За какво да внимавате при наем на кола зад граница?

ЕПЦ проведе срещи с лидери в бранша, за да Ви разкаже на какво да обърнете внимание

 

Колата под наем със сигурност е голямо удобство, когато човек пътува до друга държава със самолет, но иска да пообиколи по-голям район. Причините да опрем до услугите на компаниите за коли под наем могат да бъдат безброй и на всеки от нас може да му се наложи. Какво, обаче, е хубаво да знаем и как трябва да процедираме, когато решим да наемем автомобил? ЕПЦ проведе срещи с лидери в бранша, за да разбере по-добре как работят тези компании и за какво трябва да бъдат внимателни потребителите.

 

Заплащане и депозит

 

За да се наеме кола, потребителите трябва да сключат договор с компанията и да предоставят данните на банковата си карта. Картата почти винаги е задължително кредитна, много малко компании приемат дебитна. Извън таксата за наема, е необходимо да имате и определена сума, която се блокира в зависимост от модела и стойността на колата като гаранция срещу евентуални щети. Най-често депозитът бива само блокиран, а не изтеглен реално. Това е важно да се знае, защото при връщане на колата, рента-а-кар компанията сигнализира на банката, че парите трябва да се освободят, но сроковете зависят от банката, а не от компанията за наем на автомобила.

По отношение на сумите за самия наем, ЕПЦ препоръчва да проверите какво включват. Най-вероятно ще се наложи да платите допълнително, ако искате столче за детето или пък шофьорът е под определена възраст.

 

Приемо-предавателен протокол

 

Винаги при наем на кола се съставя приемо-предавателен протокол, в който е описано състоянието на колата в момента на взимане от клиента. Ако има някаква драскотина, светеща лампичка или петънце по салона, то трябва да бъде отбелязано в този протокол. ЕПЦ съветва да огледате много добре колата преди потегляне, за да се уверите, че ако има някаква щета, то тя е вписана в приемо-предавателния протокол. Ако намерите например драскотина по вратата и тя не е отбелязана в документа, обърнете внимание на служителя, от когото взимате колата.

Когато връщате колата, е добре да го правите в работно време, за да покажете състоянието ѝ на служител и да сте сигурни, че няма да бъдете таксувани за щета, която не е направена от Вас. Ако нямате възможност да оставите колата в работно време, то го направете на точно оказано място и направете снимки/видео на състоянието, в което я оставяте. Така ще имате доказателства, в случай че от фирмата поискат да платите за щети, които не сте причинили Вие.

 

Получаване на акт

 

В случай че получите акт за превишена скорост или неправилно паркиране с автомобила под наем, компаниите зад граница постъпват по различен начин. Някои от тях пренасочват писмото от съответната държавна институция към Вас и Вие лично трябва да платите дължимата глоба, дори да сте шофирали по пътищата на Италия или Австрия. Други заплащат глобата директно и теглят размера ѝ от Вашата кредитна карта. И при двете процедури най-вероятно ще има такса за обработването на получения акт. Тези политики задължително фигурират в договора, а ние съветваме да попитате изрично преди да наемете кола, за да сте подготвени.

 

Повреда по колата

 

Ако забележите някаква неизправност по време на път, веднага се обадете в компанията, от която сте наели колата. Служителите там познават автомобилите си и ще Ви информират как да постъпите с оглед на безопасността Ви. Възможно е автомобилът да бъде заменен  с друг, ако сметнат, че е опасен за ползване, или пък да се окаже нещо елементарно като спаднала гума, която можете на напомпате на първата бензиностанция. Във всеки случай трябва да информирате незабавно служителите на рент-а-кар компанията! Същото важи и за повреда, нанесена от Вас. Не се опитвайте да поправите сами щетата, а направете снимки, говорете с представител на фирмата и се разберете как да постъпите в конкретната ситуация.

 

Бъдете внимателни във всеки етап: от сключването на договора, през оглеждането на колата и попълването на приемо-предавателен протокол, пътуването и разбира се предаването на автомобила. Това е в интерес на всички, защото нито рент-а-кар компанията иска да има повредена кола и недоволен клиент, нито Вие искате да плащате неустойки. Още за правата си вижте тук.

ЕПЦ е на Ваше разположение за съвети както предварително, така и при вече съществуващ проблем, ако наемате кола в друга държава от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство.

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати