Поемете дъх и направете снимка. Преценете реалистична ли е офертата!

Всеки ден потребителите попадат на различни реклами и изкушаващи оферти, докато разглеждат снимки и постове в социалните мрежи. Действително социалните медии са бърз и ефикасен метод за достигане на многобройни клиенти. За съжаление, понякога се случва и това, че офертите и рекламите са твърде добри, за да са истина и вместо да получат стоките или услугите, които са си поръчали, клиентите може да загубят нерви, време и пари.

По тази причина мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net) реши да посвети месец февруари на тази тема и да даде съвети за какво да внимаваме, ако пазаруваме, докато се забавляваме в социалните мрежи. Кампанията е част от 15-тата годишнина на ECC-Net, в рамките на която всеки месец е посветен на различна и важна за потребителите тема.

 

Маратонки на изгодни цени. Или луксозна чанта за без пари…

 

Според скорошни проучвания на Европейската комисия 56% от европейските потребители са били жертва на измама в последните две години. Един от вариантите на тези измами са т.нар. измамни продажби - най-често става дума за стоки, които са фалшиви или изобщо не се доставят на клиентите, предоставяне на фалшиви фактури или нежелани месечни абонаменти за услуги. Според данните финансовите загуби най-често са в размер до 500 евро, а при натрупване загубата за всички европейски граждани може да мине 24 милиарда евро за 2 години.

 

Пазете доказателствата

 

С тази кампания ЕПЦ окуражава потребителите да поемат дълбоко въздух и да направят снимки на екрана (принтскрийн) преди да кликнат на рекламата, която ги е впечатлила в социалните мрежи. 

„Когато потребителите се обърнат към нас за помощ, доказателствата за нарушението често липсват – рекламите са изчезнали или офертата е съвсем различна. Именно заради това е важно хората да събират тези доказателства “, казва Соня Спасова, директор на ЕПЦ България.

 

Съвети към потребителите

 

Социалните мрежи често са основното място за достигане на потребители с оферти, които са „твърде хубави, за да са истина“.

„Когато скролваме новините в социалните медии, често бързаме и правим и нещо друго успоредно с това. Това означава, че понякога забравяме да погледнем критично и реалистично към офертата, която виждаме“, добавя Соня Спасова.  Потребителите стават жертви на психологически похвати, които ги карат да реагират импулсивно и да купуват, без да се мислят много. Най-изкушаващи са офертите за изгодни „маркови“ обувки или дрехи, които обаче може и никога да не стигат до нас, предложенията за участие в томболи срещу покупката на уж евтина стока или пък безплатен абонамент, който обаче крие условие, че ще бъде автоматично удължен, ако не го прекратим изрично в точно определен момент.

 

За какво да внимаваме, ако ще купуваме през социалните мрежи 

 

  • Проверете офертата. Ако продавачът е физическо лице, може да имате проблеми в случай
    че решите да върнете стоката или ако продуктът се развали и искате да бъде ремонтиран.
  • Плащайте сигурно. Използвайте банкова карта или сигурна система за плащане като PayPal
    или Paysera. Избягвайте плащането чрез т.нар. налични парични преводи, защото там няма как да
    бъде проследен получателят.
  • Проверете дали цената е реалистична за продукта. Не винаги отстъпките или бонусите
    гарантират, че сделката наистина е добра.
  • Да научите нов език за 1 месец или да свалите 10 кг от фигурата си за една седмица? Преценете добре дали щедрите обещания са реалистични и постижими.

 

Още съвети може да намерите и в социалните профили на ЕПЦ България. Интервю по темата за Хоризонт

 

(прессъобщение press10-02)