• ЕПЦ България
  • Правна информация
  • Bulgarian Български English English
ЕПЦ България
  • Начало
  • За нас
  • Подай жалба
  • Вашите права
    • Пътуване
      • Отменен полет
      • Проблеми с багажа
      • КАЛКУЛАТОР ЗА ПОЛЕТИ
      • Автобус
      • Закъснение на полет
      • Отказан достъп до борда
    • Пазаруване
      • Стоки, купени онлайн
      • Рекламация
      • Геоблокиране
      • Калкулатор за връщане на онлайн поръчка
      • Проверка на сайт за онлайн шопинг
    • Почивка
      • ПАКЕТНИ ПОЧИВКИ
    • Автомобили под наем
      • Преди да наемете кола
      • По време на ползване на кола под наем
      • Връщане на автомобила
    • Измами
      • Интернет измами
    • Съдебни процедури
      • Европейска процедура за искове с нисък материален интерес
  • Новини
  • Документи
    • Закони
    • Брошури
    • Доклади
    • Формуляри
  • Контакти

Проверка на сайт за онлайн шопинг

  • Начало
  • Проверка на сайт за онлайн шопинг

Първи стъпки

 

Попадате на нов сайт, където се предлагат модерни дрехи и обувки във вашия размер и то на много изгодни цени… Търсите нов телевизор или искате да смените пералнята си и съвсем случайно в социалната мрежа, в която се намирате, изскача реклама за сайт с чудесна техника от най-добрите марки на ниски цени…
Първо помислете за минута! По-добре е да отделите предварително малко време за проверка на сайта, от където искате да пазарувате, отколкото да страдате след това за дълго и да загубите пари.
Да се пазарува от електронни търговци има изключително много предимства – имаме достъп до огромен пазар на стоки и услуги, конкурентни цени и можем да направим поръчката по всяко време на денонощието… Ако обаче не сме достатъчно внимателни, може да пострадаме от некоректни онлайн търговци или да попаднем на измама.
Затова е препоръчително да проверим добре дали уеб магазинът, от където искаме да купиме дадена стока или услуга, е сигурен. Ето как стъпка по стъпка:

В началото - доверете се на нас и направете проверка!
Чувствате ли се сигурни, когато сърфирате в интернет? Използвайте нашия инструмент „Проверка на сайта!“ и пазарувайте спокойно и безопасно онлайн. Доверете се на нашите проверки, за да сте сигурни, че може да се доверите и на онлайн търговците, от където искате да купите новите си дрехи или модерната прахосмукачка.

Първо впечатление

Ако влезете на място в магазин, където няма достатъчно светлина, за да видите добре стоките, или пък цените и етикетите липсват, или пък продавачът не иска да отговаря на въпросите ви, то най-вероятно ще се откажете да купувате оттам. Причината е, че не усещате сигурност, че ще останете доволни от покупката си.
Първоначалните впечатления са важен ориентир и когато посещавате непознат електронен магазин! Вижте кои са основните знаци, върху които трябва да обърнете внимание! Ако уеб магазинът не отговаря на част от тях, помислете дали не трябва да се насочите към друг онлайн търговец.

  • Адресът на уеб адреса на сайта започва само с http и в него липсва буквата S.
  • Името на уеб адреса няма логическа връзка с това, което уеб магазинът продава. Например на сайт с адрес www.maratonkata.eu се продават велосипеди или части за кола.
  • Качеството на снимките е лошо.
  • Има много правописни и езикови грешки, сбъркани думи, нелогични фрази, недовършени изречения – т.е. изглежда така, сякаш текстът е преведен от машина и логиката му се губи. Понякога описанията за стоките в сайта са на един език, а сервизната информация за фирмата и общите условия са на друг език или пък изобщо липсва.
  • Връзките на уебсайта не работят правилно – възможно е например линк, който трябва да ви отведе към дадена категория дрехи или към начините за плащане, да не работи изобщо. Линковоте за социалните мрежи и за банковите карти не се отварят.

Кой е търговецът?

 

Кой стои зад уеб магазина? Проверете дали зад електронния магазин има фирма, къде се намира тя и как да се свържете с продавача. Тази информация обикновено може да бъде намерена на страницата за контакти, в правните разпоредби или в общите условия за продажба. Независимо къде е показана, информацията трябва да е ясно видима и да се стига до нея без значителни усилия. Всички търговци в ЕС са задължени да дават подобна информация.

Уеб адрес с URL, който завършва на „bg“ и съответно – текст в сайта, който е на български език, не винаги означава, че продавачът е базиран в България!

Проверете дали търговеца наистина е официално регистриран в държавата, в която твърди. Например за български фирми може да се направи проверка в регистъра тук. За други държави в ЕС може да влезете тук. Друг вариант е да използвате и безплатни търсачки в интернет като www.scamadviser.com  и www.who.is. Може да погледнете и адреса на офиса на онлайн търговеца в Google Maps. Възможно е да се окаже, че адресът на фирмата, от където искате да си купите кола за 5000 евро, е в края на улицата на малко село, например. 

Важно! Пазарувате стоки на онлайн платформа, където има много и различни продавачи?

Вижте кой точно е Вашият търговец, защото платформата е само посредник! Неговото име ще бъде близо до стоката, която поръчвате; трябва да се появи на потвърждението на поръчката, която ще получите по имейл, както и на фактурата.
Ако купувате нещо от друго физическо лице, то правата ви може да бъдат ограничени – например най-вероятно няма да може да върнете стоката до 14 дни или няма да имате 2 години гаранция за нея.

Проверете репутацията на търговеца!

 

Съветът ни е винаги да проверявате търговеца, ако досега не сте пазарували от него или не ви е бил препоръчан от ваши приятели. Проверката е желателна и ако сте харесали даден онлайн продавач от реклама, която ви е попаднала случайно в социалните мрежи и за първи път чувате за него.

  • Използвайте онлайн търсачка като Google или Bing и въведете името на уеб магазина, последвано от „жалби“, „мнения“ или „отзиви“ – може да потърсите на български език, на английски или друг език. Може да потърсите опита на други потребители и в специализирани сайтове като Trustpilot, Google Reviews, TripAdvisor.
    Винаги четете отзивите с повишено внимание, защото е възможно да попаднете и на позитивни ревюта, които обаче са фалшиви. Фалшивите отзиви често са писани един след друг, обикновено са подадени на една и съща дата и в тях се повтарят едни и същи фрази и изрази.
  • Ако онлайн магазинът има профил в социалните мрежи, разгледайте го. Там също може да видите дали има много последователи и какво мислят те за качеството на стоките или услугите.
  • Ако електронният магазин е маркиран със знак за качество, щракнете върху етикета/връзката, за да проверите какво означава това.

Вижте точно какво поръчвате!

Преди да натиснете бутона „плати“ или „поръчай“ на сайта, се уверете, че знаете точната цена на стоката или услугата, колко ще платите за куриерските разходи и кога се очаква да ви бъде доставена поръчката. Ако доставката се очаква след около 20-30 дни, то това означава, че най-вероятно тя ще пристигне от страна извън ЕС или пък става дума за дропшипинг. Преценете какво качество очаквате и дали продуктът ще бъде безопасен за вашето здраве и за вашия портфейл.

Нашите съвети:

  • Внимателно прочетете описанието на стоката и материала, от който е направена.
  • Ако искате да купите маркова чанта или маратонки на известна фирма, може да проверите на сайта на официалния производител дали той работи с този търговец като дистрибутор/доставчик.
  • В случай че плащате за услуга, проверете условията, при които тя може да бъде прекъсната, и дали е необходимо да заявите това изрично на продавача. Възможно е да има безплатен тестов период, но често пъти след това се стига до платен абонамент.

Проверете цената!

При онлайн поръчка трябва да сте на ясно какво точно включва цената за стоката или услугата, която ще платите. Различните начини за плащане имат различни плюсове и минуси. Повече за тях може да видите в нашата брошура, в специалната секция на сайта ни. 
На какво още да обърнете внимание?

  • Уверете се, че цената, която виждате на екрана, е крайната цена на стоката или услугата, която поръчвате.
  • Проверете добре дали доставката е безплатна или пък зависи от това поръчката на каква сума ще бъде.
  • Ако поръчвате пратка от търговец извън ЕС, най-вероятно ще трябва да платите ДДС, мито или други административни разходи.
  • В случай че купувате марков продукт на атрактивна цена, проверете колко точно струва на уебсайта на производителя или на официалния му представител. Ако разликата е драстична, помислете дали не става дума за фалшификат, за да не се разочаровате.
  • Ако правите резервация за хотел или за друго място за настаняване – проверете какви услуги са включени и дали трябва да платите допълнително за паркомясто или за шезлонг на басейна например.
  • Ако използвате услуга с безплатен тестов период, задължително проверете как трябва да го прекъснете, за да не се окажете в абонаментен капан за следващата година, който ще трябва да платите, макар да нямате нужда от това.

Прочете условията за покупка!

 

Когато пазарувате онлайн, обикновено имате право да върнете стоката в рамките на 14 дни от датата на доставката. Вижте нашия калкулатор за връщане тук.
Всяка стока, купена от търговец в ЕС, има 2 години законова гаранция. Ако през този период тя се развали, имате право да поискате от търговеца ремонт, замяна или връщане на парите.

Каква е разликата между правото на връщане и рекламация – вижте на сайта на ЕПЦ България.

Освен всичко до тук, не забравяйте да проверите още:

  • Условията и срока за доставка.
  • Обърнете специално внимание дали може да върнете стоката в периода за размисъл от 14 дни след доставката! От правото за отказ са изключени храни, напитки, билети за събития или пътуване, разпечатана козметика. По хигиенни съображения обикновено не се връщат бельо и бански.
  • Ако имате право на връщане – проверете дали вие трябва да платите разходите за куриера или това ще бъде безплатно за вас.
  • Уверете се, че има информация как се защитават вашите лични данни.
  • Намерете контактите на търговеца, за да може да се свържете с него при въпрос или евентуално при проблем с поръчката.

Ако все пак се получи проблем…

Европейски потребителски център България може да помогне при решаването на конкретни трансгранични казуси с търговци от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство.
Преди да се обърнете към нас, трябва да сте се свързали писмено с търговеца и да сте поискали решение на проблема. Пазете кореспонденцията си с него и документите, които ви е изпратил.
Ако въпреки опитите Ви да стигнете до решаване на казуса, не успеете, може да подадете жалба като попълните формуляра на нашия сайт.

ЕПЦ България
ЕПЦ България

За да получавате най-актуални новини за правата си като потребители, абонирайте се за нашия бюлетин.

Вие успешно се абонирахте за нашите новини
    За ЕПЦ
  • За нас
  • Контакти
  • Харта на клиента
  • Правна информация
  • Комисия за защита на потребителите
  • Сайтът на мрежата от ЕПЦ
  • Полезни връзки
  • СОЛВИТ
  • Мрежата от ЕПЦ
Your Europe
    Последвайте ни:

© Copyright 2019 - 2025.