От 28 май 2022 г. в Европейския съюз действат нови политики за допълнителна защита на правата на потребителите, въведени чрез Директива (ЕС) 2019/2161, известна още като Директивата Омнибус. У нас промените са включени в Закона за защита на потребителите.
Новите правила включват:
- Задължение на цифровата платформа/маркетплейс да се посочва ясно дали сделката, която се сключва с търговец (трета страна) е професионален продавач или друго частно лице, чиито основна професия и занятие са различни.
Тази информация е важна, защото транзакциите между две физически лица не са обхванати от законодателството и когато си купуваме стоки от други хора, те може да нямат гаранция, както и най-вероятно няма как да бъдат върнати в рамките на 14 дни, каквато възможност има при останалите продукти, купени от електронни магазини.
- Задължение на професионалните търговци да предоставят информация за това кой е отговорен за доставката и връщането на купената стока.
- Задължение на платформите да информират потребителите за това как офертите на продавача са били класирани и подредени при показване на резултатите от търсенето. Необходимо е и изрично да бъдат идентифицирани платени реклами, когато това е така.
- Задължение на продавачите за прозрачност на т.нар. „персонализирани цени“ въз основа на местоположението на потребителите и поведенческото профилиране.
- Задължение на продавачите да оповестяват как са намалили цените, като трябва да има съпоставяне с редовната цена на продукта, записана през предходните 30 дни.
- Забрана за препродажба на билети за събития, закупени на едро от професионални търговци, които използват онлайн „ботове“
- Забрана за манипулиране или публикуване на фалшиви отзиви или препоръки за използваните продукти или услуги.
Прочетете още за новите правила за защита на потребителите, приложими от май 2022 г. тук