Успешното пътуване по работа или по лични причини е резултат от внимателно планиране и съгласуване на редица фактори - цели, срокове, специфични изисквания на мястото, което посещаваме, документи. В настоящата пандемия от коронавирус водещи в такова планиране са условията за безопасност - лична и на останалите спътници и домакини, което изправи потребителите пред необходимостта да съобразяват решенията си с редица обективни ограничения в глобален план.

През януари Европейската комисия актуализира препоръките си с цел избягване на трета вълна от разпространение на Ковид 19. Комисията предлага да се избягват всички неналожителните пътувания, докато епидемичната обстановка не се подобри значително. Към възприетите обозначения в зелено, оранжево, червено и сиво Комисията предложи да се добави тъмночервено към маркирането на високорисковите зони от Европейският център за профилактика и контрол върху заболяванията (ECDC).

Пристигате в България?

Извънредната епидемиологична обстановка е удължена до 30 април 2021 г. На този етап влизащите в страната български граждани или тези с постоянно пребиваване у нас, както и членовете на техните семейства, които не представят документ за отрицателен резултат от проведен до 72 часа преди влизането у нас PCR-тест, се поставят под карантина за срок от 10 дни. Карантината може да бъде отменена, ако PCR-тестът им след пристигането в България е отрицателен. Важно е обаче да се следят актуалните изисквания, защото е възможно да настъпят промени.

Или заминавате в друга страна в ЕС?

Ако планирате да резервирате билет за самолет или ще ползвате друг вид транспорт към страна в ЕС, ежеседмично актуализираната карта ще ви даде представа за степента на възможен риск в конкретната дестинация. 

Проверете предварително какви са специфичните изисквания на граничните пунктове при влизане в страната или още на борда на самолета, ако летите. Проучете внимателно какво ще е необходимо към датата на пристигането:


- какъв тип тест се допуска
- в какъв период трябва да направен – срокът може да бъде и няколко часа преди полета
- на какъв език трябва да е оформен и какво изрично да съдържа
- дали е необходимо да разполагате с него и на хартиен, и на електронен носител
- дали тестът е необходим за престой и/или за транзитно преминаване
- дали касае пътуване по суша или със самолет
- ако пътувате с деца, дали те също подлежат на тестване
- дали е необходимо да попълните допълнителен формуляр с данни за адреса, където ще отседнете.


Ваше задължение е да предоставите изискваните резултати и най-вероятно ще ви бъдат поискани преди качване в самолета, заедно с билета и документ за самоличност.  
Важно е да носите и правилно поставена маска на лицето си, защото е възможно екипажът на авиокомпанията да откаже да Ви качи на борда без подобно защитно средство.

Къде да следите за актуална информация?

Ваша отговорност като пътници е да проверите какви са специфичните изисквания за здраве и безопасност в района, където ще пътувате. Проучете какви формуляри може да изисква превозвачът преди пътуване –или държавата, в която отивате. Следете съобщенията на Ситуационния център към МВнР, както и други официални източници – например сайт на правителството или на министерство на външните работа на съответната държава. 

За още информация вижте тук и на уебсайта на превозвача. Проверявайте редовно текущата си входяща кореспонденция, включително и папка СПАМ на електронната си поща.

Право на информация


Ако пътувате с автобус

В случай на отмяна или закъснение при заминаването в рамките на редовен превоз превозвачът или, когато е уместно, управителят на автогарата, трябва да уведоми заминаващите от автогарите пътници за създалата се ситуация възможно най-скоро и във всеки случай не по-късно от 30 минути след определеното по разписание време на заминаване. Той трябва да им съобщи очакваното време на заминаване веднага щом тази информация бъде налична.


Ако летите

Пътниците следва да бъдат напълно информирани за техните права при отказан достъп на борда и отлагане или голямо закъснение на полети, така че да могат да упражняват ефективно своите права.


Как да направите оплакване?


Ако смятате, че потребителските ви права са били нарушени, обърнете се възможно най-скоро към опериращият превозвач, за предпочитане - в писмена форма.
Ако се намирате в България, а търговецът - в друга страна членка на ЕС, Норвегия, Исландия или Обединеното кралство, можете да подадете оплакване в ЕПЦ България.

Снимка: Pexels.com