Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Десет съвета при пазаруване от онлайн платформа

05.02.2018

Напоследък в Европейски потребителски център България се получават все повече запитвания и жалби от потребители, които са купили продукт от т.нар. маркетплейс. Някои от тях не са получили телефона си навреме. Други искат да върнат телевизора в рамките на 14-дневния период за размисъл, защото са променили решението си. На трети се налага да ремонтират продукта, защото е спрял да работи. Общото между тях е, че хората много често не знаят към кого да се обърнат. Причината е, че в тези онлайн платформи има различни търговци и понякога потребителите не са сигурни от кого точно са направили своята поръчка.

Има най-различни варианти за онлайн платформи, където се предлагат мобилни устройства, стоки за дома и градината, дрехи или обувки:

  • В един от  случаите платформата активно се управлява от даден търговец, а продавачите и купувачите използват неговата система за плащане. Става дума за платформите от типа на Amazon, в които потребителите се ползват от защита, гарантирана от търговеца, собственик на платформата.
  • Разновидност на горния вариант е платформа, където се продават стоки основно от даден търговец, но успоредно с това се предлагат и продукти на негови партньори.  В този случай е важно да се следи кой точно е продавачът, защото той може да бъде дори фирма от друга страна.
  • Има и друг вариант, при който платформата е нещо като дъска за обяви. Тя не играе никаква роля в сделката, с изключение на това, че предоставя място, където купувачът и продавачът се срещат, а плащането и обмяната на стоки се извършва директно между тях. В този случай продавачът може да бъде и частно лице, което продава еднократно някаква стока, а не фирма.

 Независимо от платформата, която ще използвате, вижте нашите съвети:

  1. Проучете реалния търговец.  Може да сте влезли на даден сайт и да мислите, че купувате стока от този търговец, но в същото време срещу вашия избор да стои името на друга фирма. Заради това внимателно проверете от кого купувате в действителност. Срещу името на продавача обикновено има линк, който може да се отвори.
  2.  Ако срещу стоката стои друга фирма, е добре да проверите и отзивите за този търговец, както бихте го направили за всеки един онлайн продавач. Помнете, че дори платформата да е коректна, тя може да бъде подлъгана, а съответно и вие.
  3. Прочете общите условия на платформата. Там ще разберете какви са нейните отговорности, в случай че искате да върнете своя продукт или да предявите рекламация. Имайте предвид, че платформата може изобщо да няма ангажимент за посредничество в случай на проблем с търговеца, от където искате да купите телефона или градинската си помпа.
  4. Искането да платите извън установената форма на платформата може да бъде рисково. Измамниците често предлагат подобна схема, затова колкото и да ви изкушава леко намаление в цената, по-добре не се доверявайте.
  5. Плащайте сигурно. Ако използвате кредитна карта, бихте могли да оспорите плащането, в случай че не получите стоката си. Другият вариант е да платите едва при доставката (наложен платеж).
  6. Някои от платформите като Еbay предлагат свои собствени механизми за уреждане на спорове между купувачи и продавачи. Заради това при наличие на спор, проверете дали може да го отнесете към платформата.
  7. Ако искате да върнете стоката в размките на 14-дневния период за размисъл, трябва да се свържете с продавача – фирмата, чието име стои на касовата ви бележка, а не към платформата.
  8. Същата е и процедурата, ако стоката, която сте поръчали, окаже дефектна. Обърнете се към продавача, на когото сте платили.
  9. Имайте предвид, че ако сте купили стока от частно лице, правилата за защита на потребителите не важат. Така че освен ако не сте се уговорили допълнително, нямате право да се откажете от договорката и нямате право на гаранция и рекламация.
  10.  Ако не сте доволни от отговора и предложеното решение от търговец от друга страна в ЕС, Исландия или Норвегия, можете да подадете жалба до Европейски потребителски център България.
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Семинар за защита на личните данни

    Директорът на Европейски потребителски център България Игнат Арсенов представи конкретни потребителски казуси, свързани със защитата на личните данни. Това се случи на семинар за търговци на тема „Новият регламент за защита на личните данни“, който се проведе на 21 февруари 2018 г. в София.

  • ЕК: социалните медии да положат повече усилия, за да спазят изцяло правилата на ЕС за защита на потребителите

    Дружествата в областта на социалните медии трябва да положат повече усилия, за да изпълнят исканията, отправени през март миналата година от Европейската комисия и органите за защита на потребителите на държавите членки, за спазване на правилата на ЕС за защита на потребителите. Това пише в прессъобщение на ...

  • ЕП забрани геоблокирането при онлайн покупките

    Европейският парламент гласува премахване на ограниченията при онлайн пазаруване от друга страна в рамките на ЕС. Така хората, които пазаруват през интернет, ще имат по-широк и по-лесен трансграничен достъп до продукти, резервации за хотели, коли под наем, продажба на билети за концерти или развлекателни паркове.

  • Новите правила за защита на лични данни

    Европейската комисия публикува насоки, за да улесни прякото и безпроблемно прилагане на новите правила за защита на данните в целия ЕС. Промяната влиза в сила от 25 май 2018 г.

  • Италиански регулатор проверява Apple и Samsung

    Италианският регулатор за защита на конкуренцията реши да образува две отделни разследвания срещу дружествата от групата Samsung и групата Apple, опериращи в Италия. До това се стига след няколко жалби, получени от потребители, и предварителни проучвания, извършени служебно, съобщиха от регулатора.

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [50]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре