Ето как да не се провалите!

Празникът на влюбените, честван широко предимно от католиците, както е известно, съвпада с деня, когато ние, българите отбелязваме Трифон Зарезан. Празничните приготовления, независимо кой повод е решил да почете, обикновено носят на всеки човек щастливи емоции при избора на украса, меню и подаръци.

В условията на пандемия от коронавирус за част от подготовката преди празнично събитие много хора разчитат на онлайн пазаруване, с което да спестят време и безопасно да си осигурят всичко необходимо по списък. Ако сте поръчали по интернет подарък за близък човек в навечерието на Св. Валентин и нещо се е объркало, имате ли възможност да коригирате проблема и след това?

Новата рокля не пристигна навреме

Ако:

  • сте решили да зарадвате дамата на сърцето си с красива рокля или букет за празника
  • планирали сте изненадата да пристигне в точно определен миг - в 14.14.ч на 14 февруари например,
  • важно е изрично да уговорите това с фирмата!

Освен ако не сте се уговорили за друго с търговеца или ако сте го уведомили специално, срокът за доставка е не повече от 30 дни. Ако сте поръчали красивата рокля точно за конкретния празник и търговецът е бил наясно, но въпреки това доставката се е провалила, имате право да незабавно да откажете тази поръчка. И да поискате парите си обратно.

Усъмнихте се, че нещо не е наред с тази фирма?

Ако сте се усъмнили достатъчно рано, всичко е наред - вие не сте завършили поръчката и не сте заплатили нищо. В случай че сте пренебрегнали съмненията си и сте решили да рискувате, но впоследствие сте попаднали на притеснителни отзиви от други потребители, е възможно наистина да сте се оказали в неловка ситуация. Има ли възможност за обратна връзка с този търговец и след поръчката? Достъпен ли е сайтът? Всичко наред ли е с номера за проследяване, ако ви е предоставен такъв?

Когато поръчаното така и не пристигне в уговорения срок или нямате конкретна уговорка, а покупката се бави повече от 30 дни, може да посочите допълнителен срок за доставката. Ако и тогава стоката не пристигне, поискайте сумата обратно. Ако и тогава не последва реакция от страна на търговеца и всъщност се окаже, че сайтът вече не съществува, бихте могли да се консултирате с банката си дали и при какви условия можете да стартирате оспорване на съответното плащане.

Грешна доставка?

Полезните ходове, когато вместо рокля сте получили клъч или шал например, или все пак е пристигнала рокля, но в друг размер, са да се свържете незабавно с фирмата и да сигнализирате за недоразумението. В ЕПЦ България получихме оплакване от потребителка, чиято рокля за повече от 600 лв. не отговаря на посочените размери. Почти месец след като я връща обратно, дамата все още очакваше да й върнат сумата. Търговецът потвърждава, че е получил модния артикул обратно и се ангажира веднага да възстанови сумата, но пропуска да го направи и впоследствие дамата открива, че е невъзможно да получи обратна връзка от него. След съвместната ни намеса с ЕПЦ Испания изходът е благополучен и потребителката получава парите си.

Когато грешката не е ваша - например търговецът ви изпрати друг размер или цвят на дрехата - вие имате право да върнете обратно онлайн покупката в рамките на 14 дни от получаването й, като поискате сумата обратно, включително и транспортните разходи.

Съсипана рокля?

Разшит подгъв или хлабаво закрепено копче надали ще бъдат уважени като основание да предявите рекламация. При съществен дефект обаче, можете да не приемете пратката изобщо - или да я приемете, като депозирате забележка пред куриера. Ако сте забелязали дефекта след няколко дни, можете да пишете на търговеца, документирайки със снимки какво сте получили. Той трябва да ви предложи да отстрани проблема за своя сметка, като извърши поправка или замени проблемната рокля с нова, и има 1 месец, в който да стори това. Трябва да знаете, че при рекламация той може да коригира несъответствието трикратно, а ако несъответствието е все така упорито или се появи следващо - трябва да ви възстанови сумата.

Скъсахте навръх празника, роклята е вече меко казано излишна?

Също не ви пожелаваме този нелеп сценарий, но ако все пак се е случило, вие имате право да върнете роклята и да си получите сумата за нея. За целта ще трябва да известите търговеца в рамките на 14 дни, откакто сте получили поръчката. От този момент за вас текат нови 14 дни, в които трябва да се погрижете да я върнете на точния адрес, указан на сайта на търговеца.  Възможно е да изисква доказателство, че сте върнали продукта обратно или дори да изчака да я получи, преди да ви върне сумата. Не всички фирми го правят, някои обаче следват тази практика, ето защо е добре да проверите предварително в политиката за връщане на сайта му.

Върнахте роклята, кога ще получите парите за нея?

Ако от запазения търговски вид на дрехата (не сте я изпрали и не сте отстранили етикета например) до правилно посочения на пратката реален адрес на търговец (бъдете внимателни - ако това е фирма в друга страна в ЕС, адресът ще е в съответната чужда страна, освен ако в сайта изрично не е указано друго), трябва да знаете, че от момента, в който сте съобщили на търговеца отказа си от продукта той разполага с 14 дни да ви възстанови стойността му.  Ако комуникацията ви с търговеца в ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство бъде само в посока от вас към него и вие сте спазили изискванията към вас като потребител, но въпреки това той не ви връща сумата дори и след този срок, свържете се с нас за съвет и съдействие.

Вижте още в участието на Соня Спасова от Европейски потребителски център България по темата за рисковете при онлайн пазаруването - в "100 % Будни" по Българската национална телевизия.

 

 Снимка: Startup Stock Photos от Pexels.com