Над 4 млн. евро възстановени на потребителите в пандемията чрез мрежата от ЕПЦ
Потребителите все по-интензивно търсят съдействието на Мрежата от Европейски потребителски центрове по повод трансгранични проблеми. С помощта на мрежата ECC-Net са възстановени общо над 4 млн. евро от началото на пандемията към потребители за анулирани полети, затворени хотели или заради друго нарушение на правата им, свързано с Ковид 19 - например онлайн покупки, при които е имало проблеми, породени от пандемията.
Мрежата ECC-Net съдейства за връщане на сумата обратно
Невъзможността да се пътува е неприятна, но когато това се съчетае със загубата и на средства, щетата става още по-голяма. Мрежата от Европейски потребителски центрове съдейства на потребители, които не успяват да постигнат споразумение с туроператора, авиокомпанията, хотела или с търговец в друга страна от ЕС, Исландия или Норвегия.
От началото на пандемията се повтарят ситуации, в които пътуващите имат законово право на възстановяване на сумата, но получават част от нея или не получават нищо. Или им е предложен ваучер, докато всъщност им се полага незабавно възстановяване на парите. В подобни ситуации се намесва мрежата ECC-Net, като в близо 70% от споровете е допринесла за успешното им извънсъдебно разрешаване в полза на потребителя.
Годината на Ковид 19 в цифри за мрежата
От март 2020 до март тази година в мрежата са постъпили 170,000 запитвания от потребители в Европа, чиито потребителски права са били нарушени или са имали въпроси, свързани с европейското законодателство за защита на потребителите.
Този брой е ръст от 44 % в сравнение със същия период за предходната година. В голямата си част запитванията са свързани с туристическия сектор: отменени полети, нежелание или невъзможност за пътуване по време на пандемията, затворени хотели или анулирани пакетни почивки.
В част от случаите са засегнати плановете не само на конкретен потребител, но и на близките му. Българка резервира двупосочни билети до Ню Йорк с германски авиопревозвач за полет в средата на 2020 г. за себе си и още четирима души. Полетите обаче са анулирани, като потребителката настоява да си получи обратно парите, платени за билетите – около 12 хил. лв. Дамата пише на авиокомпанията, откъдето й обещават да възстановят сумата, но това не се случва в посочения срок и последвалия нов имейл от потребителката. Тя подава оплакване към Комисията за защита на потребителите в България. Тъй като жалбата е срещу търговец от друга страна в ЕС, по компетентност оттам я препращат в ЕПЦ България. Изходът е успешен за потребителката след съвместната ни намеса с колегите в Германия и тя успява да получи сумата за петте билета обратно.
Повече информация може да видите на сайта на Европейската комисия
(прессъобщение)