Топ 3 причини за оплаквания - повреда, липса на доставка или грешен продукт
Повече от половината от всички онлайн клиенти в ЕС са пазарували зад граница. Половината от трансграничните поръчки са направени от друга страна в ЕС, докато една трета са дошли Китай. Онлайн най-много се купуват модни стоки и електроника. Трите най-важни притеснения за клиентите на интернет търговците, които досега не са купували продукти от чужбина, са свързани с таксите за доставка и връщане (70%), възможността при необходимост продуктът да бъде върне (70%) и несигурността за правата на потребителите (67%). Това показва проучването „Развитие на трансграничната електронна търговия чрез доставката на пратки“, публикувано на сайта на Европейската комисия. То е проведено в 28-те държави - членки на ЕС, Исландия и Норвегия между юни и август 2018 г.
Според анкетата потребителите биха подали жалба, най-вече ако поръчаното пристигне счупено (80%), ако изобщо не пристигне (76%) или доставката е сгрешена (76%).
Проучването е установило, че при 24% от хората, направили поръчка онлайн през последните 12 месеца, обещаната дата за доставка в действителност не е била спазена. При една пета от клиентите на електронни търговци пратката не е могла да бъде проследена, а при 15% - изобщо не е била доставена. При 80% от случаите доставката вкъщи е най-стандартната локация за получаване на поръчаното, но практиката да отидат до пощенски или куриерски офис и да си вземат пратката е наложена в северните държави, но също така и във Франция и България.
Българите поръчват онлайн най-вече дрехи, обувки и електроника
41% от онлайн купувачите в България поръчват стоки от други държави. Данните показват, че най-често трансгранични поръчки се правят от Китай, Великобритания и Германия. 24% от онлайн купувачите пазаруват два пъти или повече на месец от родни онлайн магазини, и почти толкова (23%) - от чужди е-търговци. Най-често се купуват дрехи и обувки, електроника и оборудване, книги, видеоигри.
72% от онлайн купувачите, които не пазаруват зад граница, се притесняват за доставката, в това число – за обратното връщане, ако се наложи; за това, че поръчката няма да пристигне или за това, че ще дойде твърде бавно.
Ако имате проблеми с търговец от друга страна в ЕС, Исландия или Норвегия, може да се обърнете към Европейски потребителски център за безплатна помощ и съдействие.