Как да защитим децата от скритите опасности на онлайн игрите?

В дигиталния свят, в който живеем, децата прекарват огромна част от времето си, докато играят онлайн игри, използват мобилни приложения и гледат клипове или правят публикации в социалните мрежи. И ако някои от тези дейности изглеждат напълно безплатни, то всъщност компаниите използват различни маркетингови тактики, за да печелят от потребителите – било чрез събиране на лични данни, било чрез насърчаване на покупки в самите приложения.

Как компаниите използват „тъмни модели“ за влияние?

Много онлайн платформи прилагат така наречените „тъмни модели“ – това са търговски решения, които насочват, принуждават или манипулират потребителите да правят избори, които може и да не са в техен интерес. В случаите с онлайн игрите най-често става дума за споделяне на лична информация или харчене на реални пари. Или иначе казано "Ако нещо е безплатно, значи ТИ си продуктът". Това означава, че много често, когато приложение, игра или услуга като част от тази игра се предлагат безплатно, то потребителят плаща за тях по друг начини – обикновено чрез предоставяне на лични данни при използване на приложението или услугата. Личните данни имат огромна стойност за компаниите – те могат да ги продадат на други компании (дори извън ЕС) или да ги използват за насочване на конкретна реклама към потребителите. Някои платформи могат също да използват потребителските данни, за да променят начина, по който услугата им работи - и то така, че да убедят потребителите да предоставят още повече от своите лични данни или пък да харчат реални пари за допълнителни функции.

Какви още тъмни модели се използват:

  • Форсирани покупки и „специални“ оферти – децата често биват подтиквани да купуват виртуални предмети или ексклузивни бонуси, за да не „изостанат“ от своите партньори в игрите.
  • Абонаментни капани – някои приложения предлагат безплатен пробен период, след който автоматично започва таксуване. Прекратяването на абонамента често е умишлено усложнено и изключително неясно за по-младите потребители.
  • Продуктово позициониране и скрита реклама – игри и социални мрежи показват реклами, които изглеждат като част от съдържанието, а популярни инфлуенсъри често промотират продукти, без ясно да отбележат, че това е платена реклама.

Какви са рисковете за младежите?

  • Финансови загуби – неосъзнати покупки могат да натоварят семейния бюджет, особено ако тийнейджърът използва кредитната карта на родителите си.
  • Риск за личните данни – онлайн платформите често събират и използват лични данни, за да профилират потребителите и да насочват реклами.
  • Зависимост и тревожност – непрекъснатите известия и ограничените във времето оферти могат да създадат психологически натиск върху децата, водещ до стрес и прекомерно време пред екрана.

Как родителите могат да защитят децата си?

  • Разговаряйте – обсъдете с децата как компаниите печелят от „безплатните“ услуги и какви рискове крият те. Освен това, както и при покупките от физическите магазини, така и онлайн, е много важно е да помогнете на тийнейджърите да се научат да правят информирани покупки и да управляват парите, с които разполагат, отговорно.
  • Използвайте настройки за поверителност – ограничете достъпа на приложенията до личните данни и проверете опциите за изключване на персонализирани реклами.
  • Следете покупките – настройте родителски контрол върху онлайн разходите, за да избегнете неволни покупки. Ако сте купували вече нещо с кредитната си карта в съответна игра, уверете се, че тя не е запаметена и детето Ви няма достъп до нея, без Вие да сте одобрили плащането.
  • Учете детето си да разпознава манипулацията – окуражете го да си задава въпроси като „Опитва ли се тази игра да ми продаде нещо?“ или „Това твърде хубаво ли е, за да е истина?“.
  • Без бързане! – Посъветвайте детето си да не бърза с онлайн покупките. Някои игри ще се опитат да създадат натрапчиво усещане, че нещо се пропуска (FOMO) или да използват език, който предизвиква силни емоции, за да си осигурят покупки от младите хора. Именно заради това не бива да се бърза с плащането в подобни случаи.
  • Бъдете критични към инфлуенсърите – обяснете, че много от тях рекламират продукти срещу заплащане и не винаги са напълно искрени.

Какви са правата на детето онлайн?

Законодателството на ЕС, включително Общият регламент за защита на данните (GDPR) и Актът за цифровите услуги (DSA), предвижда специална защита за децата онлайн. Например:

  • Децата не могат да бъдат обект на персонализирана реклама въз основа на техните данни.
  • Онлайн платформите са длъжни да осигурят ясна и достъпна информация за използването на лични данни.
  • Манипулативните „тъмни модели“, които подвеждат потребителите към покупки или абонаменти, са забранени.

 

* Инициативата AdWiseOnline  за защита на децата и младежите в дигиталната среда се организира от дирекциите CONNECT и JUST на Европейската комисия, съвместно с мрежите Safer Internet Centre network и ECC-Net (част от която е и Европейски потребителски център България). Кампанията  е насочена към децата и младите хора, както и към техните родители и учители. Целта е да се повиши тяхната осведоменост по отношение на манипулативните дигитални маркетингови практики, особено докато младежите се забавляват с онлайн игри. Слоганът на кампанията е: "Играйте умно, харчете разумно - внимавайте за скрити разходи."

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати