Общи положения

 

Правата на пътуващите в ЕС, Исландия и Норвегия се прилагат:

  • Ако полетът тръгва от държава-членка на ЕС, Исландия или Норвегия. Правилата важат за всички авиокомпании от или извън ЕС, но ЕПЦ може да ви съдейства, само ако компанията е регистрирана в ЕС, Исландия или Норвегия.
  • Ако полетът от страна извън ЕС и се изпълнява от компания, със седалище в ЕС, Исландия или Норвегия

 

 

Основни права на пътниците

 

Когато авиопревозвачът по разумни причини има вероятност да откаже достъп на борда за даден полет, той първо следва да се обърне към доброволци да се откажат от техните резервации в замяна на някои компенсации. Ако броят на тези доброволци е недостатъчен, то въздушният превозвач може да откаже достъп на борда на пътниците против тяхната воля, като ги компенсира.

В този случай вие имате право на:

  • Отказ от пътуване и връщане на сумите по неизползвания самолетен билет
  • Премаршрутиране с друг полет, за да достигнете до крайната точка на пътуването
  • Обратен полет до първоначалния пункт на излитане, при първа възможност

Грижа при премаршрутиране

Авиокомпанията е задължена да ви осигури грижа за времето, докато изчаквате заместващия полет на летището.

  • Храна и напитки
  • Настаняване в хотел, ако се налага престой повече от една нощ
  • Транспорт от летището до мястото за настаняване и обратно
  • Две безплатни телефонни обаждания

В случай че авиопревозвачът не ви осигури грижите, то може да се наложи да си ги платите сами - но тези разходи трябва да са в разумни граници. При такава хипотеза е добре да пазите всички касови бележки и други документи, за да може след това да отправите претенция за възстановяване на направените разходи.

 

NB  Нямате право на безплатни храни, напитки и настаняване, ако изберете възстановяване на цената за билета.

 

Какво обезщетение мога да получа при отказан достъп на борда

 

Размерът на обезщетението зависи от дължината на полета.

Вид отказ

Обезщетение

Грижа на превозвача

Помощ*

Добро-волен

Получаване на облаги по договаряне (напр. парична компенсация)

1. Нов полет веднага

ДА

2. Резервиране на полет за друга дата

НЕ

3. Връщане на цената на билета, при отказ от пътуване

НЕ

Против волята на пътника

Парично обезщетение, според разстоянието и времето на новия полет1

1. Нов полет веднага

ДА

2. Резервиране на полет за друга дата

НЕ

3. Връщане на цената на билета, при отказ от пътуване

НЕ

* Включва предоставяне на безплатна храна и напитки; настаняване в хотел и трансфер между летището и мястото на настаняване; 2 телефонни обаждания.

до 1500 км

1500 - 3500 км

над 3500 км

 

€ 250

€ 400

€ 600

 

 

С помощта на нашия калкулатор за полети може сами да проверите вашите права при проблеми с въздушен транспорт. Използването на този инструмент е лесно и безплатно, като е необходимо само да въведете началната и крайната точка за вашето пътуване на английски език. Всички съвети в калкулатора са преведени на български език. Калкулаторът за полети може да намерите тук.

 

Могат да ви откажат достъп на борда:

  • По съображения за сигурност или здравословни причини (например, ако не сте информирали предварително авиокомпанията за заразни заболявания) или ако не разполагате с необходимите документи за пътуване - документ за самоличност, декларации от родител, виза, ако се налага такава и др.
  • Ако имате резервация за отиване и връщане, но искате да използвате само втория полет на връщане
  • Ако имате свързани полети на една резервация, но не сте ги използвали в съответната последователност на отсечките
  • Ако пътувате с домашен любимец и нямате необходимите документи (най-често се изисква медицински сертификат/паспорт)

 

Как да подадете жалба?

 

Ако имате спор с авиокомпания от друга страна в ЕС, Исландия или Норвегия, то преди всичко трябва да подадете жалба до превозвача. По-долу може да намерите списък с директни връзки към сайтовете на авиокомпаниите в ЕС. След това компанията има срок от 6 до 8 седмици, за да ви отговори.

Ако полетът ви е част от пакетна почивка, то нашият съвет е да потърсите за съдействие първо вашия туроператор.

В случай че не сте доволни от отговора на превозвача, то може да подадете жалба към мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net. Ние ще се свържем с авиокомпанията и ще се опитаме чрез преговори да намерим доброволно решение на проблема.

За да ни помогнете  да разгледаме по-ефективно вашата жалба, приложете всички необходими документи - копие от билети, касови бележки, писмена кореспонденция с авиокомпанията. 

Мрежата от Европейски потребителски спорове се стреми към разрешаване на жалбите в срок от 70 дни от представяне на всички необходими документи и приемане на случая.

 

Полезни връзки:

 

Европейски формуляр за жалба - eu_complaint_form_en

Списък с адреси за директни жалби до авиокомпанията

Списък с контролните органи в ЕС - national_enforcement_bodies

Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“

Регламент 261/2004