Все повече и повече европейци пазаруват онлайн, но въпреки това тяхното доверие в пазара извън ЕС остава ниско. Ново проучване показва, че причините за това са свързани с факта, че потребителите нямат информация и срещат трудности, когато нещо се обърка при покупката им.
Според изчисленията онлайн продажбите в световен мащаб през 2020 г. се очаква да достигнат 4 трилиона долара спрямо 1,6 трилиона долара през 2016 г. Подобни темпове за растеж се очаква и за онлайн търговията в ЕС.
През 2008 г. 28% от потребителите в ЕС са пазарували от интернет търговци в тяхната страна, докато през 2016 г. почти половината европейци са купували по този начин стоки и услуги. Делът на хората, които пазаруват онлайн, но от други държави в ЕС, се е увеличил от 6,2% през 2008 г. на 17,5% през 2016 г. Хората, които правят покупки от сайтове от други страни извън ЕС, са нараснали от 4% през 2008 г. до 11,3% за 8 години. (По данни на Consumer Conditions Scoreboard 2017)
Европейска потребителска организация (BEUC) и германската Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) поръчаха анализ на опита на потребителите от ЕС при пазаруването онлайн на глобалния онлайн пазар. Това съобщиха от BEUC. Според изследването защитата на потребителите е значително по-ниска, когато купуват стоки или услуги от продавачи извън ЕС. В тези случаи потребителите срещат два основни проблема:
- Липса на важна информация на етапа преди покупката (преддоговорна информация).
- Липса на достъпни средства за действие, когато нещо се обърка.
За да се справят с тези проблеми, потребителските организации предлагат:
- Да се създаде механизъм за повече информация на потребителите, когато пазаруват онлайн извън ЕС. Това може да бъде контактна точка за информиране и съвети
- Да се разработят ефективни механизми за действие, когато нещо се обърка с покупката. Например на отделните потребители може да помогне отварянето на платформата за разрешаване на онлайн спорове за търговци от трети страни.
Проучването може да се види на английски език тук и тук.