ЕПЦ проведе срещи с лидери в бранша, за да Ви разкаже на какво да обърнете внимание
Колата под наем със сигурност е голямо удобство, когато човек пътува до друга държава със самолет, но иска да пообиколи по-голям район. Причините да опрем до услугите на компаниите за коли под наем могат да бъдат безброй и на всеки от нас може да му се наложи. Какво, обаче, е хубаво да знаем и как трябва да процедираме, когато решим да наемем автомобил? ЕПЦ проведе срещи с лидери в бранша, за да разбере по-добре как работят тези компании и за какво трябва да бъдат внимателни потребителите.
Заплащане и депозит
За да се наеме кола, потребителите трябва да сключат договор с компанията и да предоставят данните на банковата си карта. Картата почти винаги е задължително кредитна, много малко компании приемат дебитна. Извън таксата за наема, е необходимо да имате и определена сума, която се блокира в зависимост от модела и стойността на колата като гаранция срещу евентуални щети. Най-често депозитът бива само блокиран, а не изтеглен реално. Това е важно да се знае, защото при връщане на колата, рента-а-кар компанията сигнализира на банката, че парите трябва да се освободят, но сроковете зависят от банката, а не от компанията за наем на автомобила.
По отношение на сумите за самия наем, ЕПЦ препоръчва да проверите какво включват. Най-вероятно ще се наложи да платите допълнително, ако искате столче за детето или пък шофьорът е под определена възраст.
Приемо-предавателен протокол
Винаги при наем на кола се съставя приемо-предавателен протокол, в който е описано състоянието на колата в момента на взимане от клиента. Ако има някаква драскотина, светеща лампичка или петънце по салона, то трябва да бъде отбелязано в този протокол. ЕПЦ съветва да огледате много добре колата преди потегляне, за да се уверите, че ако има някаква щета, то тя е вписана в приемо-предавателния протокол. Ако намерите например драскотина по вратата и тя не е отбелязана в документа, обърнете внимание на служителя, от когото взимате колата.
Когато връщате колата, е добре да го правите в работно време, за да покажете състоянието ѝ на служител и да сте сигурни, че няма да бъдете таксувани за щета, която не е направена от Вас. Ако нямате възможност да оставите колата в работно време, то го направете на точно оказано място и направете снимки/видео на състоянието, в което я оставяте. Така ще имате доказателства, в случай че от фирмата поискат да платите за щети, които не сте причинили Вие.
Глоба за паркиране или превишена скорост
В случай че получите акт за превишена скорост или неправилно паркиране с автомобила под наем, компаниите зад граница постъпват по различен начин. Някои от тях пренасочват писмото от съответната държавна институция към Вас и Вие лично трябва да платите дължимата глоба, дори да сте шофирали по пътищата на Италия или Австрия. Други заплащат глобата директно и теглят размера ѝ от Вашата кредитна карта. И при двете процедури най-вероятно ще има такса за обработването на получения акт. Тези политики задължително фигурират в договора, а ние съветваме да попитате изрично преди да наемете кола, за да сте подготвени.
Повреда на колата
Ако забележите някаква неизправност по време на път, веднага се обадете в компанията, от която сте наели колата. Служителите там познават автомобилите си и ще Ви информират как да постъпите с оглед на безопасността Ви. Възможно е автомобилът да бъде заменен с друг, ако сметнат, че е опасен за ползване, или пък да се окаже нещо елементарно като спаднала гума, която можете на напомпате на първата бензиностанция. Във всеки случай трябва да информирате незабавно служителите на рент-а-кар компанията! Същото важи и за повреда, нанесена от Вас. Не се опитвайте да поправите сами щетата, а направете снимки, говорете с представител на фирмата и се разберете как да постъпите в конкретната ситуация.
Бъдете внимателни във всеки етап: от сключването на договора, през оглеждането на колата и попълването на приемо-предавателен протокол, пътуването и разбира се предаването на автомобила. Това е в интерес на всички, защото нито рент-а-кар компанията иска да има повредена кола и недоволен клиент, нито Вие искате да плащате неустойки. Още за правата си вижте тук.
ЕПЦ е на Ваше разположение за съвети както предварително, така и при вече съществуващ проблем, ако наемате кола в друга държава от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство.