Едва 43 % от гражданите на ЕС, които са пътували със самолет, железопътен транспорт на дълги разстояния, автобус или ферибот през последните 12 месеца, знаят, че в ЕС са въведени специални права за пътниците. Това показват резултаттие от проучване на Евробарометър относно правата на пътниците в Европейския съюз, публикувани на сайта на Европейската комисия. 

Какво още показва проучването на Евробарометър?

  • 32 % от всички респонденти знаят, че в ЕС те разполагат с права при пътувания с въздушен, железопътен и автобусен транспорт или с фериботи. Едва 14 % знаят, че тези права важат и за въздушния транспорт, 8 % — за железопътния транспорт, 5% — за автобусния транспорт и 3 % — за пътуванията с кораб или ферибот. Делът на запознатите с правата на пътниците е по-висок сред респондентите, които са пътували с поне един от посочените видове транспорт (43% спрямо 32%), макар той да остава под 50% от анкетираните.
  • Делът на пътниците, които са се сблъсквали с проблеми и са подавали жалба е по-голям при пътувалите със самолет, отколкото при другите видове транспорт: 37 % при въздушния транспорт срещу 26 % при автобусния, 24 % — при железопътния и 18 % — при пътуващите с кораби и фериботи. Общо за всички видове транспорт: 26 %. При респондентите, които са се сблъсквали с проблеми при пътуване, но не са подавали официална жалба (72 %), най-изтъкваната причина за пасивност е усещането, че подобна жалба би била безполезна (45 %) и на второ място — че паричната компенсация не си струва усилието (25 %).
  • При пътниците, срещнали проблем по време на пътуване с въздушен транспорт през последните 12 месеца, 53% посочват, че авиокомпанията се е отзовала по някакъв начин (предлагайки храна и напитки или алтернативен полет, възстановяване на цената на билетите, финансова компенсация, настаняване и т.н.) независимо от това дали пътниците са подали жалба или не. Едва 43% от респондентите, пътували с железопътен превоз, и 38% от пътувалите с автобус, кораб или ферибот, посочват, че транспортните дружества са съдействали на пътниците.

  

С цел да информира потребителите и да им даде насоки за това какво да правят при евентуални проблеми по време на път из ЕС, Европейски потребителски център периодично организира кампании на място като отваря еднодневни информационни гишета на летищата и автогарите в София, Варна и Бургас. Информация и съвети за правата на пътниците могат да се намерят на сайта ни, както и в профилите на Центъра в социалните мрежи Фейсбук, Инстаграм, Туитър и Линкедин.

 

 

Повече информация за проучването и данни за България може да се намери тук, както и в приложения файл. 

BG

Още информация в интервюто за телевизия Блумбърг