В Международния ден на детето: добрите навици, които ни правят грамотни възрастни

Съвременният човек често по инерция свързва сбъдването на желания с набавянето (и с получаването!) на материални придобивки. Потребителската култура не се ограничава до това да обхваща навиците и вкусовете на възрастните. От нов телевизор за детската стая до вървежен тишърт, нов скейтборд, готин чифт маратонки или плеър, в много случаи мечтите на най-младите имат пряка връзка с желанието им да заявят самите себе си някъде. В класната стая, в  социалните мрежи или просто навън, където са връстниците им, днешните ярки представители на Z  поколението сякаш изпробват идентичността си в умението да притежават. Въпреки концепцията за дистанция. Или точно заради нея.

Потребителската култура е много повече от притежаване на всяка цена: тя е белег за грамотност.

Знаем ли от какво реално се нуждаят децата ни и колко (и дали всъщност)? Какъв е стандартът, когато става дума за придобивките, които ги радват?

Според Евростат, над 60% от потребителите в ЕС са поръчвали стока или услуга онлайн през 2019 г.  По данни на НСИ за 2020 г. 10% от онлайн потребителите са поръчвали детски играчки и принадлежности, приблизителен е и общият дял на стрийминг услугите, онлайн игрите и приложенията за изучаване на чужди езици.

Децата и тийнейджърите също са потребители, независимо дали родителите им отделят част от времето си в избиране на принадлежностите и вещите им онлайн. Или дори имат навика сами да поръчват, понякога и   без предварително да са уточнили необходимите условия и цена.

Потребителската грамотност: никога не е прекалено късно да я превърнете в навик

Превенцията чрез навременна информираност пести време и намалява риска да се озовете в капан, когато решите да пазарувате през интернет.  За препоръчване е да не импровизирате със сайтове, където  сте попаднали случайно напоследък, особено ако сте пропуснали да ги проучите внимателно. Ако залагате на търговци в ЕС, вероятно знаете и сами: можете да ги разпознаете по данните за фирмата и контактите с нея, задължително посочени на съответния сайт. Ако те са някак непълни, изцяло липсват и в допълнение страницата изглежда любителски поддържана, най-добре проучете кой е отсреща – с бърза проверка в who.is и ревютата от други потребители.

Картовите разплащания позволяват да следите движението по сметката си по всяко време. Това ви дава възможност да следите разходите си прецизно и редовно.  По-голямата част от банките днес предлагат всекидневна актуализация на движенията по сметка, която можете да следите директно онлайн. Всеки месец може да се запознаете и с месечното извлечение по сметката – това е добър начин да анализирате какво и колко харчите. А ако с картата ви е платен онлайн абонамент или игра, без да сте го обсъждали – да можете да реагирате правилно и навреме.

Запомнете: не е задължително да приемат покупката обратно, само защото не е харесала на вас или – още по-неприятно – на детето си, което сте искали да зарадвате.

От повечето вещи, които пазарувате виртуално, наистина можете да се откажете, ако вземете решението си в срок до 14 дни от доставката. Съществува цяла гама продукти, с които ще трябва да се примирите, щом веднъж сте ги получили – например бански, козметика, книги, дискове (ако сте ги разпечатали), козметика Не е необходимо да запаметите изключенията, достатъчно е да проверите предварително – често тази информация я има направо на сайта. Ако се колебаете, добра идея е да попитате. Някои търговци приемат дори тези стоки обратно.

И така, вече сте поръчали обещания подарък, а пратката я няма? 30 дни е срокът, в който търговецът трябва да се погрижи да получите заръчаното – разбира се, освен ако не е заявил на сайта си нещо по-кратко.  Не спази ли срока за доставка, това ще означава, че трябва да дадете на търговеца допълнително време да я изпълни. Не го ли направи и този път, спокойно можете да се откажете - и да поискате парите си обратно.

Повреден телевизор или плейстейшън за стаята на детето или тийнейджъра? Също някои срокове и условия, които е добре да знаете. Те не са дословно същите, каквито важат при отказ от онлайн покупка. Смятате ли, че има тънкости при рекламацията и гаранцията, които все още не знаете? Винаги можете да проверите направо тук или да ни попитате!

Потребителски проблем – въпреки че като потребители сте били безупречни? Не е невъзможно. Вижте на www.ecc.bg какво можем да направим за вас.

 Изображение: Pexels.com

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати