Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Мога ли да се доверя на знак за доверие?


Има нужда от по-голямо единство при онлайн знаците за доверие според мрежата от ЕПЦ

В своя доклад „Мога ли да се доверя на знак за доверие“ мрежата от Европейски потребителски центрове, ECC-Net,  предоставя на потребителите обзор на 54 онлайн знаци за доверие, които съществуват в ЕС. В докладна подробно са посочени критерии как се преценява, че знаците за доверие са постигнали своята цел да гарантират, че техните притежатели предлагат добри търговски практики, сигурност и защита за потребителите. Според ECC-Net основният проблем е липсата на единство в многото условия, които предлагат тези схеми.

Докладът се основава на интернет проучване на 573 европейски потребители от 19 държави, включително и от България, което потвърждава, че потребителите ценят знаците за доверие, но им липсва информация за техните характеристики и надежност. ECC-Net анализира подробно, от потребителска гледна точка, 54 схеми за знаци за доверие, които съществуват в ЕС. Резултатите показват, че съществуват огромни различия между схемите, както трансгранично така и в рамките на отделните държави.

Докладът съдържа подробни данни в табличен вид за всички проучени схеми, за да могат потребителите да сравнят тхените характеристики по лесен и достъпен начин. Има налична информация например за членството, сътрудничество с извънсъдебни органи за решаване на спорове и за онлайн такива, сертифициращ процес, проверки, оттегляне на знака за доверие, черни списъци.

Области, които могат да бъдат подобрени при знаците за доверие:

  • Да се направи задължително участието в схеми за извънсъдебно решаване на спорове и спазване на техните решения или препоръки.
  • На страницата на знака за доверие, както и на страницата на търговеца да бъде предоставена възможност за подаване на жалба до сертифицирания търговец.
  • Да бъдат предоставени прозрачни и ясни правила за процедурите по проверка. Да се налагат проверки на членовете.
  • Да се предостави възможност за услуга на няколко езика.

Ясно е, че потребителите се сблъскват с „джунгла“ от знаци за доверие. Ето защо е трудно за потребителите да решат дали знакът за доверие може наистина да има доверие, и каква е неговата добавена стойност.

ECC-Net препоръчва знаците за доверие да се развиват в съответствие с единни добри практики, минимални правила или общи кодекси за поведение, което да бъдат създадение на пан-европейско ниво от сътрудничещи си търговски организации.

Трябва да бъде по-лесно за потребителите да получат информация за начина на работа на занците за доверие. Има нужда от информация на няколко езика на страницата на членовете на знаците за доверие, за да се улесни трансграничната търговия.

Интернет проучването също така показа, че потребителите често използват при пазаруване отзивите на други потребители, 82% от тях четат отзивите преди покупка. Според нас има нужда да се прегледа и оцени как този инструмент за повишаване на осведомеността и доверието на потребителите да не излезе от контрол и да подведе потребителите, вместо да ги напътства за в бъдеще.

За повече информация може да се свържете с:

Игнат Арсенов – директор на Европейски потребителски център България

02 986 76 72

i.arsenov@ecc.bg
Прикачени документи
Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • КЗП и ЕПЦ отчетоха лято`2017

    КЗП и ЕПЦ отчетоха лято`2017 От началото на месец септември Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще осъществява засилен мониторинг върху пазара на стоките и услугите, свързани с подготовката за новата учебна година. Други акценти в работата на КЗП през есента ще бъдат анализът на общите условия на застрахователните дружества, банките и ...

  • Пресконференция в Бургас

    Европейският потребителски център България към Комисията за защита на потребителите ще отвори еднодневен информационен щанд в Бургас на открито. Той ще се проведе на 18 юли, вторник, и започва в 10 часа. Старт на събитието ще даде Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите. В мероприятието ще ...

  • Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка

    Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“ Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре