Проверете продавача и условията за връщане при онлайн покупки
Представете си следната ситуация: поръчвате обувки от нов онлайн магазин за себе си и вашия любим човек. На сайта сте попаднали случайно, при скролване в социалната мрежа. Започвате да чакате… и чакате… и чакате. Минава повече от месец, а поръчаното така и не пристига. Решавате да се свържете с търговеца, който първоначално обещава да върне 40% от платената сума, после половината, а накрая почти всичко. Но вместо парите да се върнат в сметката ви, търговецът спира да отговаря на имейлите или, още по-лошо, изтегля допълнителна сума от вашата карта.
Подобни ситуации, за съжаление, са част от оплакванията, които получаваме в Европейския потребителски център България. В разгара на Черния петък и свързаните кампании (често продължаващи като "черна седмица" или дори "черен месец"), искаме да предпазим потребителите от онлайн измами. Ето няколко кратки и лесни за следване съвета от ЕПЦ България, които могат да ви спестят много пари, време и нерви.
Проверявайте кой е продавачът!
Правило №1: Винаги, когато поръчвате от нов онлайн магазин, особено по време на кампании като Черния петък, проверете внимателно кой стои зад него.
Според законодателството на ЕС, всеки електронен магазин, който продава продукти или услуги в рамките на Евросъюза, е задължен да посочи:
- Данните на фирмата
- Мястото на регистрация
- Физически адрес
- Имейл и телефон за контакт
Вашата задача като потребител е да проверите дали тази информация е налична още в самото начало. Това ще ви помогне да се свържете с търговеца, ако възникне проблем – например, ако се наложи да замените закупен артикул за друг размер или цвят.
Съвет: Не пропускайте да проверите и отзивите от други клиенти на магазина. Това е допълнителна гаранция за надеждността на търговеца.
Правило №2: Дори когато поръчвате от онлайн платформи или попаднете на реклама в социална мрежа, не забравяйте правило номер 1. Това означава, че винаги трябва да се проверява продавача. Законът не дава потребителски права и защита на хората, които пазаруват от други физически лица. Например - най-вероятно няма да може да върнете покупката до 14 дни, така, както може да го направите, ако пазарувате от фирма. Гаранцията от 2 години също не е гарантирана.
Колко струва?
За да сте сигурни, че намалението е истинско, обърнете внимание на реалната цена на стоката, а не само на процента, с който би трябвало да е намалена тя. Добре е да следите цената на телевизора, прахосмукачката или марковите маратонки в последните дни, за да сте сигурни, че на Черния петък действително ще има намаление. Сравнете сумата, за която се предлага даденият продукт и в други сайтове. Не забравяйте, че при обявяване на намаление търговецът е длъжен да посочи и предишната цена на продукта. Според законодателството "предишна цена" е най-ниската цена, прилагана от търговеца за поне 30 дни преди въвеждането на текущото намаление.
Ако все пак размислите, може да върнете почти всичко, купено онлайн. Това право се предлага задължително от всички търговци, регистрирани в Европейския съюз. Някои продавачи извън Общността също дават подобна опция, но връщането на стоката до Азия, например може да струва значително по-скъпо, отколкото самия продукт.
Правило №3: За да сте сигурни, че може да върнете стоката, още преди да я купите, проверете условията за връщане. Вижте адреса за връщане, дали ще трябва да платите куриерската такса за връщането, както и дали изобщо търговецът ще приеме стоката обратно. Не забравяйте, че има продукти, които не подлежат на връщане. Например, няма как да върнете храна и напитки, разопаковани бански, бельо и козметика, както и продукти, направени специално за вас. Ако сте пазарували от сайт на български език, това не означава непременно, че е регистриран в България. Много често търговци от други страни в ЕС, чиито онлайн магазини са изцяло на български, искат да върнете дрехите или обувките в техния склад зад граница, което най-често означава и по-скъпи куриерски услуги.
И все пак - какво да правите при проблем?
Запазете спокойствие и бъдете търпеливи, тъй като заради огромното количество поръчки около Черния петък е възможно да се стигне до забавяне или пък объркване на стоката, която очаквате. Ако обаче забавянето продължи повече от няколко дни, то се обърнете към търговеца. За предпочитане е да го направите по имейл или чрез контактната форма на продавача, за да има следа от вашата комуникация и да има доказателство при евентуален спор. Пазете всички документи. Прегледайте ги внимателно, за да знаете какво да очаквате от търговеца, както и какви са вашите ангажименти.
В случай че проблемът е с търговец от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да се свържете с нас за помощ и съвет!