Как да се застраховаме срещу съмнителни търговци
За една част от потребителите онлайн пазаруването отдавна е изпитан начин за придобиване на продукти и услуги само с помощта на лаптопа или мобилния телефон – от козметика и дрехи през курсове до велосипеди, автомобили, дори земеделска техника. Докато в традиционния магазин или шоурум можете внимателно да разгледате и изпробвате бъдещата покупка, инвестицията от разстояние е свързана с някои рискове:
- Да не пристигне в очаквания срок
- Да бъде получена не във вида, в който е очаквана
- Изобщо да не дойде
„В ЕПЦ периодично получаваме сигнали за покупка на коли или скъпи велосипеди, в последните дни те се засилват осезаемо. Продавачите изпращат договори и доказателства, които са под формата на документи и така потребителите смятат, че всичко е законно“, споделя Соня Спасова, директор на центъра, в репортаж на Нова телевизия.
Как изглежда типичната схема
- Част от потребителите споделят, че при на пръв поглед изгодна оферта търговецът отговаря веднага.
- Имейлът, от който комуникира обаче, не изглежда професионално - регистриран е в домейн, където имейл адресите са предимно лични. Комуникацията почти веднага се "прехвърля" в чат канал.
- Търговецът настоява да пполучи парите само по банков път или чрез системи за парични преводи, които са по-трудни за проследяване.
- Предоставя банкова сметка на дружество в друга държава, различна от държавата, в която се намира продавачът на колата, или на физическо лице.
- Предлага посредническа форма за превоз, която също може да бъде в съвсем различна държава. И накрая спира комуникацията.
В някои от случаите измамените хора се усъмняват от самото начало, че нещо не е наред с обявата и самия търговец – условията са твърде обещаващи или преговорите за нея завършват много бързо, привидно - в полза на потребителя.
Преди да натиснете бутона „Плати“
Обърнете внимание на скритите подробности!
- Най - често поръчките на коли са от платформа - посредник с много обяви. Тази платформа обикновено е истински и познат търговец, на който можем да се доверим.
- Друга възможност е сайт, който много прилича на истинската компания: логото е същото, името на търговеца съвпада или има само с 1-2 букви разлика.
- Аматьорски поддържана Интернет страница с правописни грешки, некачествени изображения, регистрирана едва преди месец? Със сигурност съмнителен сигнал.
- Сроковете, обещани от търговеца. Доставка на автомобил или мотоциклет от чужбина в рамките на 5 дни изглежда твърде добра сделка. Ако бъдещият собственик има съмнения, че не изглежда напълно реалистично, ще е разумно да разгледа впечатления и отзиви, споделени от други потребители.
- Начините да се свържете с фирмата. Всичко, което бъдещият собственик успява да открие, е само кратък формуляр за обратна връзка, а отговорите, които получава, изглеждат еднотипно генерирани? Не е изключено да срещне затруднения, ако доставката на поръчания автомобил или велосипед се забави. Или ако все пак пристигне - но се окаже, че се налага рекламация.
- Търговецът и посочената банкова сметка са в две рзлични страни? Струва си потребителят да бъде бдителен.
Проверете внимателно с какво точно се съгласявате!
- Условията на сайта на търговеца и в договора са важен източник на информация за неговите ангажименти към вас, но и за вашите. Потребителят автоматично се съгласява, когато прави поръчка от конкретен сайт. Ето защо е важно да отдели време, за да се запознае с тях предварително.
- Колата е сериозна инвестиция. Затова огледът на място е силно препоръчителен. Дори да съществува наистина, е възможно скритите и дори видимите дефекти да са много по-сериозни, отколкото смятате. Ще е добре да се опитате да организирате оглед на място – лично или с помощта на доверен човек. Това ще ви помогне да прецените дали сумата всъщност си заслужава.
Ако все пак сте платили
Не плащайте нищо допълнително извън вече договореното! Автомобилът е на път към новия си собственик, но при транспортирането му внезапно възникват неочаквани затруднения и търговецът настоява за допълнителни плащания? Всичко извън законовите условия за доставка и предварително договореното между потребителя и търговеца би трябвало да събуди недоверие.
Кога да се обърнете към ЕПЦ България?
При провалена покупка на потребител в страната от фирма където и да е на територията на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство – от облекло до лека кола, когато всякакви опити за комуникация с търговеца са се оказали напразни, но той все пак не е анонимен, можете да се свържете с ЕПЦ България.
Ако се опасявате, че сте станали жертва на престъпление, се обърнете към полицията по местоживеене.
Снимка: Pexels.com