15 март - Световният ден на потребителите: кои са най-добрите устойчиви практики в Европа?

Да стане първият климатично неутрален континент: тази цел си е поставила Европа с намерение да я осъществи до 2050 г. с помощта на Европейската зелена сделка. В областта на потребителската защита тази амбиция е отразена в конкретни инициативи. В ход са и редица национални и местни дейности за повече еко защита и устойчивост. Някои се простират извън европейското законодателство или следват иновативно подходи. В Световния ден на потребителите, традиционно отбелязван на 15-ти март, във фокуса на ЕПЦ България са най-добрите устойчиви практики в целия континент – от инициативите за рециклиране на носени дрехи в България до датското приложение срещу разхищението на храна.

Практични примери от различни точки в ЕС

Австрия се бори срещу тонове електронни отпадъци с ваучери за ремонт, които покриват до 200 € от стойността му. Потребителите във Франция също са насърчавани да предпочетат поправка – вместо замяна с нов артикул. Много разпространени са магазините за употребявани стоки в Белгия, където всеки може да остави старите си мебели, а друг – да ги купи на изгодна цена. В България също е възможно потребителят да даде носените си дрехи за рециклиране или повторна употреба – в магазини на международни вериги за облекло или в контейнерите на БЧК.

В Словения неправителствена организация дава на потребителите възможност да участват в ремонта и ги учи на правилна поддръжка, а произвежда и нови продукти от вече съществуващи. Годни за употреба електроника и дрехи често биват изхвърляни в Германия, с поправка в местния закон за  кръгова икономика, страната се надява да спре свръхпроизводството, разрушаването на стоки и ненужните връщания. Няколко бензиностанции и вериги магазини в Латвия насърчават потребителят да носи свой съд за многократна употреба при покупка на кафе, а в заведенията за бързо хранене Чехия е все по-често срещана практиката хранителните продукти да се опаковат в кутия на клиента. Онлайн супермаркет в Нидерландия дава възможност на клиентите да получат поръчката си в стъклени съдове, които могат да бъдат върнати за почистване и повторно ползване.  От 2015 г. Дания бори изхвърлянето на храна с мобилна апликация. Ресторантите и магазините публикуват списък с непродадените хранителни продукти, а клиентите могат да проверят какво се предлага наблизо и да напазаруват разумно. Практика, носеща полза едновременно на всички – потребители, ресторанти и околна среда. В Малта от началото на април ще е възможно връщането на бутилки за еднократна употреба срещу възстановяване на депозит от 0,10 евро при покупка на безалкохолни напитки или бира в стъклени или метални опаковки. Машини за рециклиране са монтирани и пред норвежките супермаркети – така при покупка на бутилирана напитка клиентът получава депозита си обратно. Двойно по-нисъко биват облагани ремонтните дейности, свързани с велосипеди, обувки, кожени изделия, дрехи и битов лен в Швеция. В Кипър пък са популяризирани финансови стимули за покупка на ново колело и поддръжката или ремонта му. Ако посетите Люксембург, ще ви предложат безплатен обществен транспорт, за да повишат познанията за екологичната мобилност. Хърватска онлайн платформа популяризира обмяната на информация за доставката и търсенето на остатъчни продукти от производствени или рециклиращи процеси, а целта на проекта е да бъдат намалени отпадъците. Достъп до добри устойчиви практики, следвани от фирми, училища, кметства и стартъпи в Италия предлага местна платформа, а чрез нея потребителите са насърчавани да правят информиран избор при покупка. Португалия субсидира енергийно ефективните домове – изолации, устойчиво отопление или ремонт на дограма. Полско архитектурно студио пък е разработило проект за мобилен хотел, изграден от ... изотермален хладилен камион. Оборудвани да съхраняват и превозват хранителни продукти, този тип камиони могат да осигурят определени температури и да бъдат преобразувани в хотелски стаи.

С какво може всеки да допринесе към устойчивото потребление?

 „Подходящото планиране на покупката, независимо от коя част в ЕС, е важно, за да бъдат избегнати скъпоструващи грешки при получаването й“, подчертава Соня Спасова, директор на ЕПЦ България. Три съвета, с които всеки потребител може да създаде свои собствени устойчиви практики:

  1. Ако пазарувате онлайн, избирайте доставка на стоката до куриерски офис или до магазин, вместо до дома ви. По този начин колите на куриерските компании пътуват по-малко из града.
  2. Пластмасата в нашите дрехи причинява големи проблеми за околната среда. Когато купувате дрехи, бъдете еко и избирайте органичен памук.
  3. Ако уредът ви се развали, не бързайте да го изхвърляте и купувате нов: проверете при търговеца дали може да се ремонтира или замени.

 

Отсреща е търговец, регистриран в ЕС, а потребителят сте Вие и помежду ви възникне проблем с покупка, за който не получавате съдействие? Запазете всички документи, свързани с покупката, и се свържете с ЕПЦ България за консултация и помощ.

Визия: Pexels.com