ГЕОБЛОКИРАНЕ

Свободното движение на стоки и услуги е едно от основните постижения на Европейския съюз. Но тази свобода няма да бъде изпълнена, ако се ограничим до отпадането на граници, мита и такси. Нужно е самите търговци да не препятстват клиентите си от други държави да правят поръчки, както и да бъдат стимулирани да ги приемат, като се създадат необходимите правила. По този начин Вътрешният пазар ще функционира с пълния си потенциал, а потребителите ще се радват на по-широки възможности.

Когато търговците дискриминират своите клиенти на географски принцип, това ограничение се нарича геоблокиране. Най-често сайтът пренасочва посетителите към съответна страница, където цените или предлаганите стоки и услуги са различни от тези на другите версии. Геоблокиране се наблюдава и когато ви се отказва да платите с банкова карта, защото е издадена във вашата държава, но не и ако е издадена в държавата на търговеца.

За да се избегнат тези несправедливи ограничения, Европейският съюз прие Регламент 2018/302, който се прилага от декември 2018 година. С неговите права и задължения се отваря нова страница в дигиталния пазар на континента.

Не всяко геоблокиране е несправедливо!

Понякога зад блокирането на географски признак стоят обективни причини и няма да можете да закупите исканите продукти от дадената уеб страница. Тази позитивна дискриминация може да има своите икономически или правни основания. Много често потребителите очакват една цена на продукт или дадена промоция към него да важат и за тяхната държава, а не само за определената страна в обявата. Правилата за недискриминация не забраняват на търговците да предлагат различни бонуси, награди, отстъпки или намаления само за някои държави или дори техни региони. Целта на тази забрана е да имате същите права от вкъщи все едно поръчвате като местен купувач, но като понасяте и съответните му задължения и/или ограничения.

 

Забрана за неодобрено пренасочване

 

Търговците в Европейския съюз вече не могат да ви пренасочват към определена версия на сайтовете им, без преди това изрично да поискат вашето разрешение. Например, ако желаете да закупите парфюм или дъска за сноуборд от френска компания, сайтът на търговеца не може да ви пренасочва към българска или международна версия, а трябва да ви попита и да ви представи всичко възможни опции. По този начин ще можете да сравните цените и условията на всяка страница.

 

Забрана за неприемане на платежно средство

 

Понякога търговците отказват плащания с банкова карта, защото не е издадена в държавата по тяхното седалище от съображения за сигурност. Въпреки че тези хипотези са редки, платежната система в Европейския съюз вече се смята за най-защитената на планетата и в много малко случаи ще имат основание да не приемат вашите пари. Най-общо казано, ако на сайта е посочено, че се приема един вид марка карти, то няма значение в коя държава членка е издадена тази карта и търговецът няма право да откаже сделката.

 

Достъп до стоки и услуги

 

Това правило е по-популярно с израза "Купувай като местен", т.е. целта на Регламента е да ви позволи да пазарувате все едно сте във или от държавата на търговеца, но все пак дотолкова, доколкото е възможно.

Покупката на стоки онлайн е винаги свързана с доставката им. Новите правила забраняват на търговеца да ви откаже да направите поръчка, чиято доставка е до същата дестинация, където извършва обикновената си стопанска дейност. Например, ако италианска фирма за кафе машини доставя само в Италия, тя няма да може да ви откаже поръчката, ако сте избрали да я доставят до адрес в Италия. В този случай трябва или да вземете покупката от това договорено място или да организирате сами трансграничната доставка. Разбира се, не забравяйте да им предложите преди това да го направят до вашия дом!

Покупките на услуги нямат тези ограничения и няма значение дали услугата "пътува" по електронен път или се изпълнява на място. Без значение дали желаете да се абонирате за полски езикови курсове, да си купите нидерландска игра за телефон, ваучер за масаж в престижно студио във Виена или билет за лунапарк във Финландия - нито един тези търговци няма право да ви откаже поръчката! Това може да ви бъде отказано, ако са намесени авторски права, например онлайн книги на малтийски автори или видео предавания на чешки телевизии.

 

Къде мога да се оплача, ако продавачът откаже достъп до неговия сайт?

 

Европейски потребителски център може да ви даде информация и да ви окаже съдействие при необосновано геоблокиране от страна на търговец в друга страна на ЕС, Исландия или Норвегия.

Всяка страна е определила и компетентен орган с правомощия за санкциониране в случай на нарушение по отношение на регламента за геоблокиране. В България това е Комисията за защита на потребителите.

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати