Като последица от глобалния IT срив преди дни, много полети закъсняха или бяха отложени, а на летищата се оформираха дълги опашки заради липсата на опции за онлайн чекиране и необходимостта да се обработват документите за багажа на ръка. Какви са правата ви като пътници в Европейския съюз, ако и вашият полет е закъснял?
Нашият съвет е потребителите, на които им предстои пътуване, да следят сайтовете на авиокомпанията и на летището, както и своите имейли за нова информация и съответно да предвидят повече време, което ще им е необходимо за преминаване през проверките на летищата, казва Соня Спасова, директор на ЕПЦ България.
Тъй като IT сривът беше в световен мащаб и това е извън контрола на авиокомпанията, то най-вероятно забавянията и анулирането на полетите ще бъдат класифицирани като причинени от „извънредни обстоятелства“. При такива ситуации авиокомпаниите не са задължени да изплащат обезщетения в случай на големи закъснения и отменени полети.
Някои авиокомпании вече обявиха, че промените в разписанията са породени именно от извънредни обстоятелства и не зависят от техния контрол. Дали сривът действително е извънредно обстоятелство, обаче е въпрос на доказване.
Независимо от това дали ще изплатят компенсация, авиокомпаниите винаги имат законово задължение да ви предоставят набор от неща, независимо от причината за закъснението или отмяната. Те включват грижа и помощ. Ако има голямо закъснение (поне 2 часа за кратки полети или 3 часа за по-дълги полети), то авиокомпанията трябва да ви осигури грижа под формата на храна и освежителни напитки, а при необходимост и хотелско настаняване и транспорт между летището и мястото за настаняване. В случай че трябва сами да платите за това, непременно запазете копие от разписките за всички плащания.
Отмяна на полета
Ако вашият полет е отменен от авиокомпанията, вие имате право на:
- възстановяване на сумата за неизползваните билети в рамките на седем дни; или
- алтернативен транспорт до вашата крайна дестинация възможно най-скоро; или
- премаршрутиране в удобно за вас време
Как може ЕПЦ България да Ви помогне?
Ние можем да съдействаме при жалби от името на потребители, чийто полет е изпълнен от авиокомпания, регистрирана в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. Преди да се намесим ние обаче, първо се свържете директно с авиокомпанията. Това става най-често като се попълни формуляр на сайта на превозвача. Ако сте купили билетите през посредник или туроператор, може да се наложи да се свържете с него и да поискате повече информация (например номер на резервацията). Необходимо е да изчакате поне месец за отговор.
Ако след този срок няма отговор или не сте доволни от становището на вашата авиокомпания и тя е регистрирана в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да ни потърсите за съдействие. Това може да стане като попълните формуляра на нашия сайт.