Онлайн пазаруване: силният пол се познава по … информираните решения

Пазаруват, докато готвят, докато са във виртуална среща, докато плащат комунални сметки онлайн. Дамите са свикнали да жонглират с десетки задачи всеки ден, всеки месец, независимо от глобалните задачи – тях са оставили на „силната половина от човечеството“.

В социалните мрежи март е месецът на хаштагове с романтични препратки към десетки изкусителни възможности за Деня на жената – ароматни свещи, козметика, аксесоари и сладкиши, дори екзотични пътешествия.

Март е месецът, в който в ЕПЦ България традиционно се готвим за засилен обем тематични потребителски въпроси и оплаквания в три най-типични сфери:

  1. Реших да върна подарък за Деня на жената, но ми отказаха да възстановят сумата, защо?
  2. Получих колие/парфюм/дреха – обаче без капачка/с нарушена опаковка/с недобро качество. Нищо общо с поръчката! Как да постъпя, ако е за подарък?
  3. Поръчах подарък за специален повод, поводът отмина, а подаръкът така и не пристигна. Имам ли полезен ход?

Трите въпроса обобщават три характерни потребителски зони, с които препоръчваме на потребителите да си припомнят периодично, дори и ако могат да се похвалят със завиден опит в онлайн пазаруването. Връщане на покупка по интернет е възможно навсякъде в ЕС за определени категории продукти. Изискването е поръчката да е изпълнена и да не са изминали повече от 14 дни от доставката. Този период е времето след получаването на продукт от онлайн магазин, в който потребителят има право да размисли и да заяви отказ от получената пратка. Ключовите думи са две – „да заяви“ и „в срок“. За целта повечето онлайн магазини изрично са обявили в своите Общи условия, че трябва да получат имейл. Някои дори предоставят електронен формуляр, който потребителят да попълни.

Щом намерението за връщане на покупка е регистрирано, идва ред на физическото му връщане - обратно на продавача. Потребителят е препоръчително да се увери, че адресът е коректно посочен. Внимание. Дори и ако разширението в адреса на сайта е .bg и езикът, на който е достъпен, е български, търговецът може да се намира другаде в Европейския съюз. В такъв случай потребителят ще трябва да върне покупката на посочения чуждестранен адрес. А това понякога може да излезе по-скъпо от самата покупка, затова е добре да се провери предварително.

При това не всичко, купено от разстояние, подлежи на връщане – дори и при спазени срокове и стъпки. Козметика, бельо, билети и артикули по индивидуална поръчка например попадат в тази категория, а връщането им срещу похарчената сума би могло да е възможно, само ако търговецът реши.

А ако продуктът подлежи на връщане и потребителят спази всички изисквания, но все пак не получи парите си обратно? С подобен сценарий се срещна дама от Унгария, пазарувала дрехи от български сайт. Тя решава да се откаже от получения продукт, информира търговеца за това и връща покупката обратно, но не получава парите за него. Свързва се с колегите ни в страната си, които споделят оплакването с нас. Комуникацията ни с родния търговец е успешна – и сумата от близо 100 лв. е възстановена на потребителката.

Ако пристигне нещо друго … или нещо неработещо?

Ако поръчаното се разминава с пратката, която потребителят е приел, в много случаи ще установи това още в присъствието на куриера, преди да плати. Някои фирми дават тази възможност, а съветът ни към всички потребители е да се възползват от нея, независимо какво поръчват. Решите ли все пак да приемете пратката, за всяко видимо несъответствие изисквайте протокол, с който да подкрепите евентуални бъдещи претенции към магазина. Защото забележите ли, че нещо не е както трябва в пресата за коса, телефона или кафемашината, която сте си подарили в последните две години, онзи, който ви ги е продал, ще трябва да се погрижи да отстрани проблема. И да ви предложи да ги ремонтира или замени за своя сметка в рамките на месец. Запазете всичко, свързано с конкретната поръчка – включително копие от потвърждението за нея. Така ако сте платили за любимия си парфюм, а пристигне съвсем друг или без капачка или оригинална опаковка, ще можете да докажете нагледно разминаването.

Ако сте пазарували на конкретни цени /"Само сега!“ или "Специална промоция за дамите!“/, а банковото извлечение покаже друго, пишете на търговеца възможно най-скоро. Винаги е добра идея да запазите копие от фактурата, поръчката и самата реклама, където е видима цената, която сте приели да заплатите.

Ако обаче поръчката е романтична изненада от силната половинка – например  няколко дузини рози, които трябва да пристигнат точно в осем часа сутринта на празника, а доставката се провали? Господата може да се откажат от договора и да си поискат парите обратно, без да дават допълнителен срок за изпълнение на поетия ангажимент. Добре е да го направят писмено чрез имейл до търговеца.

В случай че фирмата се намира в друга държава от ЕС и не само не достави поръчаното в срок, но и откаже необходимото съдействие, свържете се с ЕПЦ България за помощ и съвет.

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати