Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Европейският потребителски център ще организира гише на пътника всеки месец


 

Броят на хората, които пътуват със самолет, се увеличава с всяка година. В тази връзка правата на пътниците във въздушния транспорт са едни от най-важните, на които се радват потребителите в рамките на ЕС. Според статистиката 22% от всички пътници, използвали самолет, са имали някакъв проблем при пътуване в последните 12 месеца. Най-често става дума за отлагане на полет, загубен или повреден багаж, както и изцяло отменен полет.

Мрежата от 30 Европейски потребителски центрове в ЕС, Исландия и Норвегия наскоро излезе с доклад за правата на пътниците във въздушния транспорт.

Според него през 2014 г. оплакванията, свързани с въздушния превоз, подадени във всички Европейски потребителски центрове, са били 6852. От тях 777 са жалбите, свързани със загубен или повреден багаж. Още около 5500 пътника са се интересували какви са им правата заради неудобство, което са изпитали при полет.

За първите 6 месеца на 2015 г. оплакванията за проблеми при пътуване по въздуха са подали 3450 души. От тях една десета (396) са имали проблеми с багажа си.

През 2014 г. най-често оплакванията са идвали от потребители, живеещи в Италия, Белгия, Полша, Испания и Франция. Жалбите от българи, пътуващи със самолети се нареждат на 15-о място сред 30 държави.

През първите 6 месеца на тази година най-много от жалбите са идвали от потребители, които живеят в Австрия, Италия, Полша, Франция, Великобритания и Белгия. България се нарежда на 17-а позиция.

Най-малко оплаквания от пътници със самолети има в Словакия, Исландия и Хърватия.

Жалбите са най-вече срещу авиокомпании, базирани в Германия, Ирландия, Испания, Франция и Великобритания.

Какво правим в Европейския потребителски център (ЕПЦ)

От началото на годината до 18 декември 2015 г. в ЕПЦ сме получили общо 990 жалби и запитвания. За сравнение за същия период на миналата година те са били 897. Ръстът отдаваме на факта, че ставаме все по-разпознаваеми сред хората и все повече от тях знаят къде да потърсят помощ и съвет при проблеми с търговци, регистрирани в друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия.  
В България ЕПЦ  е към Комисията за защита на потребителите и защитава интересите на потребителите при покупка на стока или услуга в друга държава в ЕС, Исландия  и Норвегия.

Жалбите общо в категория „транспорт” от 1 януари до 18 декември 2015 г. са били 316. За същия период през 2014 г. в ЕПЦ са приети 351 жалби.

От началото на годината до 18 декември 2015 г. за проблеми конкретно с въздушен транспорт в ЕПЦ  са постъпили  194 жалби и запитвания. За сравнение през същия период на 2014 г. са били общо 182 жалби и запитвания.

За тази година до 18 декември за проблеми със  счупени или загубени куфари по летищата има 55 жалби.  За същото време през 2014 г. оплакванията в тази графа са били малко повече – 76.

От 2016 г. Европейският потребителски център ще провежда инициативата си „гише на пътника” всеки месец по един ден. Целта е да бъдем близо до хората, които тръгват на път, като им даваме информационни брошури и съвети как да защитят своите права.

 

Основните права при полети в рамките на Европейския съюз

-          Право на грижи от страна на авиокомпанията при забавяне на полета над 2 часа. Тези грижи включват храна, напитки, безплатно телефонно обаждане, а при по-дълги закъснения – и нощувка.

 

 

-          Право на обезщетение, ако полетът е забавен повече от 3 часа до крайната дестинация. То обаче не се полага, ако закъснението е заради извънредни обстоятелства извън контрола на въздушния превозвач (най-вече лошо време).

Размерът на компенсацията при забавен полет  зависи от разстоянието на полета и може да бъде до:

• 250 евро, когато разстоянието е до 1500 км

• 400 евро, когато разстоянието е между 1500 и 3500 км

• 600 евро, когато разстоянието е повече от 3500 км

 

-          Ако полетът е забавен/отложен повече от 5 часа, пътниците имат право на възстановяване на сумата за билет, но само, ако са решили да се откажат от пътуването си.

 

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка

    Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“ Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

  • Онлайн пазаруване: Неоправдани пречки пред потребителите в ЕС

    Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене, когато пазаруват онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги ...

Страници:  1  2  3  4  5  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре