Работна кръгла маса на тема „Предизвикателствата пред потребители и търговци при онлайн пазаруване“ събра представители на държавни органи, потребителски и търговски организации, както и компании от бранша. Организатор на събитието е Европейски потребителски център България, който функционира към Комисията за защита на потребителите.
Ежегодното събитие, което има за цел да открои актуални акценти в областта на потребителската защита, бе открито от Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите. „Търговията в интернет бележи ръст всяка година. Респективно в нашето ежедневие не е рядкост потребителите да станат жертва на нелоялни търговци, въпреки че стабилно нараства броя на потребителите, които знаят добре правата си и умеят да ги отстояват. За първото полугодие на тази година има увеличение с около 50% на постъпилите и обработени жалби в КЗП спрямо същия период за миналата година“, отбеляза Маргаритов.
„До известна степен нормативната уредба реагира малко по-бавно на стремителното развитие на онлайн търговията, особено, когато се отнася за продажбите в социалните мрежи. Това прави подобни събития изключително полезни и навременни, защото е необходимо да има непрекъсната обмяна на добри практики и опит“, добави Маргаритов.
Потребителите, които имат проблеми при онлайн пазаруване, най-често търсят помощта на ЕПЦ България, заради трудности да върнат поръчката или заради стока, която не са получили или е била забавена, каза Соня Спасова, директор на центъра. Информационните кампании в страната, които организираме от ЕПЦ България, както и всекидневният диалог с потребители, търговци и институции по телефон, имейл, в социалните мрежи или на лични срещи имат за цел да популяризират не само потребителските права, но и задължения, както и добрите практики за тяхната защита, добави тя.
Когато пазаруват през социалните мрежи потребителите трябва да бъдат особено внимателни, призова Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“. Ако отсреща стои друго физическо лице, то правата им да върнат стоката до 14 дни след покупката или да се възползват от двугодишния срок на гаранция, няма как да бъдат спазени, добави Николов.
През тази година над 47% от онлайн потребителите пазаруват през интернет, като 88% от тях го правят от търговци в България, над 42% - от фирми в друга държава от ЕС, но има и малко над 1%, които не знаят къде точно се намира продавачът и това е притеснително, обяви Жанет Найденова, председател на Българска е-комерс асоциация. Според проучване в БЕА между 7 и 20% (в зависимост от типа продукти) от поръчаните пратки не се взимат от потребителите от офиса на куриера, при което не само губят фирмите, но и се хабят ненужно ресурси и движение на коли, което пък е „зелената“ страна на проблема, добави Найденова.
Каква е превенцията срещу измами в онлайн средата обясни инсп. Венцислав Гецов от сектор "Киберпрестъпност" към ГДБОП, а гл. ас. Борислав Атанасов от УНСС очерта профила на продавачите и потребителите в дигиталното пространство.