Покупката се бави

Ето какво е важно да знаете за сроковете

Какво приоритетно „регистрираме“ визуално, когато избираме какво да купим от нечий сайт? Обикновено потребителят е привлечен от красив дизайн на мебелите, интересни цветови нюанси на дрехите, луксозна опаковка на ръчно изработено бижу и не на последно място – от приемлива цена. Дребният щрифт нерядко се пропуска, а там би трябвало да има посочени важни условия, които касаят всяка покупка. Едно от най-важните е срокът за доставката.

Законът е категоричен: една поръчка трябва да бъде изпълнена в срок не повече от 30 дни, освен ако потребител и търговец не се уговорят другояче. Какъвто и да е срокът – по договорка или както е посочено в закона обаче, щом не бъде спазен първия път, потребителят дава допълнително време, когато това да се случи. Ако още веднъж срокът изтече, без от фирмата да са се погрижили поръчката да е пристигнала, а потребителят е платил – то има право да се откаже от нея и да си поиска парите обратно. И то – възможно най-бързо.

Две са ситуациите, в които всичко това не важи: ако фирмата е отказала доставка и съответно – чакате връщане на парите, а не това, което сте поръчали. Или ако, напротив, поръчката е приета, като условието е, че доставката й в точно определен срок или дори на точно определена дата е от съществено значение за пазаруващия.

 

Ако срокът не е спазен, а търговецът не се ангажира с нов?

 

Такъв развой на внимателно планирана и осъществена покупка от разстояние би могъл да е особено проблемен, ако предназначението й е било обвързано със специфичен житейски момент. Всеки може да си представи затрудненията, които биха произтекли във връзка с недоставена навреме сватбена рокля, например. При нас в Европейски потребителски център сме имали жалба и с годежен пръстен от полски потребител, на който успяхме да съдействаме и младежът отправи съдбовния въпрос в планираното време.

И ако вещи от такъв характер могат да помрачат приготовленията за важно събитие, то в други случаи неизпълнен ангажимент на търговеца може да коства не само неприятни емоции, но и да се стигне до непланиран бюджет за алтернативни решения. Например – ако се касае за очаквано обзавеждане на детска стая, например, или пък романтичен жест като бутилка вино за приятелката, която е в дълга командировка зад граница.

В сходна ситуация се оказва потребител, който поръчва инструмент, необходимо му за ремонта у дома. Плаща 180 лв. и започва да чака. След няколко седмици чакане нито инструментът идва, нито пък получава информация от електронния търговец, който се оказва регистриран в Литва. След като вече се чуди дали да не поръча същия инструмент от друго място, решава да се обърне към ЕПЦ България за помощ. Заедно с колегите от Литва успяхме за по-малко от месец да съдействаме и потребителят получава поръчката си вкъщи.

 

Срокът си е срок

 

Независимо колко икономична, дребна, лесна за заместване е покупката, която потребителят прави – сроковете за доставката й са твърд ангажимент за търговеца. Съществуват поръчки, които са истинска инвестиция от гледна точка на средния потребител – те могат да са на стойност стотици евро. Ценен навик е потребителят да проверява предварително дали е указано специфично време, в което ще изчака получаването на пратката си и дали е възможно да договори различен срок за това. Важно е да пази копие от всичко, което документира всяка покупка, направена от разстояние – потвърждението за поръчката, платежния документ, фактурата и товарителницата. От запитвания и уговорки до сигнали - ако нещо в доставката се окаже проблем, то разумно е потребителят да пази копия от всичко това. Писмената комуникация е изключително важна – тя може да послужи като отправна точка при предявяване на претенция по-късно, ако се наложи.

 

Ако покупката се бави

 

Претенцията на потребителя остава към търговеца. Евентуалните организационни затруднения са грижа на фирмата, която изпраща продукта, и би трябвало да са предвидени в тридесетдневния срок (или в срока, с който търговецът се ангажира). Той трябва да предвиди и натовареността на куриерите – особено в периодите на Черния петък или голямото пазаруване за Коледа, например, когато и пратките са повече, и закъсненията – неписано дълги. Много от търговците се застраховат от подобни неочаквани практики и предупреждават, че именно в такива периоди доставките може и да закъснеят. Важно е, обаче, както вече стана дума – да се чете и дребният шрифт.

Ако покупката ви от търговец другаде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство се бави, въпреки че сте указали толерантно време за изчакването й, а отсрещната страна отказва съдействие или дори обратна връзка, свържете се с ЕПЦ България за съвет и съдействие. Успеваемостта няма никаква връзка с това колко икономично или, напротив, колко извънбюджетно сте пазарували – за да има резултат, ще е нужно да сте запазили копия от документи, с които да се запознаем. Наша грижа е изискването Ви да стигне професионално аргументирано до търговеца с помощта на  колегите в страната, където е базиран.  Негова грижа е да окаже съдействие – центърът не си служи с механизми от задължаващ характер, защото нямаме такива правомощия. Преговорите, които водим, са въз основа потребителските права във всеки индивидуален случай.

 

Снимка Karolina Grabowska, www.pexels.com 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати