Попадате на нов сайт, където се предлагат модерни дрехи и обувки във вашия размер и то на много изгодни цени… Търсите нов телевизор или искате да смените пералнята си и съвсем случайно в социалната мрежа, в която се намирате, изскача реклама за сайт с чудесна техника от най-добрите марки на ниски цени…
Първо помислете за минута! По-добре е да отделите предварително малко време за проверка на сайта, от където искате да пазарувате, отколкото да страдате след това за дълго и да загубите пари.
Да се пазарува от електронни търговци има изключително много предимства – имаме достъп до огромен пазар на стоки и услуги, конкурентни цени и можем да направим поръчката по всяко време на денонощието… Ако обаче не сме достатъчно внимателни, може да пострадаме от некоректни онлайн търговци или да попаднем на измама.
Затова е препоръчително да проверим добре дали уеб магазинът, от където искаме да купиме дадена стока или услуга, е сигурен. Ето как стъпка по стъпка:
В началото - доверете се на нас и направете проверка!
Чувствате ли се сигурни, когато сърфирате в интернет? Използвайте нашия инструмент „Проверка на сайта!“ и пазарувайте спокойно и безопасно онлайн. Доверете се на нашите проверки, за да сте сигурни, че може да се доверите и на онлайн търговците, от където искате да купите новите си дрехи или модерната прахосмукачка.
Ако влезете на място в магазин, където няма достатъчно светлина, за да видите добре стоките, или пък цените и етикетите липсват, или пък продавачът не иска да отговаря на въпросите ви, то най-вероятно ще се откажете да купувате оттам. Причината е, че не усещате сигурност, че ще останете доволни от покупката си.
Първоначалните впечатления са важен ориентир и когато посещавате непознат електронен магазин! Вижте кои са основните знаци, върху които трябва да обърнете внимание! Ако уеб магазинът не отговаря на част от тях, помислете дали не трябва да се насочите към друг онлайн търговец.
Кой стои зад уеб магазина? Проверете дали зад електронния магазин има фирма, къде се намира тя и как да се свържете с продавача. Тази информация обикновено може да бъде намерена на страницата за контакти, в правните разпоредби или в общите условия за продажба. Независимо къде е показана, информацията трябва да е ясно видима и да се стига до нея без значителни усилия. Всички търговци в ЕС са задължени да дават подобна информация.
Уеб адрес с URL, който завършва на „bg“ и съответно – текст в сайта, който е на български език, не винаги означава, че продавачът е базиран в България!
Проверете дали търговеца наистина е официално регистриран в държавата, в която твърди. Например за български фирми може да се направи проверка в регистъра тук. За други държави в ЕС може да влезете тук. Друг вариант е да използвате и безплатни търсачки в интернет като www.scamadviser.com и www.who.is. Може да погледнете и адреса на офиса на онлайн търговеца в Google Maps. Възможно е да се окаже, че адресът на фирмата, от където искате да си купите кола за 5000 евро, е в края на улицата на малко село, например.
Важно! Пазарувате стоки на онлайн платформа, където има много и различни продавачи?
Вижте кой точно е Вашият търговец, защото платформата е само посредник! Неговото име ще бъде близо до стоката, която поръчвате; трябва да се появи на потвърждението на поръчката, която ще получите по имейл, както и на фактурата.
Ако купувате нещо от друго физическо лице, то правата ви може да бъдат ограничени – например най-вероятно няма да може да върнете стоката до 14 дни или няма да имате 2 години гаранция за нея.
Съветът ни е винаги да проверявате търговеца, ако досега не сте пазарували от него или не ви е бил препоръчан от ваши приятели. Проверката е желателна и ако сте харесали даден онлайн продавач от реклама, която ви е попаднала случайно в социалните мрежи и за първи път чувате за него.
Преди да натиснете бутона „плати“ или „поръчай“ на сайта, се уверете, че знаете точната цена на стоката или услугата, колко ще платите за куриерските разходи и кога се очаква да ви бъде доставена поръчката. Ако доставката се очаква след около 20-30 дни, то това означава, че най-вероятно тя ще пристигне от страна извън ЕС или пък става дума за дропшипинг. Преценете какво качество очаквате и дали продуктът ще бъде безопасен за вашето здраве и за вашия портфейл.
Нашите съвети:
При онлайн поръчка трябва да сте на ясно какво точно включва цената за стоката или услугата, която ще платите. Различните начини за плащане имат различни плюсове и минуси. Повече за тях може да видите в нашата брошура, в специалната секция на сайта ни.
На какво още да обърнете внимание?
Когато пазарувате онлайн, обикновено имате право да върнете стоката в рамките на 14 дни от датата на доставката. Вижте нашия калкулатор за връщане тук.
Всяка стока, купена от търговец в ЕС, има 2 години законова гаранция. Ако през този период тя се развали, имате право да поискате от търговеца ремонт, замяна или връщане на парите.
Каква е разликата между правото на връщане и рекламация – вижте на сайта на ЕПЦ България.
Освен всичко до тук, не забравяйте да проверите още:
Европейски потребителски център България може да помогне при решаването на конкретни трансгранични казуси с търговци от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство.
Преди да се обърнете към нас, трябва да сте се свързали писмено с търговеца и да сте поискали решение на проблема. Пазете кореспонденцията си с него и документите, които ви е изпратил.
Ако въпреки опитите Ви да стигнете до решаване на казуса, не успеете, може да подадете жалба като попълните формуляра на нашия сайт.