребители все повече пазаруват по време на подобни акции, от ЕПЦ България решихме ...

  • ЕП одобри нови правила за по-голяма защита срещу онлайн измамници

    Правилата в целия ЕС за по-добра защита на потребителите от измами и по-бързо откриване и спиране на нелоялни търговци бяха одобрени от евродепутатите тази седмица. Националните правоприлагащи органи ще имат повече правомощия за откриване и спиране на онлайн нарушения на законите на защита на потребителите. Те ще ...

  • Зимните гуми в Европа

    От 15 ноември шофьорите в България са задължени да карат със зимни гуми. Допустимо е да се шофира и с летни гуми, но тогава грайферът следва да бъде минимум 4 мм. Освен у нас подобно задължение има още в няколко държави от ЕС - Естония, Финландия, Литва, Латвия, Словения, Швеция и Хърватия. Важно е да се знае, че ...

  • 2,7 милиарда евро за програма Еразъм + през 2018

    Европейската комисия публикува своята Покана за подаване на проектни предложения по Програма "Еразъм+" за 2018 г. - програмата на Европейския съюз за мобилност и сътрудничество в областта на образованието, обучението, младежта и спорта.

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [46]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре