Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"


Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години трайно нараства, като през 2016г. достигна своя връх отпреди 10 години. Според мен този показател е пряко свързан с развитието на информационните технологии и улесняването на достъпа, който те дават на потребителите по отношение на информацията и възможностите за избор. Това каза днес Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) на кръгла маса на тема Информационните технологии в полза на потребителите”, организирана по повод Световния ден на потребителите 15-ти март.

Събитието бе открито от министъра на икономиката доц. д-р Теодор Седларски.

На кръглата маса бяха обсъдени новите възможности и предизвикателствата, които споделената икономика поставя пред съвременните потребители и институциите. Представени бяха някои моменти във връзка с новото европейско законодателство за защита на потребителите в областта на цифровата икономика и онлайн продажбите на стоки. Дискутирани бяха предстоящите промени в сферата на телекомуникациите по отношение отпадането на роуминга и ползването на платформи за предплатени услуги. Коментирани бяха и рисковете в киберпространството, както и възможностите те да бъдат преодолени. 

 „Когато говорим за онлайн търговия, гражданите най-често се обръщат към КЗП по повод забавени поръчки, възпрепятстване правото на отказ в 14-дневния законов срок и затруднена обрат на връзка. Пропуските на онлайн търговците преди всичко са непредоставяне на координати за връзка с тях, както и на условията, срока и начина на упражняване правото на отказ от покупката. Пренебрегване правото на отказ също се среща”, каза Константин Арабаджиев, член на КЗП.  

 „Фалшивите намаления и нереалните промоции са най-често срещаните нелоялни търговски практики при онлайн магазините. Понякога търговците не спазват предварително поет ангажимент за по-бърза доставка от предвидения по закон 30-дневен срок. Ние винаги съветваме потребителите преди да вземат решение за покупка да проверят историята на търговеца, да се запознаят с условията на сделката и основните характеристики на стоките. Важно е и да сравняват различни оферти, да изискват писмено потвърждаване на поръчката и да проверят дали са предоставени отстъпките, ако такива са били обещани”, каза на свой ред Константин Райков – член на КЗП.

Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център към КЗП, обясни, че най-честите пречки пред потребителите, които пазаруват онлайн от друга държава в ЕС, са свързани с езиковата бариера, както и с опасенията, че стоките им ще бъдат доставени за по-дълъг срок или че трябва да платят по-високи транспортни разходи. Ако нещо е твърде хубаво, за да истина, то най-вероятно не е, т.е. ако ни продават парфюм за 20 лв, а той струва 120 лв, очевидно е, че има някакъв проблем, каза Арсенов. Той посъветва потребителите да проверяват знаците за доверие на сайта, както и дали неговият адрес започва с htpps, а не само с htpp, преди да поръчат оттам.

В дискусията се включиха институции, контролни органи, експерти, потребителски организации и браншови асоциации.

 

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Пресконференция в Бургас

    Европейският потребителски център България към Комисията за защита на потребителите ще отвори еднодневен информационен щанд в Бургас на открито. Той ще се проведе на 18 юли, вторник, и започва в 10 часа. Старт на събитието ще даде Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите. В мероприятието ще ...

  • Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка

    Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“ Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

  • Онлайн пазаруване: Неоправдани пречки пред потребителите в ЕС

    Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене, когато пазаруват онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре