Европейски потребителски център България

размер на шрифта: A A A

КЗП и ЕПЦ отчетоха дейността си през лятото


"Трети пореден период наблюдаваме тенденция за намаляване на общия брой нарушения, включително в сферата на туризма. Ако в предишни периоди в десет и повече процента от случаите нашите проверки констатираха несъответствия, то сега се наблюдава снижаване на този процент. Надявам се, че това е резултат както на активния контрол, така и на превантивната дейност, която осъществяваме.” Това съобщи председателят Димитър Маргаритов на пресконференция в БТА, на която институцията представи оценка и анализ на резултатите от извършваните проверки през летния сезон. В пресконференцията се включи и Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център България. 

От началото на активния сезон комисията е извършила над 6000 проверки на територията на цялата страна, а по Черноморието над 3000. 

 „Обобщените резултати показват, че в между 6 и 8% от случаите се констатират различен вид нарушения. Най-често те са свързани с липсата на важна информация или предоставянето на заблуждаваща такава при предлагането на услуги в заведения или хотели, в менютата с цените и грамажите на заведенията, както и в търговската мрежа по отношение на цените на стоките при провеждане на промоции”, обясни Маргаритов.

Той съобщи, че през летния сезон са взети около 30 проби на алкохолни напитки, които се предлагат в олинклузива и нощните заведения. В четири случая има отклонения. „В два от случаите става въпрос за чисто разреждане на алкохола, а в другите два – за проблеми, които са свързани със самото производство на съответната спиртна напитка и с това, че тя или като градус не отговоря на това, за което се продава, или че съдържа различен тип вещества над установените със стандартите норми. Във всички тези случаи няма опасност за живота и здравето на потребителите”, добави той.

„Временните приемни, които традиционно разкриваме през лятото по морето и през зимата в планинските ни курорти допълват нашата контролна дейност със своята превантивна роля. Те предоставят информация на туристите за правата им и същевременно дават възможност по най-бърз начин да се извърши проверка при подаден сигнал.”, посочи Константин Арабаджиев, член на КЗП.

За първа година сезонните приемни по Черноморието се проведоха съвместно между КЗП и функциониращият към нея Европейски потребителски център. Разкрити бяха и еднодневни „Гишета на пътника” на аерогарите и автогарите във Варна и Бургас, чиято цел е повишаване осведомеността на гражданите относно техните права при пътуване с различни видове транспорт. „Основната част от постъпващите жалби са по повод проблеми с транспорта, като забавени и отменени полети. Едва около 5% са свързани с хотели и ресторанти, докато през миналата година тези случаи бяха около 8%”, каза директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов. Той уточни, че ЕПЦ разглежда жалби и сигнали, свързани с казуси с търговци, които са от други европейски държави.

От началото на годината експертите на ЕПЦ – България са били сезирани по 866 случая, което е с около 15% повече в сравнение с миналата година.

В КЗП пък от началото на 2016 г. са постъпили над 13 000 жалби и сигнали от граждани.

Маргаритов посочи, че важен акцент в контролната дейност на комисията през тази есен ще бъдат проверките при продажбата на облекла и принадлежности за учениците. Инспекторите ще следят за опасни стоки и подвеждащи послания при продажбата на дрехи, обувки, раници и пособия за учебния процес.

На фокус от КЗП ще бъдат поставени и финансовите услуги от разстояние. „Рекламите и обществените отношения в тази сфера са все повече, затова ние решихме да извършим задълбочена проверка на финансовите институции, които предоставят този продукт. Основен акцент в проверките ще бъдат наличието на пълна и вярна преддоговорна информация, включително и правото на потребителя да се откаже от договора в 14-дневен срок след сключването му, без да дължи обезщетения и неустойки. Проверките ще включват и предоставянето на ипотечни кредити на потребители, тъй като вече е факт нов специален закон, който урежда тази материя”, съобщи Константин Райков, член на КЗП.

КЗП ще поведе и акция в търговската мрежа и онлайн магазините, където се продават гуми за автомобили и фарове за мъгла. Целта е навременно диагностициране на този пазар и отстраняване на евентуалните нарушения още преди да е настъпил периодът на активното търсене на тези продукти, каза още Арабаджиев.

На снимката от ляво на дясно - Константин Райков, Димитър Маргаритов, Константин Арабаджиев и Игнат Арсенов

Беше ли полезна информацията?
Остави коментар


Още полезни материали

  • Пресконференция в Бургас

    Европейският потребителски център България към Комисията за защита на потребителите ще отвори еднодневен информационен щанд в Бургас на открито. Той ще се проведе на 18 юли, вторник, и започва в 10 часа. Старт на събитието ще даде Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите. В мероприятието ще ...

  • Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка

    Как да избегнете неприятните изненади при онлайн резервация на вашата почивка Лятната ваканция все повече наближава. По този повод мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net представя доклад „Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?“ Все повече потребители използват интернет, за да организират своята почивка – резервацията може да стане само с ...

  • Кръгла маса "Информационните технологии в полза на потребителите"

    Предизвикателството днес е да бъдат защитени правата на потребителите в дигиталния свят, който е факт и се развива с бурни темпове и у нас. По данни на "Евростат" през м.г. над 1,3 млн. българи са пазарували онлайн, като са реализирали оборот от над 400 млн. лв. Потребителското доверие в последните две години ...

  • Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите

    Информационен щанд и брифинг за Деня на потребителите На 15 март отбелязваме Международния ден на потребителите. Тази година неговото мото е „Изграждането на цифров свят, в който потребителите могат да вярват“. По този повод Европейски потребителски център България ще отвори информационен щанд в „Сердика Център“ в София. Целта е да информираме хората на място за ...

  • Каква беше потребителската 2016-а година?

    Каква беше потребителската 2016-а година? Около 70% от извършените от Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година близо 39 000 инспекции в търговски и туристически обекти и в онлайн пространството са свързани с разкриването и забраната на практики, които увреждат икономическите интереси на гражданите. Издадени са 300 заповеди за ...

Страници:  1  2  3  4  5  6  »  

Следете ни във Facebook Следете ни във Facebook
Нагоре