Европейската комисия и националните потребителски органи във въздушния сектор призоваха авиокомпаниите в ЕС да подобрят начина, по който се справят с анулирането на полети в контекста на пандемията от COVID-19. Сред най-важните насоки, дадени от Комисията към превозвачите е, да "изчистят" висящите възстановявания на суми за отложени полети до 1 септември 2021 г.
Към авиопревозвачите е отправен списък с препоръки. Причина за това е огромният брой жалби на потребители, като мерките се основават на резултатите от проучване, свързано с обработката на жалби от 16 големи европейски авиокомпании, но мерките трябва да бъдат въведени от всички авиокомпании в Общността:
Търговецът трябва да се увери, че комуникацията е прозрачна: уебсайтовете на авиокомпаниите и известията по имейл до пътниците трябва да информират потребителите за правото им на възстановяване на пари с поне толкова настойчивост, колкото и възможността да получат ваучер или изберат друго пътуване.
Проактивно да информират пътниците за техните права: Авиокомпаниите трябва да информират пътниците за всичките им законови права, ако полетът е отменен от страна на търговеца.
Да осигурят лесен избор между ваучери и възстановяване на пари: Подаването на искане за възстановяване на пари не трябва да бъде по-трудно, по -тромаво и по -малко интуитивно, отколкото това пътниците да си поискат ваучер.
Да подпомагат потребителите, които резервират чрез посредници: Дори за билети, купени чрез посредник, като онлайн туристически агенти или платформи за резервации, авиокомпаниите все още трябва да информират потребителите за техните права, свързани с анулиране на полети. Те трябва да направят процеса на резервация по начин, който позволява на пътниците да поискат възстановяване на разходите директно от авиокомпанията, когато е необходимо.
Без допълнителни разходи за потребителя: Възстановяването на анулирани от авиокомпаниите полети не трябва да води до допълнителни разходи за транзакции за потребителите, като например възстановяване на такси или такси за платежни услуги.
Възстановяване на сумите в рамките на 7 дни след отмяна: Повечето авиокомпании, анкетирани от Комисията, не възстановяват сумата на пътниците в рамките на 7-дневния срок, предвиден от законодателството на ЕС, и трябва да гарантират, че това става правило за всички нови резервации и закъсненията от висящите възстановявания бързо ще бъдат наваксани - най-късно до 1 септември.
Всички препоръки може да се видят тук.
Голяма част от жалбите и запитванията, които постъпват в ЕПЦ България, са свързани именно с отменени полети, включително и такива, които са били планирани за месеците март, април и май през 2020 г. Това заяви Соня Спасова, директор на Европейски потребителски център България в интервю за предаването "Темите" по ТВ Европа. Година по-късно потребители по различни причини все още очакват да им бъдат възстановени сумите – опитвали са да се свържат с авиокомпанията, но е имало много други жалби, или пък са изчаквали по различни причини, добави тя.
Ако авиокомпанията отмени полета, независимо от причината, тя трябва да предложи избор на пътника – сумата за билета или нов полет, на по-близка или далечна дата. Този избор се дължи винаги, ако полетът е отменен от авиокомпанията, напомни Спасова.
Обикновено, когато авиокомпанията анулира полета, изпраща имейл, в който предлага варианти пред пътника. Важно е обаче потребителите да следят входящата си поща, включително папката СПАМ, и сайтовете на авиопревозвачите редовно.
Предвид динамичната обстановка, не е невъзможно и полет, планиран за след месеци да бъде отменен. ЕПЦ България препоръчва пътникът предварително да проучи възможностите за застраховка или опция за промени в датите на полета още при самото купуване на билета.
При проблем с несъстоял се полет по решение на авиокомпания, който потребителят не успява да разреши сам, може да се свърже с ЕПЦ България за съдействие. За целта е достатъчно да живее в страната, да може да представи документи по проблема, а търговецът да е другаде в страна от Общността.
Още може да се види в предаването "Темите" тук
снимка https://www.pexels.com/