Шест съвета преди Черния петък

Заредете се с търпение, направете проверка и потърсете информация

Черен петък, черен ноември, crazy days… Или иначе казано, времето, в което търговците масово намаляват цените, а хората се отпускат и купуват подаръци, техника, поръчват дрехи и обувки… Тази година Черният петък е на 29 ноември, но много търговци вече обявиха намаленията си по този повод. Важно е потребителите да не вярват на всичко, което виждат или чуват, без да направят предварително проучване. За какво още да внимавате - вижте съветите на ЕПЦ България, преди да направите онлайн поръчките си.

  • Проверете търговеца

Възможно е да чакате любимата ви марка обувки да направи намаление и вече да сте пазарували от електронния магазин. Може обаче и тепърва да се сблъсквате с даден онлайн търговец. Ако е втората опция – проверете добре от къде ще направите поръчката. Вижте как може да се свържете с търговеца при евентуален проблем. Проверете дали други потребители са оставили отзиви за него. И още - ако адресът на сайта завършва на co.uk или .de , това не означава със сигурност, че търговецът е фирма от Великобритания или Германия.

  • Маркетплейс или физическо лице

Вече има различни възможности да пазарувате онлайн, включително и през т.нар. маркетплейс. Това е платформа с различни търговци и понякога потребителите не са сигурни от кого точно са направили своята поръчка. Ето защо е важно внимателно да прочетете кой в действителност е продавачът, преди да потвърдите с бутона "плати". Ако се наложи да върнете продукта или да го ремонтирате, трябва да се обърнете към фирмата, от където сте го купили.

Нищо чудно да си харесате и стока, която се предлага от физическо лице. Най-често това става след реклама в социалните мрежи. Ако купите нещо от друго физическо лице, няма да се ползвате със същата потребителска защита, каквото имате при покупка от фирма. 

  • Ако размислите

Проверете условията за връщане, ако случайно установите, че телевизорът не ви харесва, обувките ви стискат или роклята не ви стои добре. Търговците трябва да ви уведомят предварително дали очакват вие да платите куриерските разходи в този случай. Ако не са го направили, то именно фирмата трябва да поеме разходите за връщането.

  • Вашите права

Намалените стоки не означават намалени потребителски права. Може да върнете стоката, купена онлайн, на Черния петък в рамките на законовия срок от 14 дни (някои търговци дават и по-дълго време). Важно е да не сте я използвали. Търговецът обаче ще ви върне само стойността на намалението, а не редовната цена. Гаранцията за намалените стоки също е в рамките на 2 години, както и за всички останали продукти, купени от фирми в ЕС.  Тази гаранция дава право да поискате ремонт, замяна на стоката или дори връщане на платената сума при определени условия. За всеки случай, пазете всички документи, касови бележки, потвърждение за поръчката.

  • Заредете се с търпение

Възможно е доставката да се забави, предвид много поръчки, които ще направят и други потребители. Според Закона за защита на потребителите търговецът трябва да достави стоката, поръчана онлайн, до 30 дни, освен ако двете страни не са се договорили за друго. Ако и след това стоката не пристигне, потребителят може да даде допълнителен срок за доставка. В случай че и тогава поръчката не дойде, потребителят има право да развали договора.

  • Запазено или закупено?

Повечето онлайн магазини позволяват да съберете желаните стоки в една обща виртуална кошница и след това да ги поръчате заедно. За разлика от реалната кошница в местния супермаркет, тези продукти не са "запазени" докато разглеждате останалата част на страницата за други неща, а стоят "подготвени" за улеснение. По своята природа Черният петък облагодетелства тези, които купуват веднага и наказва тези, които се колебаят и е много вероятно да не можете да завършите поръчката, ако прекалено дълго един продукт е стоял в кошницата. Понякога дори за минута.

 

Ако имате проблеми с търговец от друга страна в ЕС, Исландия или Норвегия, може да ни потърсите за съвет или да подадете жалба в Европейски потребителски център България.

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати