В първата седмица на декември отбелязваме края на неоправданото геоблокиране – регламентът, който го забранява, е в сила вече 2 години.

Със забраната на неоправданото геоблокиране достъпът до стоки и някои услуги е облекчен за потребителите. Възникнаха нови отговорности за търговците.

Какво не могат те:

  • Да откажат продажба или достъп до уебсайта си на потребител в друга страна членка на ЕС.
  • Да препратят автоматично към версия на сайт на езика на страната, където се намира потребителят, без да е дал своето съгласие.
  • Да използват формати, които възпрепятстват въвеждането на данни на потребител от друга държава в ЕС. 

Еднакво ли трябва да струва един продукт навсякъде в рамките на ЕС?

Забраната на геоблокирането не означава, че едни и същи цени следва да се прилагат навсякъде в рамките на ЕС. Регламентът обаче гарантира достъпът до цени, валидни другаде на територията на съюза и Европейската икономическа зона.  Ако сайтът на чуждестранна модна марка поддържа версии на няколко езика с различни цени, българският потребител ще може да поръча продукт на цената, на която се продава в Испания или Германия.

Може ли търговецът да откаже българска кредитна карта?

Търговецът има свободата да посочи методите за плащане, включително и типа и категорията на банковите карти, които приема. Не може обаче да откаже трансакция на основание местоположението на сметката или страната, където е издадена кредитната или дебитната карта.  

Длъжен ли е продавачът да доставя до държавата на потребителя?  

Такова изискване не е заложено в регламента. В случай че чуждестранната фирма не предлага доставка до страната, където е потребителят, той би могъл да вземе покупката си лично или да предприеме начин и място на доставка в страната на търговеца. Би могъл, ако фирмата няма нищо против, да организира и индивидуална доставка до собствената държава.

Кои стоки и услуги попадат извън забраната за геоблокиране?

 

  • Аудиовизуални услуги, които могат да се предоставят въз основа на териториални лицензи
  • Финансови услуги – включително свързани с плащания /например откриването на банкова сметка/
  • Транспортни услуги /включително продажбата на самолетни билети/

 

Ако сте опитали да поръчате техника, дрехи или обзавеждане от сайта на фирма, независимо къде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, но са отказали плащането, защото се намирате в България, свържете се с нас.  

 

Вижте още тук.

 

Снимка: Pexels.com