Основни положения

 

Правата на пътуващите в ЕС, Исландия и Норвегия се прилагат:

  • Ако полетът тръгва от държава-членка на ЕС, Исландия или Норвегия. Правилата важат за всички авиокомпании от или извън ЕС, но ЕПЦ може да ви съдейства, само ако компанията е регистрирана в ЕС, Исландия или Норвегия.
  • Ако полетът от страна извън ЕС и се изпълнява от компания, със седалище в ЕС, Исландия или Норвегия

Регламентът не се прилага за пътници, които не са се регистрирали и не са били навреме за качване на борда, за пътници, които нямат  потвърдена резервация или не са снабдени с необходимите пътни документи (например паспорт, виза, ако е необходимо).

 

Ако полетът закъснява от летището на тръгване, имате право на помощ или възстановяване на платената цена, в зависимост от разстоянието на полета и продължителността на закъснението. Ако полетът закъснява с повече от 3 часа при пристигане, вие може да имате право и на допълнително парично обезщетение.

 

Кога имате право на обезщетение при закъснял полет

 

Не при всяко забавяне имате право да отправите претенция към авиокомпанията. Законодателството изрично определя случаите, когато може да се търси помощ и съдействие:

 

Вид полет

До 1500 км.

1500 км. – 3500 км.

Над 3500 км.

Всички полети

Закъснение при заминаване

> 2 часа

> 3 часа

> 4 часа

> 5 часа

Грижи за пътниците

Право на безплатни напитки, храна, настаняване, транспорт до и от хотела и два телефонни разговора

Право на отказ от полета

Закъснение при пристигане

Повече от 3 часа*

-

Парично обезщетение*

€ 250

€ 400

€ 600

 

Пълно възстановяване на стойността на билет

 

* Ако сте пристигнали в крайната си дестинация със закъснение от повече от 3 часа, имате право на допълнително парично обезщетение, освен ако закъснението се дължи на извънредни обстоятелства. Авиопревозвачът трябва да докаже това, като представи например извлечения от бордовия дневник или др. Авиопревозвачът следва да Ви представи тези доказателства в съответствие с националните разпоредби относно достъпа до информация.

Ако полетът ви закъснява с повече от 5 часа, авиокомпанията трябва да ви даде възможност да се откажете да пътувате и да ви възстанови парите, платени за билета. Връщането на сумата трябва да стане в рамките на 7 дни от датата, на която е трябвало да се проведе пътуването.

 

Какво означават извънредни обстоятелства

 

Дори полетът да е отменен заради извънредни обстоятелства, авиокомпанията трябва да ви осигури грижи. Тя обаче не е длъжна да ви изплати обезщетение.

За извънредни обстоятелства се считат тези, които са извън контрола на авиокомпанията и които не са могли да бъдат избегнати, дори да са били взети всички необходими мерки. В тази група спадат най-вече:

  • Лоши природни условия (буря, обилен снеговалеж например)
  • Рискове, свързани със сигурността на пътниците (заплахи, атентати)
  • Политическа нестабилност

 

Може сами да проверите вашите права при закъснял полет с помощта на нашия калкулатор за полети. Проверката може да се направи много лесно и бързо, като е достатъчно само да се въведат началната и крайната точка за вашето пътуване на английски език. Информацията в калкулатора за полети е на български език.  

 

 Авиокомпанията е задължена да ви осигури необходимите грижи, дори в случай че закъснението е предизвикано от т.нар. извънредни обстоятелства.

 В случай че авиопревозвачът не се погрижи за вас и не ви осигури храна, напитки и нощувка до следващия полет, то може да се наложи да си платите за това сами. При такава хипотеза е добре да пазите всички касови бележки и други документи, за да може след това да отправите претенция за възстановяване на разходите пред авиокомпанията.

При голямо закъснение е добре да снимате и таблото с информация за полета на летището.

 Важно е да се знае, че ако се откажете да пътувате с авиокомпанията, чийто полет закъснява, то изцяло губите право на грижи от страна на превозвача.

 

Как да подадете жалба?

 

Ако имате спор с авиокомпания от друга страна в ЕС, Исландия или Норвегия, то първо трябва да подадете оплакване към превозвача. Той има срок от 6 до 8 седмици, за да ви отговори.

Когато полетът ви е включен в пакетна почивка, то тогава първо се свържете с вашия туроператор за помощ и съвети.

В случай че не сте доволни от отговора на превозвача и той е регистриран в друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия, то може да подадете жалба към мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net. Ние ще се свържем с авиокомпанията и ще се опитаме чрез преговори да намерим доброволно решение на проблема.

С цел да разгледаме по-ефективно вашата жалба, нашият съвет е да приложете всички необходими документи към оплакването си - копие от билети, касови бележки, писмена кореспонденция с авиокомпанията. 

Мрежата от Европейски потребителски спорове се стреми към разрешаване на жалбите в срок от 70 дни от представяне на всички необходими документи и приемане на случая.

 

Полезни връзки:

 

Европейски формуляр за жалба - eu_complaint_form_en

Списък с адреси за директни жалби до авиокомпанията

Списък с контролните органи в ЕС - national_enforcement_bodies

Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“

Регламент 261/2004