В България най-добре приетите цифрови услуги през 2023 г. са били социалните медии, платформите за незабавни съобщения и имейл и видеоразговорите с други хора. Най-ниско оценените цифрови услуги за миналата година пък са били автоматично превключване към най-удобния доставчик на енергия, използването на платформи за колективно финансиране на културни и артистични проекти, както и използването на платформи за сравняване на доставчиците на енергия на база различни аспекти.
Това става ясно от данните от Индекса за цифрово овластяване на потребителите за 2023 (Consumers Digital Empowerment Index), представен от асоциация Активни потребители по време на дискусия. Проучването включва общо 10 държави в ЕС, сред които Белгия, Португалия, Италия и Полша. Според проучването над 2/3 от българските потребители смятат, че след десет години потреблението ни ще се извършва предимно по дигитален път. Най-малко 70% от анкетираните в България предпочитат цифровите услуги, които използват, отколкото алтернативния офлайн вариант.
До 2030 г. се очаква около 52% от българите да притежават базови цифрови умения, съобщи министърът на електронното управление Александър Йоловски по време на дискусията. Според него, дори заложеният процент да бъде достигнат и надвишен, това е крайно недостатъчно, и трябва да бъдат предвидени допълнителни мерки и дейности за достигане на средноевропейската цел от 80%.
Директорът на Европейски потребителски център България Соня Спасова представи основните проблеми, които срещат потребителите, заради недостатъчна проверка и предоверяване на оферти, намерени в онлайн пространството. В голяма част от случаите става дума за измами или загуба на пари и време, защото търговците, които предлагат твърде изгодни цени, не винаги са коректни към своите клиенти, посочи тя.
Снимка Pexels*George Milton