Доклад на мрежата от ЕПЦ за платежни средства и валутни такси установява, че 50% от авиокомпаниите могат да подобрят нивото си на прозрачност и съответствие със законодателството.
Според доклада на мрежата от ЕПЦ „Цената на плащането", 73% от авиокомпаниите, които налагат такси при плащане с кредитна карта не показват ценовата надбавка по ясен, прозрачен и еднозначен начин в началото на процеса на резервация, както се изисква по чл.23(1) на регламент с номер 1008/2008 за авио услуги. Що се отнася до въпроси, свързани с валутни такси, потребителите често не са добре информирани относно ценовото увеличение, което може да се получи от плащането в различна валута.
47% от авиокомпаниите облагат с такси потребители, които купуват билети онлайн. Докато повечето предлагат възможността за плащане с разплащателни методи, които не налагат такса, те често не са широко
разпространени, а в някои случаи са с ограничена функционалност.
Докладът също така констатира, че приблизително една трета от разгледаните авиокомпании таксуват потребителите с обменни курсове, по-високи от обявените от основните „играчи" на пазара.
Това изследване показва, че потребителите могат несъзнателно да плащат различни суми, когато използват различни валути, на някои авиокомпании, където увеличението на цената може да бъде доста над пазарните обменни курсове. Това проучване също така призовава за подробно проучване на избора на методи на плащане, предлагани на потребителите, за да се избегне допълнителното нарастване на цените, тъй като подобен избор със сигурност е ограничен в много случаи.
Докладът има за цел да повиши осведомеността сред потребителите, правоприлагащите органи и политиците за текущото състояние на „играта" и появяващи се практики на тези два елемента в процеса на резервиране и призовава правоприлагащи органи в цяла Европа да наблюдават нивото на съответствие на авиокомпании в тяхната юрисдикция.
Докладът е съставен от ЕПЦ - Ирландия, подпомаган от работна група от служители на ЕПЦ в Чехия, Малта и Полша. 55 европейски авиокомпании са били проверени, а информацията от уебсайтовете им формира основният източник на информация за изследването.