Две трети от жалбите в ЕПЦ България, които са причинени от пандемията, са свързани с полети

43% от гражданите на ЕС, които са пътували със самолет, влак, автобус, кораб или ферибот в последните 12 месеца са наясно, че пътниците в ЕС имат определени права. Това показват резултатите от проучване на Евробарометър относно правата на пътниците по въздух в Европейския съюз, което беше обявено от Европейската комисия.

Адина Валеан, комисар по транспорта, заявява: „ЕС е единственото място в света, където пътниците са защитени с пълен набор права. Необходимо е обаче тези права да се познават по-добре, да бъдат по-лесни за разбиране и прилагане. Нашите правила следва да носят повече правна сигурност на пътниците и бизнеса. Ето защо Комисията предложи осъвременяване на правата на пътниците във въздушния и жп транспорт.“  По думите ѝ, необходимо е да се постигне бързо съгласие по този въпрос от страна на Европейския съвет и Европейския парламент, така че пътниците в ЕС да са ефективно защитени.

ECC Net и правата на пътниците във въздушния транспорт

Мрежата на Европейските потребителски центрове съдейства на потребители на територията на ЕС, Норвегия, Исландия и Обединеното кралство, като им предлага надеждна информация по потребителски въпроси в рамките на вътрешния пазар.

Правата на пътниците са фокусът на вниманието през месец юли в рамките на кампанията по случай 15-тата годишнина на мрежата на Европейските потребителски центрове ECC Net, която се отбелязва през 2020 г. Целта на кампанията е да се повиши информираността на хората, като всеки месец даваме съвети и информация за различна потребителска тема.

Заради противоепидемичните мерки, сред които различни ограничения при пътуване, забрани и карантинни зони, транспортът е сред най-сериозно засегнатите сектори. Ситуацията е стресираща и за пътниците, чиито пътувания са били отменени във връзка с предприетите мерки или те сами са взели това решение. В мрежата ECC Net от месец март досега са постъпили над 34 000 жалби и запитвания по повод потребителските права във връзка с Ковид-19, като основната част от тях са свързани именно с отменени пътувания и отложени почивки.

Как помага ЕПЦ България

Около 2/3 от всички жалби и запитвания по повод проблеми, породени от пандемията, които са постъпили при нас, са свързани с полети. Една част от тях са анулирани от страна на авиокомпаниите, а в други случаи потребителите сами са се отказали да пътуват.

Ако отмени полета, опериращият въздушен превозвач е длъжен да предложи на пътниците избор между възстановяване на сумата, друг полет при първа възможност или на по-късна дата, обяснява Соня Спасова, директор на ЕПЦ България.

Сред последните успешни случаи, разрешени с помощта на ЕПЦ България е този на дама, резервирала полет от София до Санкт Петербург, който впоследствие е анулиран. Дамата се обръща към авиокомпанията, за да разбере как да си върне сумата за билета, но повече от 2 месеца няма резултат. Тогава се обръща към нас за съдействие. В резултат на активната съвместна работа с колегите от Европейски потребителски център Полша, потребителката получава сумата от 200 евро за неизползвания билет обратно.

 

(Прессъобщение)