Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

Нови мерки в помощ при пазаруването онлайн


Европейската комисия представи пакет от мерки, чиято цел е да улесни купуването и продаването на стоки и услуги онлайн в целия ЕС. Едно от законодателните предложения е свързано с преодоляване на необоснованото блокиране на онлайн пазаруваненото по географски признак (геоблокиране). Когато потребител влезе в магазин в друга страна от ЕС, собственикът не му иска документ за самоличност, за да му продаде стоката си. Но в интернет твърде често достъпът на потребителите до предложения в други държави е блокиран, например чрез пренасочването им към сайт за конкретна държава или искане за плащане с дебитна или кредитна карта от определена държава. Заради това Еврокомисията предлага законодателство, гарантиращо, че потребителите, които искат да купуват продукти и услуги в друга страна от ЕС, независимо дали онлайн или лично, не са дискриминирани по отношение на достъпа до цени, разпродажби или условия на плащане, освен ако това не е обективно обосновано от основателни съображения, като например ДДС  (Повече информация тук). 

Еврокомисията  предлага и мерки за повишаване на прозрачността на цените на услугите при трансграничната доставка на пратки. Освен това Еврокомисията предлага да се повишат  правомощията на националните органи за защита на потребителите. Идеята е тези органи да могат да проверяват дали уебсайтовете блокират потребители на географски принцип, да нареждат премахването на сайтове, които показват измамни оферти, както и да изискват информация от регистрите на домейни и банките, за да разкриват самоличността на отговорния търговец.

 

Геоблокирането в числа

Европейската комисия е проверила 10 537 сайта за електронна търговия, за да се установят практиките на геоблокиране в ЕС. Чрез тайни клиенти са проверявани стоки и услуги в 8 сектора, каквито най-често се поръчват онлайн в Евросъюза, като електроника и компютърен хардуер. В  по-голямата си част сайтовете не позволяват на потребителите да купуват от друга страна от ЕС, извън тази, в която живеят. Така геоблокиращи практики са били установени при 63% от сайтовете. Препятствия се появяват на различни етапи в поръчката. В 5% от случаите купувачите са били директно пренасочвани към друг сайт, блокирани или са им били предлагани други продукти, като това се е случвало най-често при резервации на полети (13%) или на коли под наем (11%). Когато са се регистрирали според мястото на поръчката, купувачите са били блокирани в 27% от случаите. При избор на опции за доставка потребителите са били блокирани в 32% от случаите. При избор на начин на плащане купувачите са били блокирани при 26% от поръчките.

В Европейския потребителски център България има оплаквания от българи, че цените в българската версия на даден сайт са по-високи спрямо тези на други езици и предназначени за потребители от друга страна, както и че е трябвало да платят повече за дадена стока, защото живеят в друга страна.

Около две трети (68%) от всички трансгранични оплаквания, получени в мрежата от 30 Европейски потребителски центрове в ЕС, Исландия и Норвегия през 2015 г. са свързани с електронното пазаруване.  При 21,48% от тях е имало проблеми с доставката, а при 12% - с цената или плащането.

 

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Пресконференция в Бургас

    Европейският потребителски център България към Комисията за защита на потребителите ще отвори еднодневен информационен щанд в Бургас на открито. Той ще се проведе на 18 юли, вторник, и започва в 10 часа. Старт на събитието ще даде Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите. В мероприятието ще ...

  • Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка

    Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“ Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре