Ако причината за закъснението на полета е свързано с липсата на достатъчно персонал за пренасянето на куфарите на летището, пътникът няма право на финансова компенсация. След това авиокомпанията трябва да докаже, че не може да направи нищо по отношение на ситуацията. И че е предприела съответните мерки за намаляване на щетите. Съдът постанови това по делото Touristic Aviation Services Ltd срещу Flightright GmbH.
Закъснение на полета
Полет на авиокомпанията TAS от Германия за гръцкия остров Кос закъснява с 3 часа и 49 минути. Забавянето се дължи на недостига на персонал на летище Кьолн-Бон - липсват досатъчно служители, които да натоварят куфарите на самолета.
Група засегнати пътници, с помощта на агенция за искове, поискаха обезщетение за закъснение на полета според европейските правила. Според пътниците закъснението е по вина на TAS и затова те имат право на финансова компенсация. Делото в крайна сметка е отнесено до германските съдилища.
Право на обезщетение
Съгласно Регламент 261, който регулира въздушния превоз и правата на пътниците в ЕС, авиокомпанията не трябва да плаща обезщетение за закъснение с повече от 3 часа при кацане, ако може да докаже, че то се дължи на „извънредни обстоятелства“. Това са ситуации, които авиокомпанията не може да избегне, дори и да вземе всички разумни мерки. Въпросът в случая е дали недостигът на багажен персонал може да бъде „извънредно обстоятелство“. Германският съдия поиска от съда разяснение.
Решението на съда
Недостатъчният персонал, който товари и разтоварва багажа, може да бъде „извънредно обстоятелство“ според Съда в Люксембург. Налице е „извънредно обстоятелство“, ако:
- събитието не е, по своето естество или произход, присъщо на нормалната дейност на авиокомпанията
- превозвачът няма контрол над това събитие
Националният съд трябва да определи дали проблемът с товаренето на багажа представлява общ дефект. Общ недостатък ли е? Тогава товаренето на багаж в този случай не е част от нормалните дейности на авиокомпанията. Съдията трябва също така да разгледа дали TAS е могъл да направи нещо по тези проблеми. И следователно дали TAS може да упражнява реален контрол над летището.
Ако недостигът на персонал е „извънредно обстоятелство“, това не означава, че авиокомпанията никога няма да трябва да плаща обезщетение. Компанията трябва първо да докаже, че не може да направи нищо по отношение на ситуацията, дори и да е взела всички разумни мерки. И че е предприела всички необходими действия за отстраняване на последствията.
Ако обаче не може да го докаже?! Тогава тя все пак трябва да плати обезщетение.
Пълният текст на решение C-405/23 , Touristic Aviation Services, може да бъде намерен на уебсайта на Съда на ЕС.
Снимка KATRIN BOLOVTSOVA, www.pexels.com