Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Механизми за защита на правата на пътниците

06.02.2013

Алтернативно разрешаване на спорове в сектора за правата на пътниците във въздушния транспорт
Прикачени документи

Наличието на добре функциониращи алтернативни схеми (ADR) е от ключово значение за постигането на голям брой на доброволни споразумения. Този доклад от ECC-Net има за цел да направи преглед на настоящата ситуация по отношение на ADR в правата на пътниците на въздушния сектор и да разработи препоръки.

Основни резултати

ADR все още не е достигнал пълния си потенциал, особено в сектора на правата на пътниците.

Състоянието на ADR варира значително от една държава в друга; проучване показва, че няма обща схема за алтернативно разрешаване на спорове в сектора в рамките на ЕС, Исландия и Норвегия. Където такива възможности съществуват участието не е задължително, авиокомпаниите понякога не участват в процедурата за извънсъдебно решаване на спорове, а решенията не са задължителни и компетентността на органите  и правното основание за вземане на решения се различават значително.

Няколко страни не предоставят алтернативни възможности в сектора въздушен транспорт. Както и в други сектори на потребителите, установяването на ADR зависи от националните навици, административна организация, схеми на представителството на потребителите и др., съществуващи във всяка страна.

 
Препоръки

Мрежата от ЕПЦ, на основа на установеното в доклада, прави следните препоръки и посочва добри практики за развитието на извънсъдебното решаване на спорове в сектора въздушен транспорт.

  • Сътрудничество между алтернативните органи, ЕПЦ и националните власти, за да:

                 - Предостави ефикасна помощ и да се осигури прилагане на законодателството.

                 - Наблюдаване на сектора

                 - Да се направи правата на пътниците по разбираеми и достъпни

  • Алтернативните органи за разглеждане на спорове трябва да познават добре правата и проблемите на пътниците, пътуващи със самолет.
  • Сътрудничество между алтернативните органи и националните власти на техническо ниво.

 Ангажираност на мрежата от ЕПЦ в сектора на правата на пътниците

Правата на пътниците със самолет са гореща тема при трансграничните жалби.

По повод 20 години от функционирането на Единния пазар, те са идентифицирани като едно от бъдещите предизвикателства.

Тъй като мрежата от ЕПЦ е специализирана в разглеждане на трансгранични потребителски жалби, сделките във въздушния транспорт, поради своето естество, най-често международни сделки, са в сърцето на дейностите на мрежата.

През последните години мрежата от ЕПЦ получава постоянно увеличаващ се брой жалби в областта на правата на пътниците, ползващи въздушен транспорт. От 2010 година насам около 20% от дейността на мрежата е насочена към сектора въздушен транспорт.

Изригването на вулкана в Исландия и последвалата криза в резултат на затваряне на въздушното пространство дадоха начален тласък на държавите-членки да се фокусират върху възможностите за алтернативни органи в сектора въздушен транспорт.

За съжаление решенията, предложени от много авиокомпании, не са изцяло задоволителни, тъй като те не взимат предвид всички законови разпоредби, които трябва да намерят приложение (Монтреалската конвенция, Регламент 261/2004, Съда на Европейския съюз – практиката по делата Стърджън и Нелсън).

Правата на пътниците ще останат едно от предизвикателствата за бъдещето на Единния пазар. Този доклад цели да илюстрира, че все още има какво да бъде свършено, за да се подсигурят правата на пътниците със самолет.

Мрежа от ЕПЦ

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още новини

  • Дискусия за онлайн търговията със студенти от СУ

    Офисът на Европейски потребителски център стана арена на дискусия със студенти. Младежите, които са първи курс, специалност "Стопанско управление" с немски език в Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски", гостуваха на екипа ни, за да се запознаят с основните права и задължения на търговци и потребители при ...

  • Новият ECC-Net Travel App: Презареждане

    Неочаквани премеждия по време на почивката може да ви развалят настроението. Предварително резервираната кола под наем не е налична? Или хотелът е по-скъп от това, на което сте се съгласили? Заради инцидент трябва да отидете спешно на лекар? Ако всичко това се случи, докато сте в чужбина, проблемът с езика може ...

  • Над 1 милиард души са летели със самолет през 2017 година в ЕС

    Над 1,043 млрд. души са пътували със самолет през 2017 г. в Европейския съюз, което е с 7% повече в сравнение с 2016 г. Това е и с 39% ръст спрямо пасажерите през 2009 г, показват данни на Евростат.

  • Какви са новите правила за онлайн търговия

    Еnterprise Europe Network към Българската търговско-промишлена палата и Европейски потребителски център към Комисията за защита на потребителите организираха съвместно обучение на онлайн търговци на тема "Новите правила за онлайн търговия".

  • Нови правила на ЕС позволяват да пазаруваме онлайн без граници

    От 3 декември 2018 г. влиза в сила нов европейски регламент, с който се прекратява необоснованото блокиране на географски принцип в рамките на ЕС. Повече няма да се срещат уебсайтове, които не допускат достъп на географски принцип или пренасочват сърфиращите само защото те — или издателят на кредитната им карта — ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  »  [62]

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре