ЕПЦ събра потребители и търговци на кръгла маса

Целта беше да се обсъдят предизвикателствата и промените след ковид пандемията

Кръгла маса на тема "Онлайн пазаруването - предизвикателства и уроци след пандемията" организира Европейски потребителски център България. Тя беше открита от Стоил Алипиев, председател на Комисията за защита на потребителите. Да пазаруваш онлайн вече не е модерно, това просто е неизменна част от живота и на по-младите, и на по-възрастните, и на хората от малките селища, и на тези от големия град, а права и задължения имат и потребителите, и търговците, подчерта Алипиев.

В дискусията се включиха представители на институции, търговски и потребителски организации, електронни магазини и куриери. Целта беше да се обменят идеи, мнения и препоръки, свързани с развитието и повишаване на сигурността при електронната търговия - и за продавачите, и за клиентите.

За 2021 г. сме помогнали на потребителите да получат обратно или да им бъдат изплатени компенсации и обезщетения за 107 000 евро, каза Соня Спасова, директор на ЕПЦ България. Тя представи основните видове жалби, които постъпват в ЕПЦ срещу чужди търговци – при проблеми с авиопревозвачи, връщането на стоки и отказ от договора, измами и рекламации.

Все повече потребители пазаруват през търговски платформи. Те имат задължение да дават информация как и по какви критерии подреждат офертите, за да е ясно дали платформата получава по-големи комисионни или пък класирането е на база по-добри отзиви и ревюта, каза Игнат Арсенов, директор „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите. Платформите трябва да дават информация и за търговците и връзка с тях, както и кой би трябвало да се заеме с решаването на проблема, ако се стигне до спор.

Фалшивите продукти не просто въвеждат потребителите в заблуждение, но те може да бъдат опасни за здравето и живота им, предупреди Николай Братов, главен експерт в Патентното ведомство. Той даде и нагледни примери, чрез които можем да открием оригинални стоки като парфюми, чанти, дрехи и обувки от техните имитации.

В ГДБОП сме заливани от сигнали за некоректни търговски практики, каза Петър Цигов от сектор "Киберпрестъпност". И после издаде шегата на неговите колеги: "След "черния петък" за клиентите, за нас идва "черен понеделник", защото отново ще има много оплаквания.

Над 44% от хората, които са в интернет, пазаруват онлайн, сподели Жанет Найденова, председател на Българската е-комерс асоциация. Над 96% от хората предпочитат да пазаруват от български електронни търговци. В същото време при близо 30% от онлайн поръчките продавачите са в други държави от ЕС, 16% - в трети страни, докато за 1,5% от продавачите страната на произход не е ясна и това е опасното, защото клиентът не е защитен, каза Найденова. Според данните на БЕА средно на година за онлайн пазаруване харчим 555 евро.

Антоан Атанасов от „Активни потребители“ представи проучване на асоциацията до колко онлайн магазините спазват законодателството и правата на потребителите при връщането на продукти, купени по интернет.

Анна Ангелова, директор "Платежна институция" в БОРИКА представи Единния национален център за борба с измамите. „Не разбирам защо хората продължават да използват опцията „наложен платеж“, след като единствено плащането с банкова карта защитава правата на потребителите? Използвайте карти“, призова г-жа Ангелова.

Александър Лачев от "Пейсера" представи данни за предпочитаните методи за плащане у нас и в Европа. Според тях в България 60% от плащанията са в кеш, 32% - се правят с кредитна или дебитна карта, а 8% -  са банкови и мобилни, докато в Германия например 30% от плащанията са по фактура с отложено плащане, 27% са през телефон или смарт часовник, а 20% - през дигитална платежна платформа. Лачев  обърна внимание на плащанията с иницииране, които добиват все повече популярност у нас.

 

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати