Лятото е най-сетне на мястото си, едни са на път за плажа, други използват уикендите за отдавна отлагания ремонт. Ако обаче сте новодомци, решили да преобразят местенцето си по свой вкус с пласт боя, с интересни акценти на балкона или  в градината или планирате покупка на електроуреди и мебели – добре е да знаете няколко 

тънкости, с които да се застраховате от типичните потребителски неволи.

И така да сте спокойни, че бюджетът, който сте планирали, няма да е застрашен от неочаквани изненади.

Приоритизирайте внимателно! Ако имате фиксиран бюджет и предпочитате да се вместите изцяло в него, съветваме ви да проучите внимателно характеристиките на бъдещите си покупки – особено ако става дума за уреди и смятате да ги използвате в следващите две или повече години. Възможно е след доставката на кафемашина например да установите, че уредът не отговаря напълно на посочените характеристики или дори, че не функционира изобщо. Или новата ви пералня протича още на първото предпране. Лош късмет наистина, но трябва да знаете, че щом уредът ви е бил изпратен от търговеца, рискът от повреда е ваш от момент, в който сте получили покупката си. Ако обаче забележите дефект, преди да са изтекли 6 месеца от доставката, се приема, че той е бил налице още при получаването на стоката. Подходящата първа реакция е от голямо значение – подайте рекламация към продавача без колебание и не се опитвайте да отстранявате дефекта сами. 

Забележите ли несъответствие с това, което всъщност сте поръчали и платили, имате право да направите оплакване, като се позовете на законовата или търговската гаранция. Можете  да го направите до 24 месеца, откакто уредът е ваш, но имайте предвид, че не бива да чакате повече от два месеца, след като забележите проблема.  

Търговска или законова гаранция – кое всъщност ви защитава?

Често пъти смятани за едно и също, двете имат съществена разлика. По закон има конкретен тип решения, които можете да поискате търговецът да ви даде, когато продуктът му се развали. От момента, в който покупката е факт, пред търговеца и пред вас има конкретни срокове, в които вие ще имате ангажимент да съобщите за проблем, а търговецът – да реагира. Търговската гаранция е всъщност ангажиментът, който фирмата поема към вас – по-дълъг период на обслужване например. Не е задължително търговецът да ви обещае по-добри условия от задължително определените по закон, както и не може да ви лиши от това, което законово ви се полага. Законовата гаранция е винаги 2 години и в законодателството няма предвидени изключения за различния вид продукти. Търговската обикновено е по-дълга и зависи от производителя/продавача, но има и условия, които потребителят трябва да спази.

Понякога потребителят се колебае къде да подаде оплакване – пред производителя, доставчика или в търговската верига, където е платил покупката си. Съмнения не бива да има: рекламацията трябва да постъпи към фирмата, която ви е продала пералнята или болейра. Или матрака. А вие можете да я предявите и по телефона, но в писмен вид е винаги за предпочитане. Внимателно съхранявайте писмената гаранция, касовата бележка, фактурата, копие от поръчката, ако сте пазарували онлайн – всичко, с което можете да докажете какво, кога сте купили и от кого.

От фирмата приеха рекламацията – какъв резултат да очаквате и колко скоро?

30 дни е срокът, откакто подадете рекламацията, за да последва решение във ваша полза: ремонт или замяна. Не забравяйте – не дължите нищо по транспортирането на вашата вещ, както и за поправката й! Изтече ли срокът, без повредата да е отстранена или уредът – заменен с нов, спокойно можете да поискате намаляване на цената му или дори да ви върнат парите.

Вече звъните на приятели, за да полеете с барбекю новия си дом, когато изведнъж установявате, че плочките в банята са монтирани накриво или кухнята е в синьо вместо желаното резедаво? Можете да направите рекламация и за предоставена услуга, не само при покупка на дефектен уред. Разполагате с 14 дни да направите оплакване, щом откриете несъответствието. Важно е обаче да сте платили на фирма и да имате документ за това.

Не подценявайте сроковете! Ако се налага да се изнесете до седмица, а сте поръчали матрак за бъдещия си дом в последния момент, рискувате да сте без него на първо време. И да се наложи да харчите допълнително, за да набавите временни решения. От фирмата са длъжни да ви го доставят в срок от 30 дни, откакто сте го поръчали, освен ако предварително се споразумеете за нещо по-приемливо за вас. Или ако самият търговец не е посочил по-кратък срок за доставка на сайта си. Разумно е да организирате календара си така, че да пренасянето ви да не бъде затруднено от условия, на които не сте обърнали внимание. Възможно е да сте изрядни, и въпреки това търговецът да не достави в срок поръчаното. Определете допълнителен срок за това, не получите ли продукта и след като той изтече, ще можете да развалите договора и да си получите парите, ако сте платили.

Вие сте си у дома и нещо не е както трябва, а търговецът, от който това зависи, отлага с месеци грижата да реши проблема – или категорично отказва да го направи? Ако във фактурата адресът му води към друга страна в ЕС, не се отчайвайте – можете без колебание да се обърнете към нас за безплатен съвет и съдействие още сега. Ако покупката е от фирма, регистрирана на български адрес, свържете се с КЗП.

 Изображение: Pexels.com